2019-07-19 03:19

Patru paşi simpli pentru un somn odihnitor

 |  18:07
Patru paşi simpli pentru un somn odihnitor

Insomnia reprezintă una dintre cele mai mari probleme ale omului modern, imposibilitatea de a avea un somn odihnitor fiind pusă pe seama stresului, în primă instanţă. Din pacate, deşi subestimată, lipsa somnului determină anxietate, depresie, incapacitate de muncă, boli. Studiile arată că, în urmă cu 20 ani, ora obisnuită de culcare era 22.00, una socotită ideală de către specialişti, însă astăzi, tot mai multe persoane indică drept “ora de stingere” intervalul 1.00 - 2.00 dimineaţa.

Ca să ne păstrăm starea mentală şi fizică la parametri buni, profesorul internaţional de yoga Dana Ţupa recomandă că trebuie să ne întoarcem la vechea tradiţie de a ne pune la somn începând cu ora 22.00, altfel vom dezvolta în timp aşa-zisa oboseală cronică, stare care ne poate scădea radical performanţele în tot ceea ce facem, în general din cauza epuizării glandelor suprarenale. “Chiar dacă pare imposibil să adormim la ora 22.00, ţinând cont de actualele circumstanţe, câteva exerciţii simple de relaxare pe care le putem efectua timp de 10 minute înainte de culcare, ne pot ajuta să uităm de toate grijile şi să putem dormi liniştiţi, fără pauze, timp de aproximativ 8 ore pe zi. Dacă vom păstra acest program de somn, starea noastră de sănătate se va îmbunătăţi vizibil, vom deveni mult mai energici, ne vom recăpăta puterea de concentrare şi vom reuşi mult mai uşor ceea ce ne-am propus”, afirmă Dana Ţupa.

Ceaiul cu miere este un bun calmant

• Bea un ceai cald de tei, îndulcit cu miere de tei, cu aproximativ 30 minute înainte de a merge la culcare. Efectul calmant al acestuia este dat de proprietăţile neurosedative şi antispastice ale florilor de tei, datorită uleiului esenţial de farnesol.

• Fă-ţi un ritual personal şi nu sări din problemele de la birou sau ale familiei, direct în pat, sperând în mod absurd că vei adormi rapid. Dacă ai copil, ştii că înainte de a merge la culcare, acesta este îmbăiat, masat, dat cu ulei etc. Tot astfel, o baie caldă înainte de somn, în care să fie picurat ulei de lavandă, poate face minuni, întrucât muşchii se relaxează, apa caldă face corpul să fie într-o zonă de confort, iar uleiul de lavandă, aduce în plus, efectele terapeutice ale relaxării nervoase şi stării de calm.

• Aşează-te pe pat, cu picioarele încrucişate (turceşte) şi pentru câteva minute, fă o meditaţie simplă, în care să îţi urmăreşti respiraţia. Elimină pe cât posibil gândurile şi uneşte atenţia ta doar cu respiraţia. Deşi are valoare imensă în purificarea minţii, acest tip de meditaţie buddhistă, este considerată uscată, plictisitoare şi aducătoare de somn pentru mintea umană, obişnuită să sară in permanenţă de la un gând la altul.

• Întinde-te pe pat şi practică următorul exerciţiu de relaxare: încordează toţi muşchii, de la creştet până la degetele picioarelor. Menţine contracţia pentru 5-6 secunde şi apoi relaxează-te brusc. Repetă de 3 ori acest exerciţiu şi apoi concentrează-te din nou, în poziţie culcat, pe respiraţie.

Ce se intampla daca nu dormim suficient

Motivele identificate de specialişti sunt diverse, însă cele mai des întâlnite sunt stresul -„boala secolului XXI”-, dependenţa tot mai mare de tehnologie şi confuziile tot mai dese pe care le are creierul nostru atunci când trebuie să distingă ziua de noapte. Printre cele mai întâlnite cauze care determină insomnia sunt stresul şi anxietatea, durerea de cap, menopauza, menstruaţia şi sarcina, contraceptivele orale, antidepresivele, diureticele, anumite suplimente nutritive, consumul de cofeină, alcool sau tutun înainte de a adormi, exerciţii fizice înainte de ora de culcare, schimbarea frecventă a orei de culcare.

Scăderea calității vieții este un efect direct proporțional cu severitatea insomniei. Printre consecințele lipsei somnului asupra organismului, medicii menționează și diminuarea randamentului intelectual, alterarea capacității de memorare și instalarea depresiei. Nutriționiștii consideră că un rol important în calitatea somnului îl joacă și alimentația. Printre recomandările acestora se numără și consumul moderat de bere, cu potențiale beneficii în lupta cu insomnia.

Efectele insomniei

• Afectează memoria şi capacitatea de învăţare şi de concentrare

• Accentuează iritabilitatea şi nervozitatea

• Afectează viaţa sexuală pentru că determina scăderea libidoului

• Determina îmbătrânirea prematură a organismului

• Este un factor de risc pentru avort, infertilitate şi depresie

• Favorizează îngrăşarea

• Organismul poate rezista 30 de zile fără mâncare, dar nu mai mult de 10 fără somn

• Accentuează bolile de inimă

• Scade performanţa sportivă şi pe cea intelectuală


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-11-24



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


loading...


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray