2019-10-14 03:59

Psihologul explică pentru PUTEREA „foamea” pentru mizeriile din tv ale românului: „Sărăcia şi neputinţa nasc monştri!”

 |  19:54
Psihologul explică pentru PUTEREA „foamea” pentru mizeriile din tv ale românului: „Sărăcia şi neputinţa nasc monştri!”

Fie că recunoaştem sau nu, jubilăm atunci când moare capra vecinului! Ne amuzăm când un personaj mai mult sau mai puţin celebru se bălăcăreşte într-un platou de televiziune cu soţia ori cu amanta sau cu amândouă. Ni se arde mâncarea pe foc, pentru că suntem mult prea prinşi de jignirile pe care şi le aruncă, unii altora, diverşi analfabeţi din showbiz. Specialiştii susţin că această situaţie poate fi explicată prin faptul că, privind mizeriile din vieţile altora, reuşim să ne deconectăm de neajunsurile din existenţele proprii.

De mai bine de o lună, aproape toată România plătitoare de abonament prin cablu urmăreşte, conform audienţelor, telenovela din viaţa lui Leo de la Strehaia. Astăzi se ceartă cu nevasta, mâine se înjură, cât se poate de explicit, cu amanta, poimâine cu mama iubitei, de altfel şi ea prezentă în patul său. Acum dansează manele şi aruncă cu bani, a căror veridicitate este pusă sub semnul îndoielii, mâine plânge de mama focului că ar vrea să se întoarcă în patul conjugal. O telenovelă cu al cărei scenariu s-ar putea câştiga, lejer, Zmeura de Aur. Totuşi, emisiunea „Wowbiz” de la Kanal D, cea care tratează exclusiv, de la începutul verii, viaţa lui Leo de la Strehaia, este una dintre cele mai urmărite pe tronsonul sau orar.

Se află la mare concurenţă cu show-ul lui Capatos, de la Antena 1, care promovează acelaşi gen de subiecte, de la fidelitatea pusă sub semnul îndoielii a octogenarului Viorel Lis şi până la amantlâcurile şi intimităţile familiei manelistului Marian Mexicanu. Nici Simona Gherghe nu face rabat de la calitatea îndoielnică a unei producţii tv, la mare modă în zilele noastre.

Cu un zâmbet angelic, blonda de la Antena 1 tratează acelaşi gen de subiecte, considerate de majoritatea populaţiei – „de prost gust”, „ieftine”, „neimportante”. Asta în spaţiul public şi la vedere pentru că, în spate, în intimitatea dormitorului său, toţi aceia care aruncă vorbe de duh asupra acestor gen de emisiuni, blochează butonul telecomenzii fix pe posturile care le difuzează. Cum explică psihologii asta? Simplu: ne este greu să ne asumăm preferinţele în materie de televiziune de teama gurii lumii. În fond, problemele altora ne ajută să le uităm pe ale noastre, considerăm că dacă şi personajul X, mai mult sau mai puţin celebru, este înşelat de nevastă, atunci nu este chiar atât de grav ca şi noi, neica nimeni, ne confruntăm cu această problemă.

Sau, dacă diva Y este părăsită de iubit, deşi ţine prima pagină a revistelor pentru bărbaţi, atunci noi, femei normale, care nu avem bustul respectivei, nici părul atât de frumos şi nici pielea atât de bronzată, nu ar mai trebui să ne plângem. Pe scurt, suntem fericiţi când moare capra vecinului VIP şi, implicit, nu mai plângem atât de mult de dorul alei noastre, dispărute subit anterior, deşi era era una de rând.

Hanibal Dumitraşcu: „Suntem mânaţi de o curioziate morbidă”

„Din păcate, fenomenul «să moară capra vecinului» este unul de amploare şi nu doar că am ajuns să ne dorim asta, dar ne face şi plăcere să observăm evenimentul cu pricina. Iar acest lucru se întâmplă din cauza sărăciei, de orice natură, atât cea cu duhul, dar şi cea materială, şi a neputinţei în care, de multe ori, preferăm să ne scăldăm. Lipsa educaţiei, a banilor, ignorarea informaţiilor cu adevărat valoroase pentru viaţa proprie sunt doar câteva dintre elementele care îi împing pe oameni să privească fericiţi la scandalurile din viaţa altora. Televiziunea profită la maximum de acest lucru şi continuă producţiile de acest gen tocmai pentru că există cerere în acest sens. Audienţele emisiunilor de tip tabloid sunt uriaşe, populaţiei îi place să admire mizeria altora şi gândeşte că dacă se întâmplă şi la casele lor, socotite «mai mari», atunci nu este nimic în neregulă să se regăsească şi la ei. Infidelităţile, violenţa fizică şi verbală, nuditatea, subcultura sunt ridicate în slăvi la tv şi sunt oferite, cumva, drept exemplu celor care privesc.Totul este o curiozitate bolnăvicioasă, morbidă a celor neputincioşi care acceptă să stea în faţa televizorului şi să se resemneze în faţa propriilor probleme, decât să găsească o rezolvare”, a declarat pentru PUTEREA psihologul Hanibal Dumitraşcu.

„Cei care privesc se identifică în situaţiile de viaţă ale celui aflat într-un platou de televiziune şi cumva încearcă să aplice în viaţa lui ceea ce vede la tv. Evident, multe dintre scandalurile care apar în emisiuni sunt doar ficţiuni, însă aproape că nu mai contează acest lucru pentru telespectator. Crede orbeşte ceea ce vede şi chiar este marcat de tragediile celui care plânge, de cele mai multe ori fals, în faţa unei camere de filmat. În acelaşi timp, telespectatorul care ridică până la cer audienţele emisiunilor de tip tabloid nu-şi asumă această preferinţă. Îi este ruşine de prieteni, de colegi, de societate să spună că urmăreşte o emisiune sau alta, iar această neasumare este prezentă în toate domeniile, din păcate”, consideră psihologul.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-07-15



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray