2019-12-13 07:15

Praful şi zgomotul, probleme urbane. Primăria Capitalei poate cere despăgubiri de la Volkswagen

 |  21:01
Praful şi zgomotul, probleme urbane. Primăria Capitalei poate cere despăgubiri de la Volkswagen

P24

Zgomotul urban şi poluarea aerului rămân probleme vitale pentru europeni, în general. Ultimul raport al Agenţiei Europene pentru Mediu (AEM), publicat la sfârşitul lunii iulie 2015, arată că 430.000 de europeni mor anual din cauza microparticulelor de praf. Nici Bucureştiul nu stă prea bine. Încă de anul trecut, Comisia Europeană a lansat trei proceduri de infringement împotriva României, una care vizează gradul mare de poluare cu particule fine şi două care vizează domeniul sănătăţii. România şi Bucureştiul ar putea profita de pe urma scandalului Volkswagen.

Cu siguranţă există şi domenii în care lucrurile s-au îmbunătăţit, dar ultimul raport al Agenţiei Europene pentru Mediu, publicat la sfârşitul lunii iulie, este încă îngrijorător. Zgomotul din oraşe şi praful din atmosferă rămân problemele grave ale celor care locuiesc în urban. 430.000 de europeni mor anual din cauza complicaţiilor cauzate de microparticulele de praf, arată raportul AEM. Zgomotul din oraşe este cauza a 10.000 de decese premature anual, care se manifestă în special în cazul persoanelor care suferă de afecţiuni cardiace. Folosirea chimicalelor pe scară largă a condus la o creştere a bolilor hormonale, arată acelaşi raport. Cifrele luate în calcul la analiza microparticulelor de praf datează din 2011, dar ele au rămas la acelaşi nivel de atunci, arată agenţia de mediu. Raportul subliniază că Europa va rata ţintele pe termen lung de reducere a emisiilor de bioxid de carbon, iar schimbarea climei va accentua problema.

Problemă naţională

România avea termen 22.08.2013 să transpună Directiva 2013/28/UE de modificare a anexei II la Directiva 2000/53/CE. Comisia Europeană ne ameninţă cu amenzi în zeci de proceduri de infringement. Cele mai mari probleme s-au adunat la Ministerul Mediului, responsabil cu coordonarea transpunerii unor directive europene pentru care Comisia a sesizat deja Curtea de Justiţie a Uniunii Europene împotriva României. Românii riscă să plătească din bugetul de stat amenzi de zeci, chiar sute de milioane de euro, cu penalizări. O procedură de infringement vizează gradul mare de poluare cu particule fine. „România nu îşi protejează cetăţenii de poluarea cu particule fine (PM10), potrivit unui comunicat al Comisiei. Aceste particule fine provin din emisiile generate de industrie, trafic şi încălzirea locuinţelor şi pot cauza astm, afecţiuni cardiovasculare, cancer pulmonar şi deces prematur”, se arată în raport. Cetăţenii din anumite zone din Bucureşti, Braşov şi Iaşi au fost expuşi în mod aproape continuu unor niveluri nesănătoase de PM10 încă din 2007, potrivit ultimelor rapoarte din 2012. România este acuzată că nu a întreprins acţiunile necesare încă din 2007 pentru protejarea sănătăţii cetăţenilor.

Punctele slabe ale Capitalei

Agenţia pentru Protecţia Mediului Bucureşti a identificat vulnerabilităţile Capitalei cu privire la praf şi la zgomot. Primul vinovat este RATB, care nu are în dotare vehicule cu motoare corespunzătoare standardelor europene. Concentraţiile poluanţilor proveniţi din trafic se menţin la un nivel ridicat ca urmare a creşterii numărului de maşini în condiţiile în care parcul auto învechit domină în trafic. Nivelul de zgomot şi de vibraţii generate de circulaţia mijloacelor de transport public este cauzat de căile de rulare uzate. Absenţa sistemelor de management care să regleze fluxurile de trafic şi să prioritizeze transportul public, parcările parazitare care afectează traficul şi insuficienţa parcărilor amenajate şi starea necorespunzătoare a arterelor rutiere.

Aerul din Capitală este viciat din cauza emisiilor produse de maşinile private, autovehiculele de mare tonaj şi transport public, în special autobuze şi taxiuri. La toate acestea se adaugă lipsa unui sistem de prognoză, alertare şi monitorizare la scara locală în condiţiile creşterii nivelului de poluare asociat condiţiilor meteorologice nefavorabile. Reducerea suprafeţelor verzi a cauzat „extinderea insulei de căldură” din Bucureşti. Şantierele de construcţii şi unităţile industriale nu adoptă cele mai bune tehnici pentru reducerea poluării şi nu au investit nimic în protecţia mediului. În ceea ce priveşte zgomotul din Capitală, clădirile nu au izolaţie fonică şi lipsesc panourile fonoabsorbante de pe lângă marii generatori de zgomot. Traficul greu este un alt element de disconfort fonic, mai ales că se desfăşoară în toate zonele Capitalei.

„Poluatorul plăteşte“

Având în vedere că suntem monitorizaţi încă din 2007, cu siguranţă şi emisiile ascunse ale motoarelor diesel ale Volkwagen au avut o contribuţie parţială la poluarea oraşului cu praf şi gaze de eşapament. Deşi România a contestat procedurile de infringement, nu vom scăpa de amenzi, dar am putea recupera ceva bani. „După principiul poluatorul plăteşte, Primăria Capitalei prin Direcţia de Mediu ar trebui să se îndrepte către Grupul Volkswagen pentru recuperarea unor cheltuieli pentru poluarea suplimentară făcută de maşinile dotate cu motorul diesel tip EA 189. Trebuie avute în vedere şi măsurile suplimentare pe care trebuie să le ia şi care costă bani. Trebuie să aşteptăm finalizarea anchetei, să facem calcule, să le raportăm la numărul de maşini, apoi să cerem despăgubiri. Nu se pot avansa deocamdată cifrele. Este prea devreme”, a comentat pentru PUTEREA, consilierul independent Cristinel Deaconescu.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-10-06



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray