2020-02-23 17:02

De ce când vezi legume sau fructe URÂTE trebuie să zâmbești

 |  14:38
De ce când vezi legume sau fructe URÂTE trebuie să zâmbești

Ori de câte ori găsiți, la supermarket, sau în piață, legume ori fructe care nu arată prea atrăgător, trebuie să zâmbiți. Și să le cumpărați! Cel puțin așa spun analiștii și cercetătorii care militează, la nivel mondial, pentru asemenea “achiziții”, care sunt departe de a fi perfecte. Despre ce e vorba și ce se întâmplă?

Natura are un mod anume de a vă…distra printr-o simplă schimbare a formei și vă poate oferi surprize în farfurie. Din păcate, potrivit analiștilor britanici de exemplu, majoritatea comercianților nu apreciază legumele și fructele deloc arătoase, cu forme neplăcute. Merele trebuie să fie roșii, roșiile trebuie să fie rotunde și nici nu poate fi vorba despre banane cu pete. În Marea Britanie, 25% dintre morcovi sunt respinși pe piață din cauza imperfecțiunilor “cosmetice”. Aceasta echivalează cu 1.750 de tone pe an - de nouă ori greutatea unei balene albastre, potrivit cercetătorilor. Care vorbesc despre cantități enorme de mâncare, nu numai legume și fructe, ce ajung la gunoi nejustificat, nu pentru că ar fi stricate, ci doar pentru că nu arată bine!

Umanizarea alimentelor neadaptate?

Deși retailerii au început să recunoască problema (de exemplu, lanțul de supermarketuri U.K Morrisons vinde o cutie “câștigătoare” de legume), procentul de fructe și legume irosite la producție, vânzare cu amănuntul și la nivelul gospodăriei rămâne imens. Iar mâncarea nu înseamnă asta pentru noi, după cum subliniază analiștii fenomenului. O cercetare realizata de Universitatea din Edinburgh a scos la iveala ca peste 50 milioane de tone de fructe si legume bio din întreaga Europa sunt aruncate în fiecare an. Motivul? Nu ating standardele consumatorilor în privinta aspectului, potrivit studiului publicat în revista Cleaner Production. Lucrarea s-a axat pe risipa de hrană în Spațiul Economic European și a analizat cât de multe produse sunt aruncate, anual, înainte ca acestea măcar să ajunga pe rafturile din magazine. Cercetatorii au atribuit risipa reglementărilor stricte ale guvernelor, standardelor superioare ale supermarketurilor, dar și așteptărilor clienților privind modul în care ar trebui să arate produsele.

Acest lucru le-a oferit cercetătorilor de la Universitatea din Houston o idee: ce se întâmplă dacă am umaniza alimentele neadaptate? Dacă ne-ar putea părea rău pentru mărul “șifonat” este posibil să fim mai înclinați să-l mâncăm. „Sugerăm că, atunci când produsul care nu arată bine e umanizat, acesta este evaluat mai favorabil. Deoarece îi determină pe consumatori să evalueze produsul cu o privire  mai plină de compasiune”, au comentat cercetătorii.

Echipa a examinat atitudinile consumatorilor față de banane și castraveți care au fost antropomorfizate. Atunci când le-au arătat participanților imagini cu banane  sau castraveți ce aduceau a chip uman, au descoperit că atitudinile față de aceste produse s-au schimbat. „Acest lucru poate crea o legătură cu calitățile umane ale îmbătrânirii atunci când alimentul este antropomorfizat”, spune Vanessa Patrick, profesoară de marketing la Universitatea din Houston. Este o abordare interesantă care ar putea schimba ceea ce consumatorii pun în coșurile lor de cumpărături. Pentru supermarketuri, concluziile s-ar putea traduce în ceva la fel de simplu precum adăugarea unui semn, care să le amintească clienților că legumele neplăcute merită o șansă să fie consumate.

Intervin și etichetele

Gospodăriile americane aruncă jumătate din alimentele proaspete pe care le achiziționează din cauza etichetelor! Brian Roe, profesor de economie agricolă, de mediu și de dezvoltare la Ohio State University, a examinat această tendință. Un studiu cu privire la mâncarea din frigiderele americanilor a relevat lucruri îngrijorătoare. „Oamenii mănâncă mult mai puțin din frigider decât se așteaptă! În plus, aruncă alimente perfect bune pentru că uneori înțeleg greșit etichetele”, explică Brian Roe. Se estimează că 1,3 miliarde de produse alimentare comestibile sunt irosite la nivel global în fiecare an, preponderent în SUA. Pentru Megan Davenport, care a condus studiul, „strategiile de reducere a risipei alimentare în SUA ar trebui să includă limitarea și standardizarea numărului de fraze utilizate pe etichetele de date și campanii de educație pentru a ajuta consumatorii să înțeleagă mai bine semnele fizice ale siguranței și calității alimentelor. Înțelegerea noastră privind etichetarea alimentelor este importantă, dar este dificil să îi determinăm pe oameni să schimbe obiceiurile cu care au crescut”.

“Urâtele” se vând bine în Danemarca

Iată că în Danemarca se caută legumele urâte. Iar cienții sunt încurajați printr-o politică de prețuri mici. Astfel, în Danemarca au apărut castraveții și ardeii încovoiați, tomatele care sunt departe de a fi rotunde și așa mai departe. Marile lanțuri comericale au fost de acord să nu retragă aceste produse de la raft pentru că s-a constatat că se vând foarte bine. Aproape 400 de tone de legume urâte au fost vândute în ultimii doi ani în Regat. Inițial, oamenii le-au cumpărat pentru că sunt mai ieftine. Ulterior, consumatorii și-au dat seama că sunt și mai bune la gust. De fapt, este vorba de un program inițiat de organizațiile pentru protecția mediului al cărui obiectiv este reducerea dramatică a rispei. Clienții sunt încurajați printr-o politică de prețuri mici să consume și asemenea produse.

“Zâmbiți și cumpărați-le! Sunt bune și aspectul acestor legume și fructe imperfecte vă poate face să vă gândiți <imperfecțiunea> din viața de toate zilele, care nu trebuie ignorată”, mai spun cercetătorii. Stephen Porter, de la Universitatea din Edinburgh adaugă că, "încurajarea oamenilor de a fi mai putin pretențioși în privința felului în care arată fructele și legumele pe care le consumă ar putea duce la reducerea risipei și impactului producției alimentare asupra climei".


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-01-21



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine