2019-12-12 12:37

Recomandări pentru întărirea sistemului imunitar

 |  18:41
Recomandări pentru întărirea sistemului imunitar

Ne declarăm luaţi prin surprindere de temperaturile scăzute, deşi ne aflăm, totuşi, la mijlocul lunii octombrie, în plină toamnă aşadar. Greu de crezut că ne putem bucura de temperaturi de vară în această perioadă, însă chiar şi aşa, mulţi dintre noi nu au reuşit să înlocuiască şlapii cu mănuşile, motiv pentru care s-a dat startul răcelilor şi virozelor de sezon, de vină fiind nu doar inconştienţa, ci şi sistemul imunitar scăzut, care nu a fost fortifiat corespunzător înaintea contactului cu agenţii infecţioşi. Medicii avertizează că cea mai bună strategie la care putem recurge pentru a trece peste iarnă fără probleme de sănătate este construirea unui sistem imunitar puternic.

„Atunci când este atacat de bacterii, virusuri sau fungi, organismul luptă prin intermediul celulelor albe - ajutate de ganglioni, măduvă și splină, precum și prin mijloace de barieră aflate la nivelul pielii, plămânului, stomacului/intestinului. O imunitate scăzută poate duce la creșterea frecvenței bolilor localizate la nivelul acestor zone-barieră: infecții sau viroze respiratorii, gastrice și intestinale, sau cutanate (la nivelul firelor de păr sau unghiilor). Infecțiile determină o inflamație locală și generală, iar în timp, incidența crescută a bolilor inflamatorii poate crește riscul de boli cronice, determinând chiar apariția cancerului.

Semnele deficitului de apărare imunitară apar de obicei în sezoanele reci, începând cu luna septembrie, când crește incidența virozelor respiratorii, a gripei sau a altor viroze. Tot în această perioadă începe și anul școlar, iar copiii pot avea probleme prin expunerea repetată, în perioada de convalescență, la multipli factori patogeni”, ne-a explicat dr. Simona Fărcaş, medic primar medicină de familie. Imunitatea se dobândește și prin prezența unor obiceiuri sănătoase, care pot determina dobândirea acestei imunități mai repede și de mai bună calitate.

„Fumătorii, consumatorii cronici de etanol, sedentarii sau obezii, persoanele cu alimentație săracă în legume și fructe proaspete și persoanele suprasolicitate, supuse unui stres cronic prelungit, care prezintă un nivel crescut al colesterolului prezintă un risc de îmbolnăvire mai mare pentru ca aceştia au oricum un sistem imunitar scăzut” atenționează dr. Simona Fărcaş. Pe lângă virusuri şi bacterii, sistemul imunitar mai este suprasolicitat şi de substanţele de curăţat din gospodărie, de antibiotice şi a alte medicamente, pesticidele şi aditivii din mâncarea pe care o consumăm, dar şi poluanţii din mediu. Toate acestea ne vulnerabilizează în sezonul rece şi ne trimit la medic chiar atunci când ne este lumea mai dragă, însă putem evita această situaţie dacă ne protejăm din timp.

Alimente pentru un sistem imunitar puternic

- Mesele bogate în legume şi fructe proaspete, surse importante de fitonutrienți, vitamine și minerale (vitamina A, vitamina C, vitamina E, zinc, seleniu, magneziu, potasiu) sunt cea mai inteligentă şi la îndemână metodă de a ne construi un sistem imunitar puternic. Proteinele, prin conținutul lor în aminoacizi esenţiali și semiesențiali, sunt cărămizile de la temelia unei imunități de bună calitate. Nu în ultimul rând, vitamina D are un rol vital în combaterea infecțiilor, în absorbția calciului și în menținerea unui sistem imunitar sănătos.

- „Usturoiul (prin alicină) și ceapă sunt alimente speciale, adevărate antibiotice naturale, de aceea se încurajează prezența lor în alimentație încă de la vârste fragede. Ciupercile au capacitatea de a crește producția de anticorpi în organism și sunt o sursă importantă de proteine vegetale de calitate superioară. S-a demonstrat, în plus, că fibrele solubile prezente din abundență în citrice, mere, morcovi, fasole verde și ovăz ajută la scăderea inflamației și la creșterea răspunsului de apărare al organismului împotriva infecțiilor. În mod special trebuie acordată atenție lactatelor - iaurtul și chefirul, prin conținutul lor natural sau îmbogățit în probiotice, sau brânza, prin acidul linoleic conjugat prezent în grăsimea naturală a laptelui, stimulează consistent răspunsul imunitar”, susţine Luminița Florea, medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice.

- Pe lângă alimentaţie, odihna este esenţială. Aşadar, dormiţi suficient şi pe cât de mult posibil evitaţi stresul!

- Şi sportul are un rol important în protejarea împotriva bolilor pentru că, prin mişcare fizică, este stimulată producţia de limfocite, agenţii de apărare ai organismului în faţa virusurilor şi bacteriilor.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-10-14



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray