2019-12-10 00:00

Decizii care ne influenţează sănătatea pe timpul verii

 |  20:01
Decizii care ne influenţează sănătatea pe timpul verii

Acnee, iritaţii, pete pigmentare, riduri, aspect tern al tenului, acestea sunt doar câteva dintre problemele pielii pe care nu doar cosmeticele le rezolvă. Indiferent cât de scumpă ar fi o cremă de noapte, nu poate face minuni asupra cearcănelor tale dacă în ziua precedentă nu te-ai hidratat suficient şi nici asupra sănătăţii pielii tale, dacă ai făcut plajă fără protecţie solară şi te-ai ales cu arsuri ce necesită vizita urgentă la spital. Tratamentele de înfrumuseţare cu care te-ai răsfăţat la SPA contribuie în doar o mică măsură la calitatea tenului tău, mai importante decât un masaj facial cu uleiuri scumpe fiind alimentele din farfurie şi băuturile din pahar. Sucurile carbogazoase şi mâncarea fast-food anulează tot efectul cosmeticelor pe care le consideri miraculoase. De aceea, calitatea pielii este o consecinţă directă a deciziilor bune sau proaste pe care le luăm, pornind de la ceea ce alegem să mâncăm şi să bem şi până la felul în care o protejăm de radiaţii şi să o îngrijim cu produse cosmetice potrivite.

Protecţia solară

 - Cea mai bună decizie de protejare împotriva radiaţiilor este însăşi evitarea expunerii la soare. Fie că vorbim de perioada petrecută la plajă, în vacanţe sau de weekendurile la piscină, nefolosirea produselor cu factor de protecţie ridicat este o adevărată crimă la adresa pielii noastre. Din păcate, cu atât de multă informaţie în jur şi cu toate avertizările dermatologilor pe toate canalele de informare, camerele de gardă ale spitalelor de urgenţă înregistrează, pe timpul verii, foarte multe cazuri de arsuri solare, iar cazurile de melanom (cancer de piele) cresc de la un an la altul. Trist este că numărul copiilor şi al bebeluşilor diagnosticaţi cu arsuri grave ale pielii îl depăşesc pe cel al adulţilor. Urticaria solară, care are drept simptome petele roşii reliefate, fugace, pruriginoase, erupţia polimorfă la lumină sau dermatita fototoxică sunt doar trei dintre afecţiunile pielii cauzate de expunerea necontrolată la radiaţiile solare. Iar altele, precum acneea, lupusul, cuperoza, herpesul, vitiligo sunt afecţiuni ale pielii agravate de soare.

- În plus, sub nici o formă pielea roşie nu este piele bronzată, aşa cum este percepţia generală la nivelul populaţiei iubitoare de soare. Pălăriile de soare, hainele din materiale naturale, de culori deschise şi folosirea cremelor fotoprotectoare sunt esenţiale vara.

- La fel de gravă ca arsura pielii este efectul radiaţiilor asupra ochilor. Specialişti ORL au confirmat pentru PUTEREA ca unele dintre cele mai grave afecţiuni oculare produse de radiaţii sunt Pinguecula (îngroşare a conjunctivei de culoare gălbuie aproape de cornee) şi pterygium (n.r., conform oftalmestet.ro, pterygium este o afecţiune degenerativă bilaterală a suprafeţei ochiului constând în apariţia unui strat triunghiular de ţesut fibrovascular cu baza spre conjunctiva -partea albă a ochiului - nazală şi vârful spre cornee - partea transparentă a ochiului). Deşi aparent inofensive şi, în consecinţă, netratate, aceste creşteri pe suprafaţa ochiului nu sunt doar inestetice, dar în timp, duc la apariţia unor probleme grave ale corneei şi, implicit, ale vederii.

Mai grave de atât este fotokeratita, inflamaţia dureroasă a corneei, numită şi “orbire de zăpadă”, cauzată de radiaţiile UVB şi care poate duce inclusiv la pierderea vederii pentru 48 de ore sau pentru totdeauna. Acţiunea radiaţiilor UVA este mult mai gravă şi, în timp, se ajunge la cataracta şi degenerescenţa maculară. Purtarea ochelarilor de soare de bună calitate, recomandaţi de specialist, ar trebui să blocheze 100% razele UVA şi UVB, dar  şi să absoarbă cele mai multe raze HEV (raze vizibile, violet-albastre).

  

Alimentaţia

- Vara nu-i că iarna nici în privinţa alimentaţiei. Dacă în sezonul temperaturilor extrem de scăzute avem nevoie de alimente bogate în calorii pentru a ajuta corpul să se încălzească, vara este recomandată cu totul altă hrană. Fructele şi legumele bogate în apă, vitamine, dar şi în minerale care se pierd prin transpiraţie, pot constitui mese în sine şi nu doar desert sau aperitiv înaintea unor preparate copioase.

- Pepenele roşu şi galben, caisele şi piersicile, fasolea verde, salata verde, roşiile, castraveţii, varza, fructele de pădure sau iartul sunt doar câteva dintre alimentele care ne furnizează vitaminele esenţiale pe timpul verii, acestea fiind nu doar hrănitoare, ci şi bogate în antioxidanţi care oferă organismului o barieră protectoare împotriva radiaţiilor.

- Roşiile, fructele de pădure, morcovii, ardeiul iute, broccoli, spanacul conţin betacaroten, vitamina C, vitamina A şi licopen - un antioxidant foarte puternic în lupta cu radiaţiile, un protector împotriva cancerelor de piele sau de altă natură. Vitamina C previne arsura pielii şi grăbeşte regenerarea ei, ajută la producerea  colagenului distrus de radiaţii, care se regăseşte în elasticitatea, aspectul luminos şi sănătos al pielii. Pe de altă parte, ouăle, ficatul, nucile, uleiurile vegetale suplinesc lipsa vitaminei E, care se pierde în exces din cauza expunerii la soare.

- Prăjelile, ciorbele grase, carnea grasă, cofeină, alimentele tip fast-food, produsele de patiserie şi semipreparatele bogate în E-uri nu doar că au o acţiune distructivă asupra sănătăţii noastre, dar împiedică şi asimilarea vitaminelor din hrana sănătoasă. Proteinele sunt esenţiale în sănătatea pielii: ajută ţesuturile să se regenereze, conferă elasticitate pielii, previn îmbătrânirea prematură a pielii, previn ridarea şi pătarea pielii. Surse sănătoase de colagen: lactalele, ouăle, carnea albă, seminţele şi nucile (neprăjite/nesărate), soia.

Hidratarea

- Băuturile carbogazoase dulci nu ne hidratează, indiferent cât de mult ne-ar plăcea să credeam asta! Ne aduc, în schimb, multe calorii, pe termen lung ne îmbolnăvesc grav, accentuează deshidratarea organismului. În schimb, infuziile din plante sau ceaiul verde - neîndulcite sau îndulcite cu miere, sucurile naturale din fructe şi legume, limonadă cu miere şi lămâie sunt băuturi sănătoase şi foarte hidratante.

- Supele de legume sau din carne (exclus cele grase) sunt şi ele elemente din dietă de vară, care cresc gradul de hidratare a organismului. La fel de importantă este apă, deşi ea se regăseşte tot mai rar în obiceiul zilnic al multora dintre noi.

- Nici o altă băutură nu poate ţine locul apei, numită şi “lichidul vieţii”, având în vedere că un procent de 70% din corpul nostru este apă. În lipsa hidratării corespunzătoare, organele nu mai funcţionează, nu mai are loc procesul natural de eliminare a toxinelor prin transpiraţie şi urină, însă cei mai afectaţi de deshidratare sunt rinichii.

Atunci când aceştia nu mai funcţionează aşa cum trebuie, întreg sistemul se blochează. Mai mult, corpul nu-şi mai poate regla temperatura, aceasta fiind o explicaţie pentru care unele persoane care nu beau suficientă apă resimt căldura şi mai rău decât celelalte, independent de temperatură din termometru.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-07-20



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray