2019-12-09 22:32

Probioticele - bacteriile „prietenoase” care ne protejează organismul

Probioticele - bacteriile „prietenoase” care ne protejează organismul

Valentina Grigore

Despre probiotice – bacteriile „prietenoase” care colonizează flora intestinală – se vorbeşte mult în ultimul timp. Lor li se atribuie numeroase beneficii: ne protejează împotriva microbilor, acţionând asemenea unui scut de apărare; reglează tranzitul intestinal, prevenind atât diareea, cât şi constipaţia; stimulează sistemul imunitar; diminuează riscul alergiilor, intoleranţelor alimentare, eczemelor. Puţini ştiu însă că eficienţa probioticelor depinde de o serie de condiţii esenţiale.

Efectul unui probiotic depinde de tipul tulpinii din care provine. Două tulpini de Lactobacillus pot avea proprietăţi diferite, de aceea este important ca atunci când trebuie să luaţi un probiotic să vă informaţi asupra tulpinii care se află în compoziţia produsului şi eficienţa acesteia. Denumirea unei tulpini este dată de: genul probioticului (ex. Lactobacillus), specia (ex. acidophilus) şi numele cercetătorului sau institutului care a descoperit-o. De exemplu, Institutul Rosell a denumit unele dintre tulpinile descoperite Lactobacillus acidophilus Rosell-52 sau Lactobacillus helveticus Rosell-52 sau Bifidobacterium bifidum Rosell-71.

Mai multe tulpini

Teoretic, un produs probiotic cu tulpini multiple are mai multe avantaje comparativ cu o singură tulpină, mai ales pentru un supliment alimentar probiotic ce vizează bunăstarea fizică: imunitatea, digestia. Să ne gândim că în tractul digestiv există 400 de specii de bacterii diferite, care „locuiesc” în diferite nişe ale acestuia. Or, tulpinile singulare nu pot locui în toate aceste nişe. În plus, tulpinile multiple ajută prin mai multe moduri de acţiune. O singură tulpină este limitată la câteva moduri de acţiune. De exemplu, Institutul Rosell a creat un probiotic cu mai multe moduri de acţiune datorită celor 3 tulpini de bacterii lactice pe care le conţine: Lactobacillus helveticus Rosell-52, Bifidobacterium bifidum Rosell-71, Bifidobacterium infantis Rosell-33.

Doza recomandată

Cele mai multe studii clinice efectuate la om au dovedit că probioticele sunt eficiente doar dacă sunt administrate în doza corespunzătoare, adică de la un miliard la 10 miliarde de celule vii pe zi. Probioticele Institutului Rosell şi-au dovedit eficienţa în concentraţie de 3 miliarde de bacteria vii, liofilizate/100 mg. Procesul de liofilizare reprezintă metoda de conservare prin îngheţare a probioticelor. Probioticele liofilizate sunt capabile să supravieţuiească o perioadă lungă de timp în suplimentele alimentare, acestea având un termen de valabilitate mai mare. Institutul Rosell a dezvoltat mai multe tehnologii pentru a creşte termenul de valabilitate a tulpinilor sale probiotice de la 18 la 24 de luni.

Un probiotic trebuie să fie sigur pentru consum, să supravieţuiască mediului acid şi în prezenţa bilei, să ajungă în viaţă şi să acţioneze la nivelul intestinului subţire şi al colonului, să aibă eficacitate dovedită clinic, să poată fi asociat tratamentului cu antibiotice.

GTS Solution recomandă Probiosan - scut de apărare a imunității- un supliment alimentar pe bază de probiotice, prebiotice și vitamina C. El conține probiotice – 3 tulpini de bacterii lactice (Lactobacillus helveticus Rosell-52, Bifidobacterium bifidum Rosell-71, Bifidobacterium infantis Rosell-33), prebiotice (fructooligozaharide din sfeclă de zahăr) și vitamina C. Această combinație acționează simbiotic în trei direcții esențiale pentru imunitatea organismului: protejează flora intestinală împotriva agenților patogeni, menține echilibrul microflorei intestinale, stimulează apărarea naturală a organismului. Se administrează 1 pliculeț pe zi, înaintea micului dejun. Este recomandat copiilor cu vârsta peste 3 ani, adulților și persoanelor vârstnice.

Beneficii dovedite ştiinţific

În tubul digestiv al unui om sănătos „trăiesc” aproximativ 100.000 de miliarde de bacterii, din 400 de specii diferite. Dintre acestea, 30-40 de specii reprezintă 99% din microflora care formează un ecosistem stabil, esenţial menţinerii unei stări bune de sănătate. Principalele probiotice sunt bacterii lactice, dintre care menţionăm: lactobacili (Lactobacillus), bifidobacterii (Bifidus) şi streptococi (Streptococcus).

Cele mai importante efecte benefice ale probioticelor:

* Contribuie la asimilarea substanţelor nutritive: vitamine, minerale, proteine, glucide, lipide...;

* Asigură digestia în colon a alimentelor nedigerate în intestinul subţire;

* Descompun o parte din colesterol, reducând nivelul acestuia;

* Cresc aciditatea la nivelul intestinului, ceea ce împiedică dezvoltarea germenilor;

* Participă la regenerarea celulară a intestinului;

*Permit descompunerea completă a alimentelor şi eliminarea reziduurilor toxice;

* Previn tulburările de tranzit intestinal, precum diareea sau constipaţia;

* Contribuie la sinteza vitaminei K şi a anumitor vitamine B;

* Permit activarea fitoestrogenilor utilizaţi în tratamentul natural al menopauzei;

* Protejează organismul de agenţi patogeni împiedicând fixarea acestora pe mucoasa intestinală;

* Susţin sistemul imunitar, acţionând asemenea unui veritabil scut de apărare;

* Recent, s-a descoperit că previn indirect cancerul de colon.

Ce trebuie să mâncăm

Alimentele probiotice sunt bogate în microorganisme care pot coloniza flora naturală.

* Iaurt natural - obţinut în casă din lapte natural pasteurizat. Este necesară pasteurizarea laptelui pentru a distruge marea majoritate a bacteriilor cu potenţial nociv.

* Brânză învechită, cu un miros pătrunzător, păstrată în medii curate, reprezintă un mediu ideal de dezvoltare a bacteriilor bune. Este recomandat să consumaţi zilnic brânza, alături de legume crude.

* Varza murată este o sursă veritabilă de vitamine, precum vitaminele A, E, C, D, dar şi vitamine din complexul B. Varza murată conţine şi o serie de minerale necesare bunei funcţionări a organismului, dar şi substanţe cu proprietăţi antioxidante, antiinflamatorii şi analgezice.

* Drojdia de bere este considerată unul dintre cele mai complexe şi complete alimente, furnizând organimului mulţi nutrienţi de care acesta are nevoie.

* Chefirul este o ciupercă ce se dezvoltă în lapte, producând fermenţi, enzime, vitamine, minerale şi alte substanţe bioactive. Chefirul este un elixir de sănătate pentru om, fiind recomandat în dieta săptamânală.

* Ceaiul de Kombucha sau ceaiul ciupercă se obţine folosind culturi vii de Kombucha în ceai verde sau ceai negru. Băutura este lăsată să fermenteze, apoi se consumă în loc de ceai.

Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2014-08-27