2019-09-19 16:34

Sorin Oprescu vrea să spargă RATB în două societăţi şi vorbeşte despre gratuitatea transportului public

 |  21:01
Sorin Oprescu vrea să spargă RATB în două societăţi şi vorbeşte despre gratuitatea transportului public

P24

Restructurarea RATB cu sprijinul Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), anunţată de primarul general Sorin Oprescu, a dat naştere multor controverse. Opoziţia spune că sunt afirmaţii făcute fără o bază analitică, iar transportul public are alte priorităţi şi nu gratuitatea pentru populaţie. Posibilitatea spargerii RATB în două companii nu ar trebui făcută pe separarea tramvaielor de autobuze şi troleibuze, ci pe vehicule electrice şi cele cu combustie internă. Studiile arată un excedent de personal la RATB de circa 3 mii de persoane. Şefii vor fi primii afectaţi, anunţă edilul Capitalei.

Anunţul făcut recent de Sorin Oprescu cu privire la posibilitatea spargerii RATB în două companii dă frisoane angajaţilor şi sindicaliştilor. Potrivit datelor, peste 50% din cheltuielile totale ale RATB sunt consumate pe salarii, mai mult de dublu faţă de cea mai generoasă companie privată. Un raport al Autorităţii Municipale de Reglementare în domeniul Serviciilor Publice arată că 3.000 din cei 10.600 de angajaţi ai RATB reprezintă personal excedentar. Primarul general opinează că RATB ar putea fi spartă într-o companie care să gestioneze tramvaiele şi alta care să preia autobuzele şi troleibuzele. Uzina de reparaţii a tramvaielor ar putea fi preluată de un producător internaţional, care să producă vagoanele  şi piesele de schimb necesare RATB. Referitor la personalul supradimensionat, Sorin Oprescu afirmă că şefii vor fi primii care vor pleca. În opinia edilului, acesta ar fi planul pregătit pentru rentabilizarea transportului public bucureştean, pentru care municipalitatea cheltuieşte anual circa 200 de milioane de euro. „Eu nu cred că vor pleca foarte mulți. În timp, biologia a separat. Au ieșit destui la pensie. Sigur, corpul administrativ de la RATB probabil că va fi puțin mai afectat”, a declarat Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei. Acesta susţine că Primăria Capitalei respinge ideea reducerii cheltuielilor cu salariile. El consideră că reorganizarea regiei este soluţia ideală, respectiv spargerea RATB. Propunerea nu pare a fi cea mai bună, deoarece încasările din vânzarea biletelor şi abonamentelor este sub 40 de milioane de euro pe an. Pe de altă parte, nimeni nu poate garanta că cele două companii rezultate din divizarea RATB vor fi profitabile, iar edilul nu vorbeşte despre o posibilă privatizare. După ce a vorbit de varianta „asocierii” uzinei de tramvaie cu o companie internaţională, Sorin Oprescu revine şi explică altceva. „Fabrica de tramvaie doresc să o păstrez în continuare, doresc să o păstrez pentru că sunt oameni acolo absolut în regulă, care știu și pot să întrețină, și să o jumelez cu unele dintre fabricile mari de tramvaie, astfel încât și bucureștenii să poată să circule în tramvaie civilizate”, a spus Sorin Oprescu. Din estimările edilului, RATB are nevoie de 400 de tramvaie noi, care ar costa circa un miliard de euro şi orice asociere sau colaborare cu o altă companie nu înseamnă că RATB nu ar mai plăti achiziţiile. Pe holurile Primăriei Capitalei se vorbeşte şi despre intenţia unui transport gratuit pentru toţi bucureştenii, dar, cel puţin deocamdată, nu pot fi acoperite costurile de întreţinere a regiei.

Replica opoziţiei: simple speculaţii

Viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea, apreciază că afirmaţiile lui Sorin Oprescu fac parte din „lunga serie din categoria energie termică gratuită, autostrada suspendată. Acum apare şi promisiunea transportului gratuit. Sunt simple speculaţii”. El spune că în Primăria Capitalei nu există nici un studiu care să confirme declaraţiile primarului general. Pieptea afirmă că proiectul prezentat de Sorin Oprescu contravine Regulamentului european 1370, în care se spune că transportul public se poate diviza în transport electric şi transport cu combustibil, cu motoare cu ardere internă, nu în transport cu anvelope şi fără anvelope. „În varianta ruperii RATB, mai întâi trebuie semnat un contract de delegare, aceasta este şi acum o prioritate. Scoaterea Uzinei de Reparaţii din RATB nu este o soluţie bună, pentru că toate costurile de reparaţii vor creşte cu cel puţin 20%, plus TVA. Reducerea personalului trebuie făcută în administraţia regiei, acolo este excedent. Mulţi oameni ar putea fi redistribuiţi în alte posturi, cum ar fi controlul calităţii. Conform normelor europene, raportul dintre numărul de angajaţi şi numărul mijloacelor de transport este de 7 la 1, adică înmulţind cele 1.200 de vehicule cu 7 persoane, rezultă un necesar de 8.400 de angajaţi. Se poate lua decizia ca, după separare, vehiculele electrice (tramvaiele şi troleibuzele) să rămână la Primăria Capitalei, pentru că şinele de tramvai aparţin municipalităţii, la fel şi cablurile electrice ale troleibuzelor. Societatea care ar prelua autobuzele ar putea fi administrată de o altă societate sau tot de PMB”, explică viceprimarul Cornel Pieptea. Numai că existenţa a două societăţi presupune două servicii de administrare, două contabilităţi, iar economia de personal nu s-ar mai simţi în bugetul municipalităţii.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-07-06



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray