2019-09-17 03:29

Supramunca la români. Aproape jumătate dintre angajați lucrează ore suplimentare

 |  21:01
Supramunca la români. Aproape jumătate dintre angajați lucrează ore suplimentare

43% dintre angajații români declară că lucrează ore suplimentare. Raportul dintre satisfacția și optimismul legate de actualul loc de muncă și încrederea găsirii unui nou loc de muncă înregistrează diferențe tot mai mari. În timp ce 62% dintre angajații români sunt satisfăcuți și foarte satisfăcuți de actualul job, 57% declarându-se optimiști și foarte optimiști cu privire la viitorul acestuia, 33% apreciază că le-ar fi ușor să se reangajeze, dacă și-ar propune acest lucru. În schimb, 42% consideră că acest lucru ar fi greu și foarte greu de realizat, relevă un studiu IRES (Institutul Român pentru Evaluare și Strategie), realizat la cererea Up România.

Încrederea în găsirea cu ușurință a unui nou loc de muncă crește odată cu nivelul de educație (41.5% dintre cei cu studii superioare) și valoarea salariului actual (44.1% dintre cei cu salarii nete peste 2000 lei).

Bărbații (38.5%), angajații până în 35 de ani (48.3%), cei din mediul urban (37%) și cei care lucrează în mediul privat (39.2%) declară că le-ar fi ușor și foarte ușor să își găsească o nouă slujbă în comparație cu femeile (24.8%), celelalte categorii de vârstă – 36-50 de ani (29,5%), 51-65 de ani (22,8%) –, angajații din mediul rural (28.1%) și cei care lucrează în sectorul public (25.6%).

„Aceste date ne arată o realitate văzută din două perspective. Pe de o parte, există un optimism generalizat în rândul celor care au un loc de muncă și care prezintă grade mari de satisfacție, ceea ce evident este îmbucurător, în special dacă ne gândim la productivitatea muncii. Un angajat care își percepe locul de muncă ca mulțumitor și satisfăcător, va fi mai implicat și mai productiv. Pe de altă parte, scepticismul mare legat de găsirea unui nou loc de muncă ne arată că acest optimism față de actualul loc de muncă este un optimism constrâns, urmare a percepției că piața muncii suferă de lipsa oportunităților”, declară Elena Pap, directorul general Up România, conform unui comunicat al companiei.

Angajații români regretă despărțirea de colegi

Deși declară în proporție covârșitoare că munca lor este interesantă, provocatoare, motivantă (peste 60%), angajații intervievați în cadrul studiului IRES au tendința să regrete în primul rând colegii (35%),  mai presus de activitatea propriu-zisă (26%) și salariul (19%). Majoritatea angajaților români participanți la cercetare se declară mulțumiți și foarte mulțumiți de relațiile cu colegii, superiorii ierarhici direcți și cu managementul, cele mai mulțumitoare fiind cele cu colegii (72%). Relațiile de calitate, bazate pe respect reciproc, între colegi și între colegi și angajator/management, figurează printre elementele menționate de angajați drept definitorii pentru o bună calitate a vieţii la locul de muncă. 

Cei care își găsesc munca actuală interesantă, provocatoare și motivantă în foarte mare măsură spun în  procent ridicat că ar regreta activitatea propriu-zisă, în timp ce restul celor care apreciază că munca lor este interesantă/provocatoare/motivantă în mare măsură, în mică măsură, deloc sau «nici în mare, nici în mică măsură» au tendința să plaseze pe primul loc colegii. Persoanele cu salarii mari, cele cu nivel ridicat de educație, tinerii și angajații care locuiesc în mediul urban declară în proporții mai mari decât celelalte categorii că ar regreta activitatea desfășurată și că activitatea pe care o realizează este interesantă/provocatoare/motivantă.

Tot aceste categorii dau și cele mai mari proporții de respondenți care declară că le-ar fi ușor să-și găsească un nou loc de muncă.

Motivați de beneficiile salariale

Cei mai mulți dintre angajații intervievați își percep nivelul de salarizare drept bun și foarte bun (44%) și doar 26% îl consideră slab și foarte slab. Doar jumătate dintre respondenți (54%) consideră că promovările în cadrul organizației din care fac parte se realizează corect, iar 19% declară contrariul. Participanții la studiu, din firmele cu mai puțin de 50 de angajați, tind să considere în proporție mai mare decât ceilalți că promovările se realizează echitabil în organizațiile lor.

Printre beneficiile cele mai dorite de către participanții la această cercetare, se regăsesc, în ordinea preferințelor: asigurările medicale (88%), primele de sărbători (88%), tichetele de masă (79%) și tichetele cadou (77%).

Printre beneficiile extra salariale încă inexistente la noi, dar pe care angajații români intervievați și le doresc la actualul loc de muncă, se află pe primele locuri: tichetele culturale (61%) – pentru achiziționarea de cărți, bilete la evenimente culturale etc. –, tichetele sport (57%) – pentru achiziționarea de echipament sportiv sau desfășurarea de activități sportive – și tichetele de servicii (55%) – pentru remunerarea prestațiilor casnice (bone, îngrijirea persoanelor vârstnice etc.).

„Sunt surprinzătoare procentele care indică o mare dezirabilitate în rândul angajaților români pentru categorii de beneficii care nu sunt în momentul de față pe piața din România. Sunt absolut convinsă că tichetele culturale sau cele de servicii ar schimba în bine viața angajaților români și ar contribui consistent la motivarea, loializarea și recunoașterea acestora. Aceste beneficii și-au dovedit eficiența în foarte multe țări ale Uniunii Europene și este evident că piața din România este pregătită pentru acceptarea lor”, a mai spus Elena Pap.

Cum își evaluează angajații calitatea vieții la locul de muncă

Calitatea vieții la locul de muncă este o componentă esențială a satisfacției cu privire la serviciul actual. Pe o scală de la 1 la 10, unde 1 înseamnă „foarte proastă” și 10 înseamnă „foarte bună”, angajații români intervievaţi își evaluează propria calitate a vieții la locul de muncă cu nota 7,5.

Condițiile (fizice) de muncă adecvate (24%), nivelul mic de stres şi existența activităților și spațiilor pentru relaxare (10%) și o bună comunicare/colaborare între colegi (7%) constituie pentru respondenți principalele elemente definitorii ale unei bune calități a vieții la locul de muncă.

În opinia celor mai mulți angajați chestionați (41%), calitatea vieții la locul de muncă s-a îmbunătățit în ultimul an față de momentul intrării lor pe piața muncii. Aceștia identifică creșterile salariale (27%), ameliorarea condițiilor fizice de muncă (18%) și modernizarea tehnologică (12%) drept principalii factori care au contribuit la creșterea calității vieții la locul de muncă.

Stresul la locul de muncă

73% dintre angajații români care au participat la acest studiu apreciază că dispun de condiții fizice de lucru adecvate, în timp ce 68% dintre aceștia consideră că au tot timpul resursele materiale necesare îndeplinirii responsabilităților de serviciu. 68% dintre angajați afirmă că au dreptul la pauză de masă și folosesc acest timp pentru a mânca.

Peste jumătate (55%) dintre salariații români spun că munca lor este stresantă întotdeauna, frecvent sau uneori, iar cei din mediul urban au tendința de a-și percepe jobul drept stresant într-o proporție mai mare decât cei din mediul rural. Nivelul mic de stres figurează pe locul doi în topul elementelor prin care angajații români intervievați în această cercetare definesc calitatea vieții la locul de muncă.

43% dintre angajații români declară că lucrează ore suplimentare, în timp ce doar 34% nu lucrează în plus față de programul stabilit contractual. Cei cu studii superioare și salariu mai mare sunt și cei care afirmă în proporții mai mari că lucrează suplimentar. De altfel, programul flexibil și respectarea orelor de lucru se regăsesc printre elementele menționate de angajați ca definitorii pentru calitatea vieții la locul de muncă.

Alte rezultate ale studiului

• Angajații intervievați susțin că au mai degrabă un orar flexibil (47% vs. 42% care declară că au un orar inflexibil), iar bărbații (50%) și angajații din mediul privat (49%) afirmă acest lucru într-o proporție mai mare decât femeile (42%) și angajații din sectorul public (43%).

• Cei mai mulți dintre angajații participanți la cercetare afirmă că dorm zilnic între 6 și 7 ore (34%), un procent important de angajați dormind mai mult de 7 ore (32%), precum și mai puțin de 6 ore (30%).

• După o zi de muncă, 21% dintre respondenți declară că petrec cel puțin o oră  navigând pe internet. 63% dintre intervievați spun că fac mișcare, 48% că practică un hobby, iar 81%  că se uită la televizor, 40% dintre aceștia alocând însă mai puțin de o oră pentru această activitate.

• Cei mai mulți dintre angajații care au fost chestionați (48%) alocă zilnic responsabilităților familiale între 1 și 3 ore, iar peste un sfert alocă între 4 și 6 ore, conform propriilor declarații.

• Jumătate dintre persoanele chestionate estimează că mențin în echilibru fără probleme viața personală și viața profesională la actualul loc de muncă, în timp ce 14% mențin acest echilibru cu dificultăți, iar 8% abia reușesc să le mențină.

Despre studiul Calitatea vieții la locul de muncă

Studiul „Calitatea vieții la locul de muncă – percepții ale angajaților” a fost derulat în perioada 1-8 aprilie 2016 pe un eșantion considerat reprezentativ la nivel național, de 1.264 angajați care lucrează cu contract individual de muncă, într-o organizație cu un număr mai mare de 10 de angajați. Studiul a fost realizat prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) și are o marjă de eroare teoretică de +/-2,8%. Criteriile luate în calcul în realizarea analizelor au inclus: genul respondenților, vârsta acestora (18-35, 36-50 și 51-65 ani), studiile (elementare, medii, superioare), numărul de copii (niciunul, unul, mai mult de un copil), salariul net (până în 1250 lei, între 1251 și 2000 lei, peste 2000 lei), mediul de rezidență (urban-rural), numărul de angajați al firmei/companiei/instituției (între 11 și 50, între 51 și 200, peste 200 de angajați), sectorul de activitate (public, privat) și regiunea în care locuiesc (Transilvania+Banat, Sud+București+Dobrogea, Moldova). Cercetarea a fost realizată de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES la cererea companiei Up România (fosta Cheque Dejeuner).

Despre Grupul Up

Up (fostă Chèque Déjeuner ) este una dintre companiile ce oferă angajatorilor produse și servicii pentru motivarea și fidelizarea angajaților, recompensarea și stimularea vânzărilor, precum și instrumente pentru susținerea programelor și proiectelor sociale. Up comercializează produse și servicii sub diferite forme: cecuri, carduri sau aplicații mobile în 17 țări. 


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-06-05

Documente:

GALERIE MEDIA





Parerea ta...

FLORESCU MARIA
06 Iun 2016

Ati uitat sa mentionati , ca peste cele 8 ore lucreaza exclusiv angajatii din sectorul privat
Doresc sa comentez



MAI VECHI...

Speranța moare ultima Este sfârșitul unui an greu, confuz, încrâncenat și apăsător și totuși, pentru România, tumultul lui 2014 poate fi un nou început. Se încheie o epocă și începe o alta, iar speranțele românilor sunt că va aduce cu ea și schimbarea
27 Dec 2014 |

PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray