2019-11-20 18:09

Dieta ketogenică reglează greutatea şi are beneficii multiple pentru sănătate

 |  17:50
Dieta ketogenică reglează greutatea şi are beneficii multiple pentru sănătate

Unul din cinci romani este supraponderal, însă doar 10% dintre cei cu probleme de greutate merg la medic. Ceilalti testează dietele vecinilor, încearcă trucuri de pe internet sau pur şi simplu cedează în lupta cu kilogramele. Una dintre dietele percepute ca stil de viaţă se numără şi dieta ketogenică, o dietă concepută încă din 1924 de către Dr. Russell Wilder la Clinica Mayo.

„O dietă nu trebuie percepută ca un program de 2-3 luni în care te abţii de la anumite alimente pentru a pierde în greutate pentru că atunci ea nu va avea niciun efect sau va avea un efect pentru o scurtă perioadă de timp. O dietă corectă trebuie să aibă un plan de alimentaţie sănătos, care contribuie la îmbunătăţirea imunităţii şi a stării de bine a fiecărei persoane şi, în timp, ea trebuie să se transforme într-un stil de viaţă. Mai mult decât atât, o astfel de dietă ne poate sabota dacă includem alimente la care avem diferite intolerante pe care nu le cunoaştem încă. Percepută în acest mod, beneficiile nu vor întârzia să apară: pacienţii vor pierde sau vor câştiga în greutate, în funcţie de ceea ce-şi doresc, vor fi mai sănătoşi şi mai energici, şi nu în ultimul rând, vor reduce şansele de a dezvolta anumite boli”, declară nutriţionistul Bianca Pătraşcu.

Ce sunt dietele ketogenice

• Dieta ketogenică este o dietă în care majoritatea caloriilor provin din grăsimi, iar consumul de proteine este redus la 1-1,5 grame pe kilogram/corp, iar carbohidraţii sunt menţinuţi la minimum (20-40g pe zi).

• Scopul dietei ketogenice este de a realiza o stare metabolică numit cetoza (ketoza). Dieta ketogenica implica reducerea drastică a carbohidraţilor şi înlocuirea acestora cu grăsimi. Reducerea carbohidraţilor poziţionează metabolismul într-o stare denumită ketoza. Dieta forţează organismul să ardă grăsimi, mai degrabă decât carbohidraţi. Când se întâmpla acest lucru, corpul devine eficient în arderea grăsimilor în locul energiei.

• Cetoza (ketoza) este pur şi simplu un proces metabolic normal în care celulele corpului ard fragmente de grăsimi numite cetone în loc de glucoză pentru combustibil.

• Ketoza înseamnă acumularea de corpi cetonici în sânge şi evidenţierea lor în urină (când sunt în cantităţi prea mari în sânge, aceste componente sunt eliminate prin rinichi). Corpii cetonici sunt substanţe rezultate în urma metabolizării incomplete a grăsimilor şi pot fi folosiţi ei înşişi ca sursa de energie de majoritatea ţesuturilor, inclusiv de creier, în proporţie de 75%, atunci când se atinge adaptarea. Cetoza este un proces benefic şi ajuta organismul să supravieţuiască atunci când hrana nu este disponibilă.

• Cetoza indusă prin dieta "ketogenica" este diferită de cetoacidoza diabetică şi nu prezintă un pericol imediat pentru sănătate. Din contră, vine cu avantaje: arderea accelerată a grăsimilor, suprimarea senzaţiei de foame, încetinirea creşterii unor tumori, claritate mentală, reglarea glicemiei etc. Starea de cetoza se obţine prin consumul unei cantităţi relativ mari de grăsimi în condiţiile unui consum minim de carbohidraţi (insulina anulează cetogeneza).

• Aceasta combinaţie schimbă modul în care energia se deplasează în corp şi are numeroase beneficii asupra sănătăţii, fiind dieta preferată în cazurile de diabet, cancer, epilepsie, Alzheimer, Parkinson, boli de inimă sau chiar acnee.

• Dieta ketogenică poate, de asemenea, să reducă masiv nivelul de zahăr din sânge şi al insulinei, iar acest aspect, combinat cu creşterea cetonelor, va avea nenumărate beneficii asupra sănătăţii.

• Proteinele sunt ţinute şi ele la un nivel scazut-mediu, spre deosebire de dietele hiperproteice. Este confuzia cea mai frecvenţă şi, în acelaşi timp, greşeală cea mai frecvenţă care se face în dieta ketogenica. Este foarte greu să mănânci multe grăsimi şi puţine proteine, aşa cum cere dietă. Într-o dietă ketogenică adevărată nu au loc brânză, nucile sau carnea în cantităţi mari de exemplu.

Cum începem o dietă ketogenică

• În prima fază a dietei se va elimina în special apa în exces, se reduce conţinutul intestinal şi rezervele de carbohidraţi din ficat şi muşchi. Abia după aproximativ 1-2 săptămâni ne putem gândi la o medie de 500g pe săptămână ca o slăbire sănătoasă.

• Multe dintre cele mai dramatice schimbări în organism au loc în primele 3 zile ale dietei. Acestea se întâmplă în timp ce organismul trece la la o sursă de combustibil la o alta. În mod firesc, forma principală de energie folosită de organism este glucoză, care este un fel de zahăr. Pe parcursul zilei, ficatul stornează excesul de zahăr într-o formă numită glicogen, la care poate mai apoi recurge, pe măsură ce nivelul energetic scade între mese.

• Odată ce corpul recurge la cetoza (ketoza), adică la utilizarea grăsimii ca şi combustibil, acest nou combustibil e folosit pentru a restabili rezervele de glicogen ale organismului).

• Această schimbare începe în general în a doua zi cam în 48 de ore de la începerea dietei şi se încheie în a treia zi. În această perioadă interimară nu există glucoza disponibilă, energia rezultată din grăsimi e insuficientă, iar corpul încă are nevoie de combustibil. Aşa că accesează glucoza din două surse. Mai întâi transforma glicerolul din rezervele de grăsime ale organismului în glucoză, însă şi acest lucru e insuficient. Aşa că face rost restul catabolizind sau descompunând aminoacizii din ţesutul muscular şi folosindu-i, în interiorul ficatului, la gluco neogeneza, adică producerea de glucozei. Între 60 şi 84 grame de proteină sunt folosite în această a doua zi: aproximativ 28 de grame de ţesut muscular.

• În a 3-a zi producţia de cetone (ketone) este suficientă pentru a produce aproape toată energia de care organismul are nevoie, iar proteinele din organism încep să fie cruţate. Corpul încă are nevoie de o cantitate foarte mică de glucoză, aşadar cam 18-24 grame de proteine sunt catabolizate, de la ½ la 1 uncie de ţesut muscular zilnic. Într-o perioadă de 30 de zile de dietă o persoană pierde în general maxim 400 grame de masă musculară.

• Începând cu a treia zi, rata de descompunere a acizilor graşi din celulele adipoase continua să sporească, ajungând la maximum cam în a 10-a zi. În această primă perioadă de 7 zile, după ce organismul a trecut cu totul pe cetoza (ketoza), se petrec cele mai intense descompuneri de ţesut gras.

• În plus, în această perioadă de cetoza (ketoza) intensă corpul se afla într-o stare similară cu somnul – un ciclu de odihnă şi detoxifieri. Organismul începe să se concentreze pe eliminarea toxinelor şi vindecarea şi regenerarea ţesuturilor şi organelor afectate/deteriorate.

• Rezultatele dietei în 30 de zile devin absolut spectaculoase.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-08-16



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray