2020-08-07 22:10

Nicu Marcu: Nu există legătură între cele două crize

 |  21:00

Dacă în perioada 2005-2010 aţi fost o persoană prezentă în administraţia centrală, odată cu începutul anului trecut aţi făcut un pas în spate. Cu ce se ocupă Nicu Marcu în prezent?

Este adevărat, anul 2011 a fost un an pe care l-am dedicat activităţii mele didactice şi de cercetare, considerându-l un pas necesar pentru dezvoltarea mea profesională. În prezent activez ca profesor universitar la Universitatea din Craiova, Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor. În particular, sunt consultant fiscal/financiar. Un alt motiv foarte important care m-a determinat să fac această schimbare a fost reprezentat şi de canalizarea energiei în realizarea unei cercetări cu privire la evoluţia datoriei publice în România şi în Uniunea Europeană, o cercetare ce îmi doresc să constituie un caiet de bune practici/exemple de succes pentru decidenţii politici.

Cu toate acestea, v-am văzut prezent la mai multe conferinţe/simpozioane sau cu articole în presa centrală.

Este adevărat. Faptul că am acordat o mai mare atenţie activităţii didactice nu înseamnă că m-am detaşat de problemele societăţii româneşti sau că nu sunt la curent cu ce se petrece. În continuare sunt preocupat de evoluţia anumitor indicatori, de managementul defectuos sau modern şi promovarea profesionalismului în instituţiile statului şi, de ce nu, ca orice părinte, de dezvoltareadurabilă a României. Particip cu drag la conferinţe în condiţiile în care mereu aflu ceva nou, ca informaţie sau modalitate de analiză, fiind atât furnizor, cât şi consumator de know how. De fiecare dată când am avut ceva de spus, indiferent că am dorit să critic o măsură sau să laud o iniţiativă, am făcut-o prin scrierea unui articol de presă. Mereu am încercat ca măsura, ideea sau iniţiativa să fie în centrul analizei şi nu persoana, aşa cum se întâmplă deseori în presa naţională.

Cum apreciaţi climatul economic actual (atât la nivel naţional, cât şi în context internaţional)?

Ca un bolnav care îşi ignoră suferinţele, unele ţări au ajuns în situaţii muribunde. Soluţii se caută şi de cele mai multe ori se găsesc, dar din cauza decidentului politic acestea sunt adoptate cu întârziere şi au efect nul. Din cauza aparatului administrativ supradimensionat, a birocraţiei şi a decidenţilor politici care preferă să aştepte în loc să adopte măsuri radicale, deciziile economice suferă de incoerenţă şi ineficacitate. Dacă criza economico-financiară a presupus realinierea capacităţilor de producţie şi reoptimazarea activităţii, criza datoriilor suverane poate reprezenta punctul de creare a unei noi identităţi, o oportunitate pentru o redefinire statală. Totul depinde de abilitatea de a gestiona o problemă curentă şi a evita viitoarele paradimgecare se întrezăresc.

Există vreo conexiune între crizele care au doborât atâtea guverne în Uniunea Europeană, criza economică începută în 2008 şi criza datoriilor suverane?

Legătura între cele două crize nu există, iar faptul că s-au succedateste unul pur întâmplător. Aş putea totuşi sublinia doar faptul că în urma crizei financiare statele au reuşit cu greu să echilibreze bugetul naţional, iar criza datoriilor suverane a fost într-un fel favorizată să se instaleze mai repede decât ar fi trebuit în mod normal. În timp ce prima a avut la bază o bulă imobiliară împreună cu o producţie supradimensionată bazată pe consum, care, la rândul său, a fost finanţat prin creditare, criza datoriilor suverane are la baza incapacitatea guvernelor de a echilibra bugetele naţionale pe o perioadă lungă de timp şi de a părea nepăsători asupra găurilor negre din buget.

În condiţiile în care în presă se tot scrie despre slăbirea monedei euro, păstrarea monedei naţionale ne asigură vreun avantaj în această perioadă de incertitudine?

Vocile care afirmă că moneda euro şi Uniunea Europeană se apropie de sfârşit au ca scop crearea unui sentiment de panică în rândul populaţiei şi orientarea investiţiilor către alte zone (regiuni, companii etc.) aşa-zise mai „sigure”. Dacă vorbim de putere globală sau actori suprastatali, nici o ţară din cadrul Uniunii Europene nu are un cuvânt de spus de una singură, indiferent că se numeşte Franţa, Germania sau alt stat, ci doar uniţi în cadrul Uniunii Europene. Pentru existenţa Uniunii Europene este necesară realizarea pieţei comune şi adoptarea monedei unice care, până la urmă, va avea capacitatea să încaseze şocurile externe. Că în prezent ţările din cadrul Uniunii Europene se confruntă cu anumite dificultăţi, că ţările din zona euro se confruntă cu dificultăţi poate mai mari este un fapt cert, dar, pe termen lung, stabilitatea şi progresul vor fi strâns legate de adoptarea monedei unice. Dacă investitorii nu au încredere într-o monedă precum euro, cu atât mai puţin nu vor avea încredere într-o monedă care a arătat că nu are puterea să facă pasul către euro.

Cum puteţi comenta evoluţia României în ultimii ani?

Dacă anul 2008 a însemnat pentru principalele economii ale lumii contactul cu criza economică şi, implicit, crearea planurilor de depăşire a acestei situaţii, clasa politică din România nega faptul că am putea fi atinşi de criză. Principalul aspect subliniat de criza economică a fost faptul că bugetul naţional este dezechilibrat, având cheltuieli mult prea mari decât îşi poate permite. Un alt aspect important este faptul că, în această perioadă, datoria publică s-a dublat, fără ca această îndatorare să aibă la bază investiţii aducătoare de profit. Pe plan social, creşterea alarmantă a numărului de şomeri a condus la scăderea nivelului de trai. Creşterea producţiei interne prin lărgirea gamei de produse oferite pe piaţăîmpreună cu îmbunătăţirea puterii de cumpărare a populaţiei pot conduce la stabilizarea bugetului. De aceea, cheia pentru depăşirea situaţiei actuale trebuie să fie reprezentată de politici fiscale care să sprijine mediul de afaceri şi simplificarea procedurilor cu privire la fondurile nerambursabile.

Că tot a venit vorba de fonduri nerambursabile. Cum comentaţi situaţia prezentă?

România trebuie să facă paşi rapizi cu privire la decontarea cheltuielilor acolo unde procesul durează foarte mult şi simplificarea proceselor de contractare în general. Sper ca persoanele nou numite în fruntea AM POSDRU şi AM POP să conducă în litera CV-ului construit până acum, fiind persoane cu o puternică experienţă profesională care mereu au dat dovadă de profesionalism pe postul pe care l-au avut. De asemenea, la nivel naţional este important ca noile programe gândite pentru perioada 2014-2020 să ne prindă cu lecţiile învăţate şi să reuşim rezultatele obţinute de ţări precum Polonia sau Spania, pentru a putea reduce discrepanţele faţă de UE.

O altă barieră pe care ne-o ridicăm singuri este în cazul fondurilor destinate cercetării, acolo unde, pentru a fi eligibili, se cer condiţii foarte greu de îndeplinit. Este  dovedit faptul că, în anul 2011, 90% din proiectele eligibile au fost finanţate. De aceea, consider ca fiind oportune nişte condiţii mai permisive, ţinând cont că acum se pun bazele unor cercetări moderne în România, care-şi propun obţinerea unor indicatori de rezultat cuantificabili la nivel european. Astfel, calitatea cercetării în sine va fi mai importantă decât backgroundul ştiinţific al cercetătorului, mărindu-se totodată şi sfera posibililor beneficiari. În cadrul fondurilor destinate universităţilor se întâlneşte o altă problemă, constând în rigiditatea organigramei şi lipsa unor indicatori de performanţă, fapt care face aproape imposibilă accesarea diferitelor fonduri nerambursabile.

Cine este Nicu Marcu

Prof. univ. dr. la Universitatea din Craiova, a fost director economic la Romsilva (2003-2006), director executiv Loteria Română (2006-2007), secretar general ANAF (2007-2009) şi secretar general la Ministerul Mediului şi Pădurilor (2010).


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 639557-01-22



Parerea ta...

IONUT
05 Mar 2012

mult succes pe mai departe. răspunsuri de foarte mult bun simț și în același timp se vede că sunteți o persoană capabilă
FLORIN
19 Mar 2012

Mult succes!
DANUT
19 Mar 2012

Ma bucur enorm pentru dumneavoastra!
PICIU
22 Iul 2012

Esti un mincinos domnule Nicu Marcu , Tu nu esti inca profesor universitar - asa cum deja te autointitulezi, esti conferentiar, si asta in conditiile in care nu indeplinesti conditiile nici pentru conferentiar. Si se stie asta ...dar mai asteptam.....
PIS
27 Sep 2012

tarane, nu ai nici o educatie, mai bine dute si fa agricultura ca aia este de tine, poate inveti sa ai alta atitudine fata de oameni, parvenitule
NICU MARCU ESTE UN INFRACTOR
10 Dec 2012

Nicu Marcu este fost repetent al facultatii de TCM din Sibiu la care a luat in 1989 dupa ce a incercat sa intre de doua ori in 1987 si 1988. De asemenea, in perioada 1992-1994 apare ca student la doua facultati, Sibiu si ASE Craiova. Cum a putut sa urmeze doua facultati in doua orase diferite? In orice caz primul sau servici il are deabia in 1996, contabil la ocolul silvic Poiana Mare, Dolj, la 9 ani de la terminarea liceului, unde este angajat fara studii superioare terminate pentru ca TCM-ul l-a abandonat iar ASE-ul de la Craiova nu il avea inca terminat deoarece ramasese si aici repetent. In perioada 2002-2004 il gasim pe Nicu Marcu student la drept, doctorand la ASE, autor a trei carti + inalt functionar in minister. Cind a avut timp sa le faca pe toate? In 2005 dupa terminarea doctoratului ajunge sef de lucrari iar in 2010, desi posturile erau blocate, profesor universitar plin pentru ca in martie 2012 sa devina prodecan al universitatii din Craiova si in decembrie 2012 deputat USL de Bacau. De asemenea Nicu Marcu detine zeci de hectare de teren si are venituri de la stat de peste 100 000 Euro pe an.
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine


Fabiz