2019-11-13 15:01

Întrebarea din 2008, valabilă în 2015: “În câţi ani va fi aici staţia ta de metrou?” din Drumul Taberei

 |  16:19
Întrebarea din 2008, valabilă în 2015: “În câţi ani va fi aici staţia ta de metrou?” din Drumul Taberei

P24

Primul lot al construcţiei Magistralei 5 de metrou, cu toate întârzierile survenite pe parcurs, ar fi trebuit terminat în trimestrul al IV-lea 2015. În fapt, nimeni nu-şi mai asumă un termen până la care cei peste 330.000 de bucureşteni din Drumul Taberei ar putea fi rapid conectaţi la reţeaua de metrou a Capitalei. Programată înainte de 1989, construcţia Magistralei 5 de 7,2 km a demarat în plină criză economică, în 2008, dar investiţiile au fost oprite după ce criza a trecut, în 2012. Lucrările au fost programate pe două loturi. Primul este Râul Doamnei - Eroilor 2, de 6,2 km cu 9 staţii şi o valoare a contractului de 987,9 mil lei fără TVA. Cel de-al doilea, Valea Ialomiţei - galeria, staţia şi depoul, are o valoare totală de 231,67 milioane lei fără TVA, este presupune şi punerea în funcţiune, fiind programată pentru trimestrul al IV-lea 2016.

Potrivit declaraţiilor oficiale, în acest moment, lotul 1 al Magistralei 5 de metrou este realizat în proporţie de 90%, dar nimeni nu poate verifica dacă este reală cifra anunţată. Cert este doar că, până în prezent, valoarea contractată ajunge la circa 290 de milioane de euro.

Istoricul unei construcţii urbane

În noiembrie 2008, Metrorex lansa o licitaţie pentru Magistrala 5, tronsonul din Drumul Taberei până la Eroilor, acolo unde urmă să se facă legătura cu Magistralele 1 şi 3. Din lipsa unei finanţări concrete - licitaţia a fost anulată, fiind reluată doi ani mai târziu, în ianuarie 2010.

Abia în noiembrie 2009, România a reuşit să semneze un contract de finanţare rambursabil cu Banca Europeană de Investiţii, prin care BEI punea la dispoziţia statului un împrumut de 883 de milioane de euro pentru întreg tronsonul din Drumul Taberei până la Universitate. În ianuarie 2010, Metrorex a demarat licitaţia pentru două contracte, respective pentru lotul 1 de realizare a staţiilor şi a structurii tunelurilor de la Râul Doamnei până la Eroilor 2, şi lotul 2 de realizare a galeriei, staţiei şi depoului de la Valea Ialomiţei. Câştigătorii erau anunţaţi în martie 2011, iar câteva luni mai târziu, şantierul prindea contur.

Atunci au apărut celebrele bannere care anunţau locuitorii că “În trei ani aici va fi staţia ta de metrou”, banner ce ulterior a devenit un subiect de glumă pentru locuitori, oamenii adăugând fie încă un 0 dupa cifra 3, fie transformând-o în 8.

Primul guvern Ponta abia ajuns la putere a făcut prima rectificare bugetară şi banii alocaţi pentru Metrou au fost tăiaţi la jumătate. Practic, de la 380,9 milioane de lei, suma alocată iniţial în 2012, fondurile au ajuns la 178,9 milioane de lei, după rectificare. Revolta bucureştenilor, a Metrorex şi a presei a fost în zadar, iar speranţele se îndreptau către 2013. În zadar. În bugetul Guvernului Ponta 2, alocarea pentru M5 a fost din nou redusă. Oficial, s-au alocat circa 95 de milioane de lei, mult mai puţin decât cei 500 de milioane estimaţi pentru 2013 de către Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetară din vara lui 2012. Pentru anul 2014 era estimată o alta sumă foarte mică, de 65 de milioane de lei.

Premierul şi ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, încercând să mistifice adevărul despre proiect şi să dea vina pe guvernările anterioare. Ponta şi Fenechiu au spus că investiţia e prea scumpă, ca metroul din Drumul Taberei ne costă mai mult decât autostrada Comarnic - Braşov.

Uniunea Europeana a salvat proiectul

În aprilie 2013, Comisia Europeană a acceptat includerea lucărilor la M5 pe fonduri europene nerambursabile, înlocuind practic împrumutul luat de statul român de la BEI. Pe 25 septembrie 2013, primul TBM, botezat “Varvara”, a început forarea primului tunel al metroului din Drumul Taberei, iar pe 8 noiembrie primele două staţii erau deja legate prin tunel. Pe 21 noiembrie 2013, “Cârtiţa” Filofteia, al doilea utilaj care sapă tunelul, a fost pusă în funcţiune, iar după un an şi două luni mai târziu, cele doua fire de tunel de la Academia Militara şi până la Râul Doamnei erau finalizate. Pe 3 februarie 2015, TBM-ul Varvara a fost ridicată din staţia Râul Doamnei pentru a fi trimisă la Academia Militară unde a început forarea spre Eroilor 2.

Stadii de execuţie

Potrivit estimărilor Metrorex, primul tronson al Magistralei 5 de metrou, Râul Doamnei - Eroilor 2, va fi dat în folosinţă în a doua parte a anului 2016. La staţia Academia Militară s-au deviat 69% din reţele. Doar reţelele electrice şi de telecomunicaţii au fost deviate integral, în timp ce reţelele de apă au fost deviate doar în proporţie de 70%, cele de canal sunt la 65% şi doar 10% din reţelele de gaze au fost deviate. Săpătura în staţie a fost făcută integral, în timp ce structura staţiei Academia Militară a fost făcută în proporţie de 73%.

• Stația Academia Militară va avea la final cinci accese şi două peroane. La staţia Orizont lucrările se apropie din ce în ce mai mult de finalizare. Devierea reţelelor şi săpătura în staţie s-au făcut integral. Şi structura staţiei este aproape de finalizare. Până acum s-au efectuat 92% din lucrările de structură a staţiei. În prezent se lucrează la accesele staţiilor, care s-au făcut în proporţie de 25%. La final, staţia va avea trei accese. În ceea ce priveşte refacerea suprafeţelor, s-au făcut 80% din lucrări.

• La staţia Favorit, care va avea şase accese, săpătura în staţie a fost efectuată integral şi s-au deviat 93% din reţele. Astfel, reţelele de apă, cele electrice şi de telecomunicaţii au fost realizate integral, la gaze s-au deviat 95% din reţele, 82% din reţelele de canal şi 79% din reţelele de termoficare. Structura staţiei a fost făcută în proporţie de 94%. Acum se lucrează la accesele staţiilor, care au fost realizate în proporţie de 45%.

• Staţia Drumul Taberei 34 are săpătura realizată integral, devierea reţelelor s-a făcut în proporţie de 96% - singurele care mai sunt de deviat fiind reţelele de termoficare şi canal făcute în proporţie de 90%, respectiv 85%. În ceea ce priveşte structura staţiei, efectuată în proporţie de 91%, toate lucrările s-au făcut integral, cu excepţia acceselor staţii, care sunt acum în stadiul de 15%. La final, staţia va avea patru accese. Refacerea suprafeţelor s-a făcut la staţia Drumul Taberei 34 în proporţie de 45%.

• Staţia Parc Drumul Taberei va avea şapte accese şi se află la coada clasamentului în funcţie de avansul de până acum al lucrărilor. Doar 44% din reţele au fost deviate, structura staţiei este făcută doar în proporţie de 38% şi s-au făcut doar 58% din săpăturile în staţie. În contextul în care lucrările sunt foarte întârziate în raport cu celelalte staţii, momentan aici nici nu poate fi vorba de refacerea suprafeţelor.

• Nici la Râul Doamnei situaţia nu e mai roz. Chiar dacă devierea reţelelor este mai avansată decât la Parc Drumul Taberei, lucrările la staţie sunt abia într-un stadiu incipient.

• La Romancierilor s-au făcut integral săpăturile în staţie, dar încă nu s-a început refacerea suprafeţelor. Devierea reţelelor la această staţie este făcută în proporţie de 81%, în prezent fiind de executat lucrări la devierea reţelelor de apă, unde lucrările sunt la 83% din total, şi devierea reţelelor de termoficare, lucrări care nici nu au fost începute până acum. La structura staţiei, cu un stadiu de 92%, se lucrează acum la accesele staţiei, făcute în proporţie de 32%.

• Staţia Valea Ialomiţei se află pe prima poziţie în topul staţiilor de pe Magistrala 5, în funcţie de avansul lucrărilor. Structura staţiei, devierea reţelelor şi săpătura în staţie s-au făcut integral. De asemenea, şi refacerea suprafeţelor este într-un stadiu avansat, până în prezent fiind realizate 81% din totalul lucrărilor de acest gen.

• La staţia Brâncuşi s-au făcut integral săpăturile în staţie. Devierea reţelelor s-a făcut în proporţie de 96%, în contextul în care mai trebuie deviate 10% din reţelele electrice şi de canal. La structura staţiei lucrările sunt la 93% din total, în contextul în care se mai lucrează acum doar la accesele staţiei, care sunt făcute în proporţie de 35%. La final staţia va avea patru accese. Doar refacerea suprafeţelor este în stadiu incipient aici, respectiv 10% din total.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-12-06



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray