2019-12-14 03:53

Dispută între grupurile de interese pentru intrarea A3 în Bucureşti

 |  21:01
Dispută între grupurile de interese pentru intrarea A3 în Bucureşti

Bucureştenii oneşti, dar şi profitorii, care au cumpărat teren ieftin în vederea exproprierii, sunt revoltaţi de decizia primarului general Sorin Oprescu care a modificat pentru a patra oară proiectul intrării A3 în Capitală. Din lipsă de fonduri, edilul şef a fost nevoit să aplice o variantă care reduce la jumătate suprafaţa terenurilor care trebuie expropriate. Primăria Capitalei anunţă construirea unui pasaj suprateran, dar nu spune cât costă.

Pentru locul de intrare în Capitală a autostrăzii A3 se face trafic de influenţă de ani de zile. Diferite grupuri de interese au făcut presiuni asupra Guvernului, Ministerului Transporturilor şi Primăriei Capitalei să-i determine pe decidenţi să le facă pe plac. Toate acestea sunt deja istorie de acum. Din cauza multiplelor şantiere deschise în Capitală şi a creşterii costurilor, o obişnuinţă a municipalităţii, pentru A3 Sorin Oprescu a ales varianta pe care trebuia să o aplice de acum 4 ani, respectiv aceea de a expropria cât mai puţine terenuri. A patra variantă elaborată de Primăria Capitalei presupune exproprieri de 60 milioane lei. Valoarea reprezintă jumătate din varianta propusă la sfârșitul anului trecut care prevedea exproprieri de 125 milioane lei pentru același proiect. Pentru declanșarea procedurilor de expropriere este nevoie de alt vot al Consiliului General al Municipiului București (CGMB) pentru un proiect nou de Supralărgire a şoselei Fabrica de Glucoză între Calea Floreasca și strada Petricani.

Povestea autostrăzii A3

Saga exproprierilor pentru realizarea intrării A3 în București a început în 2010, când prin Hotărârea 311 din 17 noiembrie a fost aprobat culoarul de expropriere și declanșarea procedurilor. Era vorba despre 42.794 mp de teren, la care se adăugau alte 3.032 mp pentru construcţiile care ar fi deservit autostrada. Valoarea totală a despăgubirilor a fost stabilită la circa 38 de milioane de euro. Traseul a fost modificat de mai multe ori, dar nu s-a definitivat nici unul. În octombrie 2013, nu se ştie din ce motive, Primăria Capitalei a propus CGMB un alt proiect în care valoarea despăgubirilor era de 125 de milioane lei (circa 28 milioane de euro). Conform proiectului, ar fi fost expropriați peste 43.227 de mp de teren și clădiri cu o suprafață de 2.372 de metri pătrați. Ulterior, primarul general, Sorin Oprescu, a cerut o altă variantă, pentru că şi aceasta a fost prea scumpă pentru bugetul primăriei. În ședința CGMB din mai 2014 a fost propus un nou proiect. De această dată, suma destinată despăgubirilor pentru terenurile și construcțiile ce urmau a fi expropriate a fost redusă la 90 de milioane lei (circa 20 de milioane euro). Proiectul propunea exproprierea a 26.867 mp și clădiri cu o suprafaţă de 2.153 mp. Pe fondul disputelor dintre majoritatea PSD şi opoziţie, proiectul nu a fost aprobat. A patra variantă a fost supusă aprobării CGMB în ședința din 30 septembrie 2014. Conform documentului, exproprierile necesare proiectului Supralărgirea şoseaua Fabrica de Glucoză între Calea Floreasca și strada Petricani urmau să coste municipalitatea în jur de 60 de milioane de lei (peste 13,8 milioane de euro). Suprafața totală de teren ce trebuia expropriat era de 19.174 mp și clădiri cu o suprafaţă de 2.172 mp. Banii ar fi urmat să fie viraţi proprietarilor în termen de 8 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Sorin Oprescu a declarat public în mai multe rânduri că preferă să construiască un pasaj suprateran decât să plătească despăgubiri proprietarilor de teren. Ceea ce nu spune este valoarea construcţiei, care, conform cutumei, va fi sigur mai mare decât dacă ar plăti pentru exproprieri.

Se lucrează la proiectul pasajului suprateran

“La Fabrica de Glucoză am schimbat puțin pentru că erau prea scumpe exproprierile. Primăria nu are atâţia bani. Așa că mă duc și mă sui pe piloni, deasupra. Nu mai lărgesc strada la sol, ci fac pasaj suprateran. De la strada Petricani se urcă pe piloni și coboară abia în Calea Floreasca. La intersecţia cu Barbu Văcărescu vor fi construite rampe de urcare şi de coborâre de pe pasaj. Va fi un pasaj suprateran pe deasupra Şos. Fabrica de Glucoză. Acum se lucrează la proiect”, declara în martie a.c. primarul general.

Interesele de grup, date peste cap

Modificarea proiectului dă peste cap multe socoteli. Pe de o parte, sunt oamenii oneşti, care nu au mai investit nimic de 4 ani pe terenurile care urmau să fie expropriate. Pe de altă parte, sunt profitorii, care au cumpărat la preţuri mici terenuri în speranţa că la expropriere preţul va fi de câteva ori mai mare. Toţi aceştia reclamă acum despăgubiri din partea primăriei şi ameninţă că acţionează în judecată municipalitatea. Indecizia PMB a adus şi alte prejudicii. În februarie a.c., a fost lansată licitaţia pentru realizarea proiectului Supralărgire şoseaua Fabrica de glucoză. Potrivit anunțului de licitație lucrările de proiectare și construcție ar costa între 16,5 milioane euro și 30 milioane euro. Proiectul prevedea că lărgirea şoselei la patru benzi (câte două pe sens) pe o distanță de 1,8 kilometri, cu trotuare de fiecare parte. Trotuarele ar fi avut între 3,5 și 4,5 metri, din care cel puțin un metru de zonă verde înierbată. Pentru a nu îngreuna traficul pe artera principală, municipalitatea urma să construiască între Barbu Văcărescu și şoseaua Petricani o arteră care să preia traficul de pe străduțele laterale. Între șoseaua Fabrica de Glucoză și artera colectoare vurmau să fie construite locuri de parcare.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2014-09-29



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray