2020-06-02 05:08

S-ar putea să-l știi: DEZINFECTANTUL cu care luptă turcii împotriva virusului. Are un trecut uimitor

 |  01:07
S-ar putea să-l știi: DEZINFECTANTUL cu care luptă turcii împotriva virusului. Are un trecut uimitor

Pe măsură ce stocurile de dezinfectant pentru mâini din Europa și Statele Unite au ajuns pe zero, turcii se orientează către un produs tradițional, aromat, care a căpătat noi valențe în lupta împotriva pandemiei de coronavirus…

Este vorba despre kolonya. Un simbol prețios al ospitalității și chiar al sănătății turce, încă din vremea Imperiului Otoman, fiind deseori considerată parfumul național al Turciei. În mod tradițional, acest parfum dulce, făcut din flori de iasomie, trandafir sau ingrediente citrice este stropit pe mâinile oaspeților în timp ce intră în case. Deci, dincolo de proprietăţile dezinfectante, kolonya are şi alte întrebuinţări. Astfel, după o masă consistentă, mulţi turci obişnuiesc să toarne două-trei picături pe un cub de zahăr pentru a ajuta digestia, iar cei care suferă de migrene îşi ameliorează durerile masându-şi tâmplele cu kolonya.

Spre deosebire de alte parfumuri naturale, conținutul ridicat de alcool pe bază de etanol al turcescului kolonya poate ucide mai mult de 80% din germeni și poate acționa ca un dezinfectant eficient pentru mâini, după cum notează BBC care, într-un amplu articol, prezintă povestea acestui "dezinfectant-minune".

Producția este destul de simplă

Așa că, atunci când Ministerul Sănătății din Turcia, a promovat beneficiile kolonyei în lupta împotriva coronavirusului, nu a atras doar atenția presei internaționale, ci a făcut ca la magazinele din Turcia care vând acest produs să apară cozi de peste 100 de metri. De la declararea primului caz de coronavirus în Turcia, producătorii de kolonya și-au văzut vânzările crescute de cinci ori. “Kolonya este eficientă în protecția împotriva coronavirusului pentru că are în compoziție cel puțin 60% alcool și distruge membrana virusului”, spune dr. Hatira Topaklı, un medic de familie din Istanbul. De asemenea, Topaklı mai adaugă: „Kolonya este eficientă pentru că este ceva ce mulți oameni au deja și face parte din rutina lor zilnică. Nu este nevoie să învețe un nou mod de a se proteja împotriva acestui virus", spune doctorul. Potrivit lui Kerim Müderrisoğlu, CEO al Rebul Holding, care deține Atelier Rebul - care deține una dintre cele mai vechi și mai cunoscute mărci de kolonya din Turcia, producția este destul de simplă. În primul rând, etanolul pur este obținut din orz fermentat, struguri, melasă sau cartofi și este amestecat cu apă distilată. Apoi, se adaugă un parfum natural, cum ar fi magnolia, lămâia sau rozmarinul și este lăsat să stea o perioadă de maturare de trei săptămâni înainte de a fi îmbuteliat.

Cu mult înainte de kolonya, exista apa de trandafiri. Începând din secolul al IX-lea, culturile din Peninsula Arabică au folosit acest parfum din petale de trandafir în scopuri aromatice, culinare, de frumusețe, religioase și medicinale. Perșii, egiptenii și otomanii folosindu-l, de asemenea, pentru a se curăța și a ura bun venit oaspeților. Până în secolul al XIX-lea, apa de colonie  și-a făcut drum pe rutele comerciale din Köln  (de fapt, în 1709, Giovanni Maria Farina, italian stabilit în Köln, crea prima apă de colonie), Germania, până la Imperiul Otoman. Când sultanul otoman Abdülhamit II a întâlnit-o pentru prima dată, el a adaptat-o ​​amestecând tradiția apei de trandafiri cu noutatea parfumurilor străine pe bază de alcool pentru a crea kolonya.

Chimiștii pionieri au propulsat-o

Până la începutul secolului XX, popularitatea kolonya a crescut, datorită chimiștilor pionieri. La Istanbul, un tânăr chimist francez, numit Jean Cesar Reboul, a deschis una dintre primele farmacii din Turcia în 1895, iar împreună cu ucenicul său, Kemal Müderrisoğlu (bunicul lui Kerim), au creat ceea ce azi reprezintă unul dintre cei mai iconici distilatori de kolonya (foto veche jos). Astăzi, Atelier Rebul își vinde încă marca - Rebul Lavanda, care a fost fabricată inițial folosind lavandă cultivată în grădina Reboul. Iar Kerim, proprietarul, estimează că vânzările lor de kolonya au crescut de opt ori de la începutul pandemiei. „Este un antiseptic cu beneficiul suplimentar al unui parfum de frumusețe”, a explicat Kerim pentru BBC.

Între timp, pe coasta Egee din orașul Izmir, cel mai tânăr chimist al Imperiului Otoman, Süleyman Ferit Bey, călătorea în Grasse - ținutul parfumurilor din Franța, în anii 1920, pentru a învăța tehnicile franceze de parfumare. Și a revenit pentru a crea o altă faimoasă kolonya numită Picătura de Aur, care a devenit un simbol al Izmirului. Cam în aceeași perioadă, la Ankara, un om de afaceri numit Eyüp Sabri Tuncer crea o kolonya folosind lămâi din orașul de coastă Çeșme, care a devenit astăzi una dintre cele mai recunoscute kolonya din Turcia. Brandul său de renume este încă unul dintre principalii producători din țară.

Kolonya în casă egal mâncare în frigider!

Conform Elizabet Kurumlu, ghid turistic, orașele mai mici au început să adopte kolonya și să o modifice cu propriile ingrediente unice. Comunitățile din apropierea Mării Negre au produs kolonya de tutun, iar în altă parte kolonya se făcea cu floare de iasomie și magnolie. „A avea kolonya în casă a devenit la fel de obișnuit ca a avea mâncare în frigider. De obicei, oamenii păstrează câte o sticlă în dormitor, baie și sufragerie, așa că este mereu la îndemână ”, spune Kurumlu. „De asemenea, a devenit un instrument esențial pentru predarea ospitalității la o vârstă fragedă. Când eram copil, era datoria mea să-l salut pe oaspete și să mă asigur că are cele trei lucruri obișnuite ale Turciei: kolonya, bomboane și țigări!”.

Pe lângă calitățile sale igienice, se consideră că kolonya are și alte beneficii pentru sănătate.. „Ori de câte ori vizităm pacienții în spital, luăm kolonya sau o pungă de portocale”, mai spune Kurumlu. Cu greu vei găsi kolonya în afara Turciei, dar poate că acum se va schimba curând acest lucru.

Cu fiecare parfum, vine o amintire vie

Chiar înainte de coronavirus, industria kolonya era în continuă creștere. În mod tradițional, parfumul a fost vândut drogheriilor și magazinelor alimentare, dar în ultimul deceniu, branduri turcești de top au început să își deschidă propriile buticuri în care vând preponderant așa ceva.  

După cum concluzionează Jenna Scatena - autoarea amplului articol de pe BBC dedicat kolonyei, în această nouă realitate, una dintre cele mai puternice calități ale kolonya nu este doar capacitatea de a dezinfecta, ci de a…transporta: cu fiecare parfum, vine o amintire vie…


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-04-10

Mai multe imagini:
S-ar putea să-l știi: DEZINFECTANTUL cu care luptă turcii împotriva virusului. Are un trecut uimitor
zoom




Parerea ta...

CONSTANTIN
10 Apr 2020

Poate ca si in Romania exista ceva similar ,dar nu il cunosc masele de romani!!!
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine