2020-02-17 05:15

Ești intoxicat? Cum poți face față BINE, la ce ți se oferă RĂU

 |  23:13
Ești intoxicat? Cum poți face față BINE, la ce ți se oferă RĂU

Ceva anume reprezintă în momentul de față una dintre puternicele “boli” care afectează lumea modernă. La prima vedere nimic în ceea ce privește această “afecțiune“ nu pare periculos. A intrat atât de mult în obișnuințele oamenilor, încât gradul de afectare a psihicului poate fi inobservabil.

Cosumerismul reprezintă în prezent un fenomen cu efecte dramatice asupra omenirii. Termenul de „consumerism” se referă la factori imediați din viața noastră de zi cu zi, cum ar fi omniprezența publicității. Și la orice lucru legat de ideea generală din societatea modernă, conform căreia pentru a fi mai fericiți, mai buni și mai de succes, trebuie să avem mai multe lucruri!

În fiecare zi suntem bombardați cu aproximativ 1.600 de mesaje comerciale, potrivit lifesquared.org.uk. Astfel, o zi obișnuită ar putea arăta astfel, din punctul de vedere al impactului cu consumerismul: vă uitați pe mobil - se afișează reclame, ascultați radioul în automobil - se difuzează reclame, dacă sunteți în autobuz, spre serviciu - vedeți reclame peste tot, ajungeți la serviciu - reclame pe internet, mergeți acasă - televizor, radio, mobil, internet, aceleași reclame ca peste tot. Inutilă sublinierea faptului că aceasta e o mare expunere la publicitate!

A devenit toxic

“Trăim într-o societate în care valorile pieței se răspândesc fără limită, în care facem branding și ne vindem împreună cu orice altceva, inclusiv funcții publice. Cum oprim așa ceva?”, notează și Harry Boyte -  fondator al Public Achievement, în SUA. De asemenea, jurnalista și scriitoarea Susan Faludi arată, în cartea sa din 1999, “Stiffed: The Trrayal of the American Man”, cum idealurile de loialitate, jocul în echipă și măiestria unei vocații au fost înlocuite de „un individualism competitiv...jefuit de utilitate și condus de valori comerciale, care se învârt în jurul celui care are , , ”.

 “Moment de moment, atenția de la noi înșine este luată de tot ce se întâmplă în jur: știri, oameni care te apelează, situații la job, în familie, nevoi, comparații cu ce are altul și nu am eu. Tot ce îți atrage atenția și te-a influențat să faci, a devenit toxic pentru tine și util pentru acel produs/serviciu. Repetându-se procesul, devii un mecanism pentru societatea în care trăiești. Intoxicația, cu toate lucrurile pe care le-am consumat fără să ne dezvoltăm (ca de exemplu: ziarele, tv, știri, radio, reclame, social media, video-uri sau filme amuzante), este răspândită în interiorul omului și aduce dereglări în comportament (frici, iritare, supărare, dezamăgiri). Toate reacțiile învățate în aceste exemple, sunt oferite și preluate de omul care le consumă, astfel mintea și emoția lui devin inapte să funcționeze prin discernământ, ci doar reacționând, în stil pavlovian, la evenimentele din jur”, explică psihologul Alexandru Pleșea.

Atenția noastră, furată de exterior

Societatea consumeristă poate face rău atunci când se exagerează. Iar oamenii trebuie să fie pregătiți pentru a face față agresivității societății de consum. Atunci când oamenii se distanțează de ei înșiși, își pierd individualitatea, armonia și dragostea pentru semeni. Și se activează automat un mecanism de reacție la ce se întâmplă în jurul lor, prin regrete, frici, mâhnire, invidie - adică un cumul de emoții negative care intoxică întreg corpul. În opinia lui Alexandru Pleşea, suntem suma atenției noastre împărțite de când am fost mici și până acum. Tot ce am văzut, gândit, auzit, gustat, mirosit, simțit s-a adunat și cumulat în ce suntem azi.

Cu toate acestea, atenția noastră a fost și este furată de exterior sau trimisă din noi spre exterior. Iar atenția este cel mai prețios lucru pe care îl are un om, deoarece  poate fi direcționată, măsurată și disponibilă în orice cantitate dorită.

Reclamele abuzive intră în subconștient

“Tot ce trăiește un om în societate este destinat să aibă atenția ridicată spre procesul de cumpărare/cheltuire/investiție, toate pe plan material. Nu vezi reclame cum să te vindeci singur, cum să înveți să înveți, cum să lucrezi mai puțin, cum să crești copii, cum să te vindeci de traume. Nu le vezi pentru că nimeni nu are interesul ca tu să îți faci singur aceste lucruri. Tot ce vezi, prin toate simțurile tale, este o vânzare indirectă de bunuri și servicii, cu scopul de a-ți ușura viața. De a trăi mai confortabil și mai plăcut, dar neatent la tine, ci atent la ce ți se dă să faci sau ai putea avea nevoie.

Plecând de la mirosuri când intri într-un magazin, portarul care te întâmpină, culorile produselor, mărimea reclamelor, materialele produselor,  muzica din magazin, aranjarea lor pe raft, mărirea prețurilor ca să aibă de unde să bage discount de preț, etichetarea colorată a unui produs, junk food-ul (mâncarea de carton) de peste tot însiropat cu sos pentru gust, prețuri imbatabile la produse efemere, servicii medicale cu medicamente la pachet, cosmetice chimice care distrug epiderma - toate folosesc reclamele abuzive care intră în subconștient și printr-un mecanism subliminal te fac să cumperi”, adaugă psihologul Alexandru Pleșea.

Cum se poate evita intoxicarea inutilă

Psihologul mai avertizează că atenția furată nu se recuperează vreodată. Ce este de făcut prin urmare, și cum se poate rezista acestui “rău” al societății? În opinia lui Alexandru Pleșea există șapte metode pentru a evita intoxicarea inutilă a societății: “1. Dacă îți pui în minte să mergi la magazin să iei doar ulei, cumpără doar ulei; 2.  “Consumă” doar canalele TV sau știrile care te ajută - nu lăsa altceva să intre inutil în minte; 3. Ține emoția și mintea aproape de ce vrei, nu le hrăni cu ce nu au nevoie; 4. Stai între oamenii cu probleme, nu fugi de ei. Vei descoperi cum să nu ajungi ca ei; 5. Cântărește reacțiile tale, dacă nu îți fac ție sau altora bine, te-ai îndepărtat de natură; 6. Nu arunca mâncarea care expiră și cea care nu arată bine. Învață-te să o consumi diferit; 7. Stai mai mult între oameni care știu și experimentează, decât cu nasul în cărți care pretind că știu.

Revenind la cele menționate la început, lifesquared.org.uk mai observă că, această  cantitate masivă de publicitate “este acum o parte atât de normală a societății occidentale, încât majoritatea dintre noi nu par să conștientizeze cât de pervers a intrat în viața noastră. Pe măsură ce parcurgeți ziua de mâine, observați numărul de reclame pe care le vedeți și sursele din care apar și veți descoperi cât de mult din  timpul dumneavoastră și din…spațiul creierului dumneavoastră ocupă reclamele”. Și cu siguranță avem mult mai multe lucruri bune de făcut decât să fim “deturnați”, nu-i așa?  


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-01-20



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine