2020-07-10 10:53

Matei Vișniec despre “frumoasa” lume occidentală căzută în CEAUȘISM

 |  00:05
Matei Vișniec despre “frumoasa” lume occidentală căzută în CEAUȘISM

„Personal îmi amintesc că în anii 80, cînd Ceauşescu înainta în vîrstă, unele revista şi ziare scoteau din poeme şi chiar din articole cuvinte precum „bătrîn”, „bătrîneţe” sau „senectute”. Combaterea rasimului este o cauză justă, dar transformarea anti-rasismului într-o nouă formă de Inchiziţie nu poate decît să anunţe o lume absurdă cu accente totalitare”.

Astfel scrie scriitorul și dramaturgul Matei Vișniec, referindu-se, în rubric sa de la RFI, la un fapt ciudat, absurd, ba chiar revoltător. Și anume, firma franceză L’Oréal, lider mondial în materie de produse cosmetice, a anunţat că va retrage din textele sale publicitare cuvinte precum „alb”, „înălbire” sau „culoare deschisă”! Aceasta deoarece  firma cu pricina se teme că ar putea fi acuzată de rasism, de unde această nouă strategie de marketing. Firma cu pricina omițând faptul că astfel cade…în alt rasism! Și nu e numai cazul ei.

Creme și dileme

Matei Vișniec evidențiază faptul că L’Oréal nu este singura din lume care în acest moment se teme că textele sale publicitare ar putea fi incorecte din punct de vedere politic sau interpretate ca având o conotaţie rasistă. “Cremele sale concepute astfel încât pielea să devină mai albă au devenit, iată, pe fondul valului mondial de indignare provocat de  uciderea afro-americanului George Floyd de un poliţist alb pe 25 mai în Statele Unite. Şi firma Estée Lauder, al doilea mare producător mondial de produse cosmetice, îşi face griji întrucât i s-a reproşat, pe reţelele de socializare, o anumită lipsă de în panoplia sa de produse”.

Rasism identitar, justiţiar şi revanşard

În plus, L’Oréal vrea să înlocuiască, de exemplu, termenii englezeşti „white” şi „fair” cu „glow” şi „even”. Altfel spus, după cum mai notează Vișniec, să sugereze că respectivele creme nu înălbesc pielea ci îi dau mai multă strălucite şi o uniformizează. “Acest sentiment de vinovăţie care emană din noua strategie comercială a firmei L’Oréal a provocat însă şi multe reacţii de indignare pe reţelele sociale.

Oricum, numeroşi editorialişti denunţă faptul că unele forme de anti-rasism au deraiat devenind la rîndul lor rasiste întrucît îi acuză pe albi ca rasă de toate ororile intervenite în contextul colonialismului şi al comerţului cu sclavi. Acest anti-asism identitar, justiţiar şi revanşard incită de fapt la ură şi se hrăneşte dintr-o ideologie comunitaristă, care doreşte să arunce la pubela istoriei toate valorile Occidentului, ale universalismului şi chiar ale democraţiei”. 


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-07-01



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine


Fabiz