2020-08-12 12:55

Haos legislativ și diletantism privind măsurile în domeniul protecției sociale

 |  17:01
Haos legislativ și diletantism privind măsurile în domeniul protecției sociale

Cabinetul Orban va aproba, miercuri, Ordonanța de Urgență „pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2” (vezi documentul în facsmil).

Practic, această ordonanță dorește să reglementeze o serie de măsuri „pentru stabilirea mijloacelor și procedurilor necesare pentru siguranța socială și economică a populației, precum si reglementarea unor măsuri de protecție socială pe perioada stării de urgență decretate”. Dar, în realitate, ordonanța mai mult birocratizează și bulversează modalitatea de plată a concediului plătit pentru părintele care are grijă de copil pe perioada stării de urgență, dar, totodată, și cuantumul indemnizției de care beneficiază salariații pe perioada stării de urgență.

 

„75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut”

 

Aceste prevederi se aplică și pentru „părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neșcolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizației”, dar și „pentru părintele sau reprezentantul legal care are în îngrijire, supraveghere și întreținere persoana adultă încadrată în grad de handicap grav sau in grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizației”. Numai că, prevederile acestei ordonanțe nu se aplică „persoanei singure din familia monoparentală” si „angajaților sistemului național de apărare, angajaților din penitenciare, personalului din unitățile sanitare publice și altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei și al ministrului transporturilor, după caz, în situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu”.

Această Ordonanță de Urgență stipulează că, pe perioada stării de urgență instituită prin Decretul Președintelui României nr.195/2020, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, „indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătite din fondul de salarii, se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut”. Dar, tot ordonanța mai precizează că angajatorii care beneficiază de aceste prevederil „au obligaţia să menţină raporturile de muncă ale persoanelor în cauză pe o perioadă de cel puțin 6 luni de la data reînceperii activității după suspendarea raporturilor de muncă”. Plata a 75% din salariu se face în 30 de zile de la depunerea actelor și este obligatorie existența „certificatului de situație de urgență eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri”. Dar, modelul certificatului și condițiile de acordare a acestuia se aprobă prin hotărâre a Guvernului, „la propunerea Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, în termen de maximum 5 zile de la intrarea în vigoare prezentei ordonanțe de urgență”. Deocamdată, însă, se pare că Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nu este în stare să emita o Hotărâre de Guvern cât de cât legală și cu aplicabilitatea imediată privind eliberarea certificatului de situație de urgență, așa cum prevede foarte clar decretul emis de președintele Klaus Iohannis.

 

Ordonanța și urgențele necunoscute

 

Specialiști din Ministerul Muncii, consultați de PUTEREA, au precizat că angajatorii vor primi sumele reprezentând indemnizațiile de șomaj de la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, abia prin luna iunie 2020. Însă, certificatele de urgență se vor emite spre sfârșitul lunii aprilie 2020, actul fiind obligatoriu pentru obținerea indemnizației de șomaj de la Agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă. De asemenea, pentru indemnizațiile de șomaj tehnic plătite angajaților în luna aprilie 2020, actele se depun la AJOFM în luna mai 2020 și decontarea se face în 30 de zile. În acest caz, un angajator trebuie să plătească indemnizația de șomaj pe 3 luni, fără niciun sprijin din partea statului. Se pune întrebarea firească de unde poate plăti dacă nu mai are activitate, aceasta fiind închisă? Starea de urgență este instituită până la data de 16.04.2020 – șomajul tehnic din bugetul asigurărilor pentru șomaj se acordă doar pe o durată de 30 de zile (16.03-16.04.2020). Ca atare, în condițiile în care activitățile sunt închise, reluarea activității într-un ritm normal poate dura și 6 luni de zile. Oare cum va justifica Guvernul asemenea anomalii?


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-03-18

Documente:



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine


Fabiz