2020-03-28 17:03

Vrei să nu faci NIMIC? Află cum poți să practici niksen. Poate fi ÎNFIORĂTOR la început

 |  12:32
Vrei să nu faci NIMIC? Află cum poți să practici niksen. Poate fi ÎNFIORĂTOR la început

În primul rând a fost hygge, conceptul danez pe care îl știe toată lumea deja și care, cu o exprimare plastică, “s-a fumat”. Apoi a apărut lagom (care se pronunţă lar-gum; echilibru, moderaţie, armonie, nimic excesiv), mentalitatea suedeză. Acum, de ceva vreme, o altă tendință nordică e adoptată drept modalitate de a combate stresul: niksen.

Conceptul olandez este la fel de simplu: a nu face nimic! Totul are însă un preț, există atât avantaje, cât și dezavantaje, iar pe toate le vom parcurge acum pe îndelete. Niksen „înseamnă literalmente să nu faci nimic, să fii inactiv sau să faci ceva fără niciun folos”, spune Carolien Hamming, directorul CSR Centrum, un centru de coaching din Olanda. Acest centru ajută oamenii, printre altele, să gestioneze stresul. Practicarea niksen ar putea fi la fel de simplă ca doar să te uiți la împrejurimi, sau să asculți muzică - „atâta timp cât este fără scop”, mai spune Hamming, citată fiind într-un articol apărut în Time. Iar această stare “nu poate fi făcută pentru a obține ceva sau a fi productiv”.

Relaxarea poate fi combinată cu tricotarea

Gândește-te „pur și simplu stând pe un scaun sau uitându-te pe fereastră”, adaugă și Ruut Veenhoven, sociolog și profesor la Universitatea Erasmus Rotterdam din Olanda, care studiază fericirea. Niksen se referă mai degrabă la a-ți lăsa mintea să rătăcească, mai degrabă decât să te concentrezi pe detaliile unei acțiuni. „Ar trebui să avem momente de relaxare, iar relaxarea poate fi combinată cu o activitate ușoară, semiautomatică, precum tricotarea”, spune Veenhoven. „Un aspect al este să descoperi care sunt modalitățile de relaxare care ți se potrivesc cel mai bine. Nu există neapărat o abordare de dimensiuni unice; mai degrabă, veți descoperi care sunt comportamentele cele mai eficiente”, mai spune sociologul.

Potrivit cercetătorilor, niksen a fost respins istoric ca fiind lene! Însă, pe măsură ce nivelurile de stres cresc în SUA și la nivel global și au impact zdrobitor asupra sănătății - precum burnout-ul, diverse “tehnici” obțin mai multă recunoaștere din partea comunității medicale. Totul fiind încadrat din ce în ce mai mult la tactici pozitive, care combat stresul.

Poți avea o soluție avansată la o problemă, în timp ce te plimbi

„Toată lumea caută o cale de întoarcere către ușurință și conectare”, spune Eve Ekman, director de instruire la Greater Good Science Center de la Universitatea din California, Berkeley. Ea numește nivelurile naționale de stres în rândul adulților și adolescenților din SUA drept descurajante. Dar Ekman, care studiază stresul, spune că niksen e o terapie puternică atunci când vine vorba de reducerea anxietății sau reducerea procesului de îmbătrânire și consolidarea capacității organismului de a lupta cu bolile. Aceste efecte potențiale asupra sănătății ar putea fi suficiente pentru a-i încuraja chiar și pe cei mai agitați și supraîncărcați dintre noi.

Un alt beneficiu al niksen este că poate ajuta oamenii să vină cu idei noi, potrivit lui Veenhoven. „Chiar și atunci când nimic, creierul nostru încă procesează informații și poate folosi puterea de procesare disponibilă pentru a rezolva problemele aflate în așteptare ”, spune el. Acest lucru se poate manifesta prin a avea o soluție avansată la o problemă, în timp ce te plimbi, sau o idee de afaceri excelentă, care se poate dezvălui în timpul zilei. Se suține, de asemenea, ideea că efectuarea unor sarcini simple care să permită minții să rătăcească, poate favoriza rezolvarea creativă a problemelor. Îmbunătățindu-ți chiar abilitatea de a lucra la o problemă la care ai fi putut fi blocat mai devreme. Un studiu din 2013 publicat în Frontiers in Psychology a arătat că acest proces poate ajuta un individ să se inspire în realizarea obiectivelor sale și să obțină claritate cu privire la acțiunile care trebuie întreprinse, pentru a atinge aceste obiective în viitor.

Probleme mai vechi pe tapet și ritm cardiac crescut? Care sunt posibilele dezavantaje?

Pentru mulți, a face nimic nu este atât de simplu pe cât pare. De fapt, poate fi oarecum dificil să stai nemișcat și să privești pe o fereastră, de exemplu. Hamming afirmă chiar că poate fi „destul de înfiorător la început”! Aceasta deoarece oamenii obișnuiesc să facă ceva în orice moment. De aceea Hamming recomandă drept ideal o seară pe săptămână, de exemplu, fără programări și obligații. „Îndrăznește să fii inactiv”, spune Hamming. „Este vorba doar despre a permite vieții să-și urmeze cursul și de a ne elibera de obligații doar o clipă”. Literatura științifică sugerează că un dezavantaj în a lăsa mintea să rătăcească prea mult timp este că ar putea “rumega” probleme mai vechi sau mai noi, mai degrabă decât să se simtă împrospătată, după cum afirmă Ekman. Ceea ce poate avea unele efecte fiziologice.

În studiul din 2013, „Pros and Cons of a Wandering Mind”, cercetătorii au observat că participanții au avut au avut o frecvență cardiacă crescută pentru o perioadă de 24 de ore după exercițiul rătăcitor al minții. De asemenea, au avut probleme cu somnul. Cercetătorii au remarcat, totuși, că aceste consecințe nu au fost predictive pentru stările emoționale ale oamenilor pe termen lung și că revizuirea zilei - în special despre familie și prieteni - este asociată cu o satisfacție mai mare în viață. "Trebuie să ne antrenăm mințile pentru a rătăci într-un mod imaginativ și creativ", spune Ekman, sugerând că unele practici pentru niksen ar putea include o plimbare în natură, sau a scrie o scrisoare de recunoștință. Ca o modalitate de a facilita timpul de dezactivare adevărat.

Ai grijă, nu practica tot timpul!

Desigur, nu este bine să practici în mod constant niksen - nu putem face…nimic tot timpul! Mai degrabă, utilizarea timpului pentru a fi echilibrat inactiv cu un stil de viață activ poate maximiza beneficiile niksen, potrivit lui Veenhoven. „Deși odihna este funcțională și poate face ca cineva să se simtă mai bine după activitate, nu este o cale principală spre fericire în sensul satisfacției vieții”, spune el. De fapt, persoanele care participă la activități mai productive tind să fie mai fericite datorită conexiunilor sociale mai robuste și a unui sentiment mai puternic de autoeficiență, potrivit unui studiu realizat în 2016 la adulți mai în vârstă. Cercetările au arătat că fericirea începe cu productivitatea, ceea ce înseamnă că există o corelație între relaxare, fericire și productivitate. Tot ceea ce trebuie e să descoperi care sunt modalitățile de relaxare care ți se potrivesc cel mai bine, potrivit lui Veenhoven, indiferent dacă este vorba despre ceva activ - cum ar fi plimbatul sau pasiv - cum ar fi tricotatul.

De ce toate aceste “practici” nordice?

Conform revistei Financial Times patronii şi directorii de companii ar putea trage învăţăminte importante din modelele nordice: comunitatea bate individualismul, grupul valorează mai mult decât individul şi angajatorul e cel care îşi încurajează colegii şi angajaţii să lucreze mai puţine ore, etc.

Totuși se pune întrebarea: ce e cu toate aceste “practici” luate de la nordici? O explicație are psihologul Jessamy Hibberd: „Confruntarea cu vecinii este un instinct uman: este natural să observăm ceea ce fac alţii şi să adoptăm atitudini care ne plac”. Se întâmplă ca stilul nostru european de viaţă - de exemplu, să nu ne convină deoarece este legat de prea multe probleme. Este foarte probabil să fie chiar acesta motivul pentru care în vechea Europă este în vogă formula nordică, în toate variantele sale. Mai întâi a apărut filosofia daneză de hygge, tradusă prin confortul simplu al șosetelor groase, plus o lumânare parfumată şi o cană cu ciocolată caldă. Apoi au intervenit filosofia suedeză și cea olandeză.

Omenirea însă probabil a uitat că “întoarcerea la rădăcini” e universală…


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-01-17



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE






PUBLICITATE


Conferinta-Business



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine