2020-08-05 02:38

Combate DEPRESIA si ANXIETATEA prin nutriție! Ce alimente îți pot îmbunătăți starea de spirit

 |  13:53
Combate DEPRESIA si ANXIETATEA prin nutriție! Ce alimente îți pot îmbunătăți starea de spirit

Tristetea este un raspuns normal la multe evenimente de viata. Dar atunci cand aceasta stare emotionala persista chiar si dupa ce declansatorii au fost indepartati, ar trebui sa fie reevaluata pentru ca s-ar putea sa se transforme in depresie. Ca si in cazul multor alte probleme de sanatate, cheia ar putea fi chiar sanatatea sistemului digestiv.

Driverele biologice ale depresiei sunt unice pentru fiecare individ, insa exista, in general, si un anumit nivel de dezechilibru hormonal si neurotransmitator care face ca anxietatea sa se instaleze mai usor la unele persoane.

Sistemul digestiv are propriul sau sistem nervos, sistemul nervos enteric, care ar putea functiona separat de creier si care produce aproximativ 90% din serotonina corpului tau.

Studiile au demonstrat ca anxietatea si depresia sunt asociate cu simptomele gastro-intestinale iar cercetarile emergente sugereaza ca alegerile tale dietetice pot avea un impact profund asupra starii de sanatate mentala.

Stim cu totii ca mancarea si bautura ne pot afecta starea de spirit dar alimentatia noastra ne afecteaza si in moduri mai profunde. Acest lucru se datoreaza faptului ca nutrientii din alimente joaca un rol esential in functionarea noastra biochimica, punandu-si astfel amprenta pe starea noastra de spirit zilnica.

Dietele traditionale versus dieta occidentala

Studiile au comparat dietele ,,traditionale”, cum ar fi dieta mediteraneana si cea traditionala japoneza, cu o dieta tipica ,,occidentala” si au aratat ca riscul de depresie este cu 25% pana la 35% mai mic la cei care mananca o dieta traditionala.

Oamenii de stiinta explica aceasta diferenta, prin faptul ca dietele traditionale sunt bogate in legume, fructe, cereale neprocesate, peste si fructe de mare si contin doar cantitati modeste de carne slaba si lactate. De asemenea, in dieta mediteraneana si cea japoneza nu se consuma alimente prelucrate si rafinate si atat de multe zaharuri, precum in modelul dietetic ,,occidental”. In plus, multe dintre aceste alimente neprocesate sunt fermentate si, prin urmare, actioneaza ca probiotice naturale.

Psihiatria nutritionala

Psihiatria nutritionala este un domeniu destul de nou de cercetare, dar baza de dovezi se construieste rapid. De fapt, un studiu a constatat ca impactul consilierii dietetice a fost la fel de eficient ca psihoterapia in a opri depresia sa se agraveze.

Ce alimente iti pot imbunatati starea de spirit?

Lucrul esential de retinut este faptul ca intregul organism are nevoie de un aport constant de nutrienti (vitamine, minerale si, de asemenea, fitochimicale) pentru a putea functiona la maxim. Acestea se gasesc in abundenta in orice dieta care se bazeaza pe alimente naturale, complete, sustin specialistii nutrimetrics.ro. Cand vine vorba de a-ti stimula starea de spirit, este util sa acorzi o atentie deosebita urmatoarelor alimente sau grupuri alimentare:

Pestele gras: Acesta este o sursa bogata de grasimi omega-3, care s-au dovedit benefice in inducerea unei stari de spirit bune. O doza terapeutica este continuta de cantitatea gasita intr-o singura portie de macrou sau somon.

Proteine: in afara de peste, este o idee buna sa mananci regulat alimente bogate in proteine: carne, pasari de curte, oua, leguminoase, leguminoase si lactate, daca nu esti intolerant la lactoza. Curcanul poate fi o alegere buna, deoarece este deosebit de bogat in triptofan, aminoacidul necesar pentru secretia de serotonina si de melatonina. O alta sursa de triptofan sunt semintele de dovleac consumate crude.

Nucile si semintele. Acestea sunt dovedite a fi surse bune de minerale, precum zincul, care joaca un rol de sprijin in productia de neurotransmitatori. Nucile de Brazilia contin si seleniu mineral, care s-a dovedit a afecta pozitiv starea noastra de spirit.

Legumele iti influenteaza mood-ul in mai multe moduri: contin fibre, care ajuta la incetinirea digestiei alimentelor prevenind acele cresteri de insulina si cortizol care pot conduce la stari de spirit proaste. Aceste fibre sunt si prebiotice foarte placute de bacteriile benefice din intestinele noastre. Fitonutrientii din legume pot avea si un efect antiinflamator puternic.

De asemenea, legumele sunt bogate in multe dintre vitaminele B, esentiale pentru crearea si sustinerea starii de spirit pozitive. Legumele verzi si frunzele sunt bogate in magneziu. Este cunoscut faptul ca, cei care sufera de depresie, sufera de cele mai multe ori si de deficienta de magneziu.

Ideea este ca o farfurie colorata ( consumul unei largi varietati de legume si fructe colorate ) la fiecare masa iti va da un boost mental si te va ajuta sa te mentii in forma.

Alimentele probiotice

Cercetarile continua insa studiile initiale au sugerat ca anumite probiotice pot ajuta la reducerea sentimentelor de anxietate. Pentru aplicatii specifice, va trebui sa iei suplimente, dar pentru o abordare generala poti include in dieta ta si alimente fermentate.

Si bineinteles ciocolata neagra (de la 70% continut de cacao) este star printre alimentele prietene cu starea de bine.

Pastreaza-ti optimismul si veselia cu aceste alimente si suplimente de vitamine si minerale cand este cazul, cu miscare fizica zilnica, o socializare de calitate, iesiri in natura si tot ce mai simti ca iti face bine!

foto: drummondeducation.com


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-07-06



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine


Fabiz