2019-09-20 00:51

Cardul de sănătate va fi utilizat ca instrument unic de validare a serviciilor medicale de la 1 mai

 |  21:01
Cardul de sănătate va fi utilizat ca instrument unic de validare a serviciilor medicale de la 1 mai

Cardul naţional de asigurări sociale de sănătate va deveni operaţional începând cu 1 februarie şi va putea fi utilizat de către asiguraţi la medicii de familie, în spitale şi în farmacii, precum şi de către furnizorii de servicii medicale, medicamente sau dispozitive medicale. Pentru o perioadă de trei luni, respectiv între 1 februarie şi 30 aprilie, cardul va putea fi utilizat în paralel cu sistemul actual, urmând ca începând cu 1 mai utilizarea acestui document în sistemul de asigurări sociale de sănătate să devină unicul instrument de validare a serviciilor medicale.

Guvernul a aprobat miercuri o hotărâre care modifică normele de aplicare privind cardul naţional de asigurări sociale de sănătate.

Potrivit actului normativ, serviciile medicale pentru situaţiile de urgenţă medico-chirurgicală se acordă în condiţiile actelor normative în vigoare, fără a fi necesar cardul naţional de asigurări sociale de sănătate.

Persoanele care vor împlini vârsta de 18 ani după 1.02.2015 sau dobândesc calitatea de asigurat prin plata contribuţiei ulterior acestei date şi, ca urmare, nu li s-a emis încă un card naţional de sănătate, vor face dovada calităţii de asigurat în baza unei adeverinţe de asigurat eliberată de casa de asigurări de sănătate. Această adeverinţă este valabilă până la data la care asiguratul intră în posesia cardului, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data emiterii acestuia.

Adeverinţe de asigurat

Persoanele care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional, vor depune o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens la casa de asigurări de sănătate la care sunt luate în evidenţă, însoţită de cardul naţional, în situaţia în care acesta a fost distribuit. Aceste persoane vor face dovada calităţii de asigurat pe baza adeverinţei de asigurat, având o valabilitate de trei luni, eliberată la solicitarea asiguratului de către casa de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă. Reprezentanţii CNAS atrag atenţia însă că această modalitate presupune deplasarea periodică a asiguratului la casa de sănătate. Până în prezent, un număr de 800.000 de asiguraţi nu au intrat în posesia cardului, dar, dintre aceştia, doar 4.000 l-au refuzat din motive religoase sau de conştiinţă.

Distribuţie prin medicii de familie

Guvernul a mai stabilit că medicii de familie pot distribui cardurile care nu au ajuns în posesia asiguraţilor. Potrivit hotărârii, cardurile nedistribuite şi predate de către operatorul de servicii poştale la casele de asigurări de sănătate urmează a fi distribuite asiguraţilor de către casele de asigurări de sănătate, fie prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă asiguratul, fie prin intermediul medicilor de familie, cu ocazia primei prezentări în vederea acordării unui serviciu medical.

Plata pentru înlocuire

Reprezentanţii CNAS au anunţat că actul normativ aprobat de Guvern reglementează şi modul de eliberare a unui nou card, în cazul pierderii, distrugerii sau a modificării datelor personale. În această situaţie este stabilită o procedură simplificată, care presupune un singur drum la casa de asigurări pentru a depune o cerere-tip, copie de pe CI şi actele doveditoare pentru plata contravalorii cardului şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii poştale. Plata se va efectua la sediul casei de asigurări, iar cheltuielile sunt identice cu cele efectuate de CNAS şi MS pentru primul card. Mai exact, costul de producţie al cardului este de 2,2 euro + TVA, iar costul de distribuire este de 2,74 lei + TVA. După depunerea documentelor, asiguratul va primi acasă, în termen de 30 de zile, noul card. Între timp, cardul va apărea inactiv în sistem, iar asiguratul va beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate.

Contracte cu furnizorii

Reprezentanţii CNAS au atras atenţia furnizorilor de servicii medicale asupra obligativităţii cumpărării cititoarelor de carduri. „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate nu va încheia Contractul-cadru cu furnizorii de servicii medicale, care intră în vigoare la 1 aprilie, dacă aceştia nu au cititoare de card”, a avertizat preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea.

Autoritate de Management

Executivul a mai decis, în şedinţa de miercuri, înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, prin reorganizarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor (CONAS). Noua instituţie va avea rolul să supravegheze, prin evaluări sistematice şi mecanisme juridice, respectarea calităţii actului medical în toate formele sale. Noile reglementări creează cadrul juridic necesar pentru a extinde implementarea managementului calităţii serviciilor medicale, aplicat în prezent doar pentru spitale, la toate unităţile sanitare, şi, astfel, toate unităţile sanitare vor intra în procesul de evaluare în vederea acreditării.

Acreditarea este procesul prin care se validează faptul că serviciile medicale oferite de o unitate sanitară sunt conforme cu standardele adoptate de Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate, proces în urma căruia unităţile sanitare sunt clasificate pe categorii de acreditare.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-01-28



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray