2019-11-21 03:36

Elevii ştiu acum ce drepturi şi obligaţii au. Ministrul Educaţiei a aprobat Statutul elevului

 |  16:39
Elevii ştiu acum ce drepturi şi obligaţii au. Ministrul Educaţiei a aprobat Statutul elevului

Primul document care reglementează drepturile şi obligaţiile elevilor intră în vigoare chiar din această toamnă. Ministrul Educaţiei a aprobat “Statutul elevului”, care se adresează atât celor înmatriculaţi în instituţiile de învăţământ de stat, particular sau confesional.

Din această toamnă, elevii vor beneficia de prevederile primului document care stabileşte clar şi unitar, la nivelul întregii ţări şi a tuturor instituţiilor de învăţământ preuniversitar de stat şi private, drepturile şi obţigaţiile beneficiarilor sistemului de învăţământ. Ministerul Educaţiei a aprobat “Statutul Elevului”, document care va intra în vigoare începând chiar din acest an şcolar, 2016-2017. În principiu, “învăţământul preuniversitar este centrat pe elev”, iar în acest sens “toate deciziile majore sunt luate prin consultarea reprezentanţilor elevilor, respectiv a Consiliului Naţional al Elevilor, dar şi a reprezentanţilor federaţiilor sindicale, a asociaţiilor de părinţi, a reprezenanţilor mediului de afaceri, a reprezezentanţilor administraţiei publice locale şi a societăţii civile”.

Este permisă utilizarea telefoanelor mobile în scop didactic

“Statutul Elevului” prevede “dreptul elevului, al părintelui sau al tutorelui de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise”. Astfel, dacă o notă este considerată injustă, elevul, “poate solicita, oral, profesorului să justifice rezultatul lucrării, în cel mult cinci zile de la aflarea notei”. Dacă elevul sau părintele nu consideră justificate argumentele dascălului, pot cere în scris conducerii unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării, iar analiza va fi făcută de alţi doi profesori de specialitate care nu predau la clasa respectivului elev. În cazul în care diferenţa între nota iniţială şi cea obţinută după reevaluare este mai mare de un punct, contestaţia va fi considerată justificată, iar în catalog va fi trecută nota obţinută după reevaluare. Dacă diferenţa e mai mică de un punct, atunci va fi menţinută nota iniţială.

Documentul mai prevede că “elevii vor avea dreptul la asociere la grupuri, organizaţii, sau structuri care promovează interesele elevilor şi vor avea dreptul la protest, fără perturbarea orele de curs”. În plus, aceştia vor putea solicita informaţii oricăror instituţii ale statului, în baza legii 544/2001, privind liberul acces la informaţii de interes general.

Dacă până acum, în majoriatea regulamentelor şcolare era interzisă utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor, documentul elaborat de Ministerul Educaţiei prevede că “elevii vor avea dreptul să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor, doar dacă o fac în scop educativ şi numai cu acordul cadrului didactic”.

La 40 de absenţe nemotivate, exmatricularea

Pentru elevii care absentează, produc distrugeri în interiorul unităţilor de învăţământ, jignesc alţi colegi sau introduc în incinta şcolilor şi liceelor arme, stupefiante sau materiale pornografice sancţiunile pornesc de la mustrare şi scăderea notei la purtare şi pot ajunge până la exmatriculare temporară sau definitivă.

La fiecare 10 absenţe nemotivate, nota la purtare va fi scăzută cu un punct, iar la 40 de absenţe nejustificate, elevul va primi un preaviz de exmatriculare, urmând ca unitatea de învăţământ să aplice şi măsura exmatriculării în cazul în care elevul continuă să absenteze. În cazul liceenilor, la acumularea a cel puţin 40 de absenţe nemotivate, unitatea de învăţământ poate decide exmatricularea definitivă, iar elevii nu se vor mai putea reînmatricula decât în anul şcolar următor, la un alt liceu.

Prin acest document se doreşte întărirea rolului elevului în desfăşurarea actului educaţional, se arată într-un comunicatul Ministerul Educaţiei.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-08-11



Parerea ta...

MAM'MARE
12 Aug 2016

Margica !
LIBERALUL
12 Aug 2016

În gimnaziu,nu ține mutarea la clasă paralelă!De circa 7 ani,funcționează plata per elev,așa că efectivul unei clase este măricel,tocmai pentru a avea un colectiv profesoral restrâns.Folosirea mobilului în scop educativ,ar ÎNCURCA EFECTIV,actul instruirii,dând naștere la altercații...Deci,vrând să se facă înlesnirea vânzării de mobile,împiedicăm actul educativ în sine.Și apoi,la ce mai trebuie PROFESOR,nu? Actul acesta de instrucție și educație,nu poate înlocui cadrul didactic!EL hotărăște de ce material didactic are nevoie,pentru ce își propune!Orice înzestrare,fie și de următorul secol din acest mileniu,nu poate da simțăminte UMANE elevului,în afara OMULUI-cadru didactic.Dar el,e cel mai în bătaia vântului din actorii actului educativ.Ori,fără respect real în trinomul elev-profesor -părinte,fără o programă școlară cu trunchi comun,ȘCOALA chiar devine de prisos...Asta vor unii,să stea lumea cu ochii la TV,cu mobilul la ureche și cu deget tare pentru a tasta.E de-ajuns?
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray