2020-06-01 17:13

Epopeea Bechtel golește vistieria statului. Contractul semnat de Guvernul Năstase bagă în faliment Compania de Drumuri. Orban a ținut un raport de control la sertar

 |  12:31
Epopeea Bechtel golește vistieria statului. Contractul semnat de Guvernul Năstase bagă în faliment Compania de Drumuri. Orban a ținut un raport de control la sertar

Scandalul Bechtel are urmări și în prezent, la șase ani de la rezilierea contractului cu firma americană. Fiscul vrea să recupereze de la Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere jumătate de miliard de euro, bani plătiți în avans pentru lucrări neexecutate la timp dar și penalități. Acum, compania de drumuri riscă să fie executată silit. Unele proiecte mari de investiții ar rămâne astfel fără sursă de finanțare, avertizează experții.

Cele aproape 525 de milioane de euro pe care Fiscul vrea să le recupereze de la Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere reprezintă peste jumătate din bugetul pe care compania mizează anul viitor pentru întreținerea și repararea șoselelor. Prejudiciul a fost constatat în urma unui control al Ministerului de Finanțe.

Reprezentanți Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere au precizat, pentru Știrile TVR, că au solicitat ANAF suspendarea executării silite până când se vor încheia toate procesele care vizează speța. Problema ar urma să fie tranșată la nivelul Guvernului.

Contractul cu Bechtel a fost rezilitat în 2013. Atunci, constructorul american trebuia să termine cei peste 415 de kilometri de autostradă între Brașov și Borș. Dar au fost gata doar 52 de kilometri. Pentru alți 60, lucrările nu au fost finalizate. Cu toate acestea, plățile au fost făcute în avans, spun reprezentanții Ministerului de Finanțe.

Bechtel în era lui Orban ca ministru al Transporturilor

Autostrada Transilvania realizată de concernul american Bechtel ar fi trebuit să însemne nu mai puțin de 415 km. Termenul de finalizare prevăzut într-un contract, care a fost dat dispărut în 2016, era anul 2013. Fix anul în care a fost reziliat acest contract. După care, în mod savant, s-a pus capacul pe înreaga tărășenie. Iar uriașa pagubă am suportat-o noi, românii. Dar în anul de grație 2008 s-a întâmpla ceva. Ceva legat de Ludovic Orban.

Actualul premier desemnat era în 2008 ministru al Transporturilor. În această calitate a vrut să afle, după cum era și firesc, ce se întâmplă cu cel mai important contract de infrastructură semnat de Guvernul României. Și astfel, printr-un ordin pe care l-a semnat, a dat dispoziție Direcției Generale de Monitorizare și Control din cadrul Ministerului să efectueze un studiu asupra stadiului lucrărilor de construcție pe tronsolul 2B-Câmpia Turzii în raport cu sumele achitate de CNADR către Bechtel. Acest studiu a fost realizat în perioada 21 februarie -18 aprilie și a fost parafat în data de 9 mai. Și, atenție, controlul nu s-a efectuat decât pe un tronson de 54 de km. Ce a sesizat Corpul de Control?

Dezvăluirile făcute, documentate și prezentate de Corpul de Control erau de natură să genereze un uriaș scandal. La data raportării, lucrările erau efectuate fizic doar în proporție de 25,7% față de angajamentele asumate de Bechtel. CNADR, prin adresa numărul DP1/155/04.03.2008-DGAP nr.69/04.03.2008 a prezentat fișa acestei secțiuni și a rezultat că până la 31.12.2008 era exclus să mai poată fi finalizați, așa cum scria în contract, cei 45 de km de autostradă. Corpul de control a menționat că, pentru a se încadra totuși în graficul lucrărilor, Bechtel ar fi trebuit să intensifice săpăturile, acestea urmând să crească brusc cu 40% față de media anterioară, iar cantitățile de structuri trebuiau să fie mai mari cu 170%. Și acum, atenție mărită. Același Corp de Control constată că Ministerul Transporturilor, prin CNADR, a semnat un acord de modificare a contractului, prin care au fost plătite către Bechtel 70 de milioane de euro, în loc de 30 de milioane de euro și că a și fost achitată o sumă de 51 de milioane de euro, mai mare decât era prevăzut în contract. Scandalos! Exploziv! Extrem de important pentru ministrul de atunci al Transporturilor Adică pentru Ludovic Orban, a relatat presa.

Ce s-a întâmplat cu acest raport? Care au fost consecințele acestor constatări extrem de alarmante, efectuate de cea mai importantă structură de control din subordinea ministrului? Absolut nimic. Revelațiile controlului au fost pur și simplu îngropate. Într-un sertar, a scris jurnalistul Sorin Rosca Stanescu intr-un articol.

Și acum, când am aflat de acest document, este firesc să-mi pun înterbarea de ce Ludovic Orban a ținut îngropat acest secret? Ce l-a determinat ca în 2008, în calitate de ministru al Transporturilor să îngroape un imens scandal? Și să nu dea curs unui litigiu, care cu certitudine ar fi putut să conducă la despăgubirea statului român? Și, de asemenea, la obligarea părții americane să-și respecte contractul? Presupun că, dacă Ludovic Orban ar fi acționat în mod responsabil în calitate de ministru al Transporturilor, am fi avut astăzi în stare de funcționare această Autostradă Transilvania, atât de necesară statului român. 415 km. Ce a fost la mijoc? Neglijență criminală? Incompetență crasă? Un șantaj? O operațiune prin care un demnitar al statului român a fost cumpărat de partea americană? E greu de răspuns. Dar în loc de 415 km, ne-am ales cu un tronson de numai 52 de km, Câmpia Turzii-Gilău și cu alți 64 de km nefinalizați, Suplacu de Barcău-Borș. Și cu o pagubă oficială de 526 de miloane de euro. După care, sub un alt ministru, în 2014, ce să vezi? Aflăm printr-un comunicat cât se poate de oficial că faimosul contract Bechtel a dispărut. Curat murdar, a conchis jurnalistul citat. 


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2019-12-21

Mai multe imagini:
Epopeea Bechtel golește vistieria statului. Contractul semnat de Guvernul Năstase bagă în faliment Compania de Drumuri. Orban a ținut un raport de control la sertar
zoom




Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine