2019-11-21 00:56

Cercetătorii de la Măgurele participă la un experiment ştiinţific internaţional

Cercetătorii de la Măgurele participă la un experiment ştiinţific internaţional

Institutul de Științe Spațiale (ISS) de pe Platformă de Fizică de la Măgurele a coordonat cu succes un experiment din faza pregătitoare a proiectului internațional KM3NeT - un telescop submarin care se va întinde într-un volum de 6 km cubi în Marea Mediterană. KM3NeT va studia neutrinii de origine astrofizică şi va fi în acelaşi timp un instrument important în căutarea materiei întunecate din Univers.

Obiectivul Colaborării KM3NeT este să construiască un observator astronomic care să studieze Universul în “lumina” neutrinilor. “Aceştia pot proveni din surse îndepărtate precum explozii de raze gamma, supernove sau coliziuni dintre stele, sau chiar din surse necunoscute încă. KM3NeT va folosi însuşi Pământul drept filtru şi apa mării drept instrument pentru detectarea neutrinilor. Atunci când neutrinii interacționează cu nucleele din materia traversată produc particule încărcate a căror lumină Cherenkov poate fi detectată cu ajutorul unor fotomultiplicatori, montaţi în sfere etanşe de sticlă. 12.000 de astfel de module optice, echipate cu câte 31 de senzori optici fiecare vor fi amplasate în Marea Mediterană pe 600 de structuri verticale de aproape un km fiecare”, explică reprezentanţii ISS.

În cadrul fazei pregătitoare a proiectului KM3NeT a fost necesară realizarea unui experiment destinat investigării caracteristicilor semnalelor de fond. Acest experiment trebuia adaptat pentru a putea fi exploatat pe infrastructura actualului telescop pentru neutrini din Marea Mediterană, ANTARES. Coordonarea acestei activităţi a revenit grupului din ISS, condus de dr. Vlad Popa. Tot în ISS a fost proiectat şi realizat modulul electronic destinat controlului dispozitivului, precum şi culegerii, prelucrării şi transferării datelor furnizate către sistemul de achiziţie. La realizarea acestui experiment au mai contribuit echipe de cercetători, ingineri şi tehnicieni din Franţa, Italia şi Olanda.

Dispozitivul, denumit în cadrul Colaborării mini-DOM, a fost instalat în primăvara anului 2013 în Marea Mediterană, pe una dintre structurile verticale subacvatice ale KM3NeT, la 2.500 m adâncime alături de un prototip de modul optic KM3NeT.

Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2013-11-04