2020-06-01 17:12

Cine riscă să își piardă numărul de telefon. Operatorii de telefonie nu le mai pot furniza servicii

 |  21:11
Cine riscă să își piardă numărul de telefon. Operatorii de telefonie nu le mai pot furniza servicii

Avocatul Poporului a sesizat CCR, în luna septembrie, privind OUG care modifică legea de funcţionare a Sistemului naţional 112 şi care prevede vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul precum şi stocarea datelor celor care sună la 112. Instituţia reclamă că nu se justifică situaţia de urgenţă.

Guvernul discută amânarea termenului de la care intră în vigoare OUG care obligă cumpărătorii să se legitimeze atunci când cumpără cartele prepay. Astfel, actul normativ va intra în vigoare în 31 martie, nu în 1 ianuarie 2020. Ordonanța, dată imediat după cazul Caracal, a fost atacată de Avocatul Poporului încă din septembrie 2019.

„Ordonanța de Urgență pe care v-o propun vine de la fostul MCSI și este necesară pentru prorogarea unor termene prevăzute în articolul 51 alineatul 1 din ordonanța 111, pentru comunicații electronice, este vorba de prorogarea termenului până la care operatorii de telefonie monilă sunt obligați, în situația în care comercializează cartele preplătite să solicite în baza ordonanței 62/2019 date cu caracter personal de la utilizatori. O să vă prezint de ce nu putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2020. O să vă solicit să fiți de acord în textul ordonanței - să prorogăm termenul până la 31 martie 2020. Pentru că ordonanța 62 a fost după cum bine știți atacată la CCR de Avocatul Poporului. CCR din păcate nu s-a pronunțat”, a spus la începutul ședinței de Guvern ministrul Transporturilor, Lucian Bode.

Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi a OUG 111/2011 privind comunicaţiile electronice a fost aprobată în prima şedinţă de guvern după vacanţa parlamentară, respectiv pe 27 august.

Avocatul Poporului a sesizat CCR, în luna septembrie, privind OUG care modifică legea de funcţionare a Sistemului naţional 112 şi care prevede vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul precum şi stocarea datelor celor care sună la 112. Instituţia reclamă că nu se justifică situaţia de urgenţă.

Începând cu luna aprilie a anului 2020, persoanele care doresc să cumpere și să folosească cartele telefonice preplătite o vor putea face doar dacă furnizează magazinelor anumite date personale.

Folosirea cartelelor prepay cumpărate fără prezentarea unui act de identitate, blocată din septembrie 2020

De asemenea, persoanele care folosesc în prezent cartele prepay, dar nu au prezentat un act de identitate la cumpărarea acestora, nu le vor mai putea folosi începând cu 1 septembrie 2020, deoarece companiile de telefonie mobilă vor fi obligate să nu le mai furnizeze acestora servicii de telefonie mobilă.

Totodată, persoanele care folosesc cartele prepay vor fi obligate să anunțe compania de telefonie mobilă atunci când pierd sau le este furată o cartelă preplătită.

Avocatul Poporului a contestat la CCR ordonanța care stabilește ca persoanele care vor să folosească cartele prepay, nu o pot face dacă nu își dau datele personale. Renate Weber susține că această lege limitează exercitarea dreptului la viața intimă, familială și privată.

De asemenea, acesta susține că  rin forma în care a fost prezentată ordonanța de urgență, nu se demonstrează urgența și nu se respectă legi europene privind protecția datelor cu caracter personal.

Sunt în pericol datele personale ale utilizatorilor?

Potrivit Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal, furnizorii de servicii de comunicații sunt obligați să respecte prevederile în vigoare, cuprinse în Legea nr. 506/2006 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu completările ulterioare și în Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului UE 2016.679 al Parlamentului European și al Consiliului privind prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestora.

Însă, în cazul în care utilizatorii de servicii de comunicații electronice consideră că a fost călcată legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal, aceștia se pot adresa Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), instituție care are competența generală în domeniul protecției datelor cu caracter personal.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-01-06



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine