2019-09-23 12:18

Turist în Bulgaria 2016. Cum se poate transforma un sejur de vis într-un coșmar

 |  21:01
Turist în Bulgaria 2016. Cum se poate transforma un sejur de vis într-un coșmar

Robert Veress

Anul acesta, operatorii din turism au simțit că litoralul bulgăresc va fi o destinație foarte căutată. Ca atare, au crescut prețurile. Nu atât de mult, încât să-i îndepărteze de tot pe clienții români, dar, pentru unii, suficient cât să reconsidere ofertele din Mamaia, Neptun, Saturn, Venus, Costinești ș.a.m.d. Încă mai e posibil, totuși, să achiziționezi un sejur all inclusive la jumătate de preț, în Bulgaria, față de România. Reversul medaliei este că Ministerul Turismului din Bulgaria este mult mai permisiv în clasificarea hotelurilor, astfel că, neavizat fiind, te poți ușor trezi în situația ca un hotel de patru stele să fie, de fapt, de două stele. În accepțiunea turistului român, patru stele înseamnă condiții de lux. În Bulgaria, patru stele sunt, adeseori, condiții pentru cei fără pretenții, cu restaurant tip cantină muncitorească, igrasie și mucegai în baie, mobilier ieftin în camere, room service pe sponci etc.

Până la un punct, dacă nu ești de felul tău foarte pretențios, poți trece peste problemele de genul celor înșirate, fiindcă te duci la mare, nu să stai în hotel. Dar, există situații în care chiar viața îți este pusă în pericol, din cauza condițiilor din hotel sau/și restaurant. Și este chiar îngrijorător faptul că Ministerul Turismului din țara vecină tolerează asemenea situații, neintervenind atunci când este sesizat cu privire la aspecte ușor verificabile.

Înainte de exemplifica, trecând în revistă câteva experiențe, referitoare la un anume hotel din stațiunea Sunny Beach, voi puncta aspectele de care trebuie să țineți cont atunci când decideți să petreceți un sejur pe litoralul bulgăresc al Mării Negre.

Zece ponturi care vă pot ușura decizia în privința destinației sejurului și vă pot scuti de multe neplăceri

1. Clasificarea hotelurilor nu este exactă în Bulgaria. Așadar, înainte de a face o rezervare într-o anumită locație, asigurați-vă că vă faceți o idee despre ceea ce vă așteaptă acolo. Citiți recenziile de pe site-urile de specialitate (amfostacolo.ro, tripadvisor.com, booking.com etc). Cel mai simplu, dacă nu cunoașteți engleza, este să introduceți în google locația și expresia „am fost acolo”.

2. Google Maps nu este o sursă de încredere pentru rutele din Bulgaria. Dacă aveți un smartphone cu gps, fie folosiți un program de orientare alternativ, fie vă programați traseul de acasă și introduceți diverse stații pe parcurs. Dacă veți introduce destinația finală, aproape cu certitudine veți fi dus pe trasee ocolitoare și drumuri pietruite, chiar dacă veți fi atent la setările programului, permițând accesul pe autostrăzi.

3. Încercați să vă fixați pentru plecare și sosire zile lucrătoare ale săptămânii. Altfel, riscați să petreceți timp îndelungat în vămi.

4. Dacă mergeți cu autoturismul personal, veți avea nevoie, obligatoriu, de 19 leva la purtător. 15 leva pentru taxa de drum (vigneta) valabilă o săptămână. 4 leva pentru taxa de pod, la întoarcere. Puteți plăti și în euro, dar e mai convenabil în leva. Nu cumpărați mulți bani bulgărești de acasă, fiindcă e mai convenabil cursul în Bulgaria. În România, plătiți circa 2,4 lei pentru o leva, în Bulgaria 2,2 lei.

5. La cheltuielile de mai sus, se adaugă cel puțin 13 lei taxa de pod la intrarea în Bulgaria (plătită la vama românească), asigurarea medicală (circa 25 de lei o săptămână / persoană, dacă o contractați la brokeri de asigurare; agențiile percep un comision mai mare), costul benzinei.

6. Viteza medie cu care se circulă pe șoselele din Bulgaria este inferioară celei din România. Pe drumurile naționale, există limitări de viteză la fiecare intersecție cu un drum secundar (de la 110, la 70 kmph) și abundă radarele (camere de luat vederi). În schimb, acolo unde există trei benzi, se alternează convenabil două benzi pe sens, astfel încât depășirea vehiculelor lente este facilă.

7. Transportul public pe litoralul bulgăresc este relativ scump și doar copiii mici (sub șapte ani) beneficiază de reducere.

8. Foarte puține hoteluri bulgărești au spații de parcare suficient de spațioase pentru a fi îndestulătoare în vârf de sezon. Multe hoteluri percep taxă de parcare, care e semnificativă - în general, 10 leva / zi. Free parking (parcare gratuită) nu înseamnă că ai parcarea asigurată, ci că, dacă ai noroc, găsești un loc de parcare și îl poți păstra, dacă nu miști mașina de acolo, pe durata sejurului. Iar asta e o problemă majoră. Este de notorietate că în Bulgaria se fură des mașini. Dacă nu puteți lăsa mașina într-o parcare păzită 24 de ore din 24, șansele să nu aveți cu ce vă întoarce în țară nu sunt neglijabile.

9. Viteza internetului în Bulgaria este mult redusă față de cea din România. În plus, WiFi gratuit în hotel nu înseamnă că ai și în cameră acces gratuit la internet, ci doar în lobby.

10. All inclusive înseamnă, din punct de vedere culinar, bufet suedez (autoservire). La patru stele, ai impresia că ești la cantină. Atenție maximă dacă aveți stomacul sensibil. Băuturile alcoolice se servesc la bar și sunt exclusiv bulgărești. 

Agențiile din România ar trebui să scoată din ofertă hotelul Aronia Beach, din Sunny Beach

E posibil să fi avut ghinion. Înainte de rezervare, ne-am uitat la review-uri și n-am găsit, din păcate, unul ca cel pe care îl voi reproduce în continuare și în care se regăsesc o bună parte dintre problemele pe care le-am semnalat în reclamația adresată Ministerului Turismului din Bulgaria, reclamație pentru care am primit confirmare de primire, nu și răspuns. Acest review a fost scris relativ recent, pe site-ul amfostacolo.ro, de un bucureștean care a petrecut cinci nopți (șase zile) în hotelul Aronia Beach din Sunny Beach, în decursul lunii iulie a.c., plătind 530 de euro pentru (se înțelege) patru persoane (el, soția, doi copii).

„Da, noi AM FOST ACOLO si nu dorim sa mai revenim la ei.

Hotelul are o parcare f. mica, dar te directioneaza la o parcare din apropierea stadionului la cateva strazi (parcare care e gratuita).

Piscinele : 3 (exterioare) si 1 interioara (sunt destul de curate) si in ultimele zile am observat ca adusesera un personal nou sa se ocupe de curatenia lor. Camerele au fost renovate (adica li s-a dat asa un lavabil peste reparatii nefinisate cine stie ce). Mobilierul este probabil tot cel de la Delta.

Animatorii isi fac treaba (au o basarabeanca Ana care ii intelege si ii atrage pe copii). (informație verificată)

La bar tipii sunt serviabili.

Si cei de la receptie sunt cat de cat serviabili, cu exceptia unui tip (destul de tanar) -numele sau daca nu ma insel este Alexander Stanev -este foarte sictirit, enervat de orice il intrebi si foarte necooperant.

Buna astea sunt partile cat de cat pozitive, acum sa trecem la cele mai putin pozitive:

Mancarea - in proportie de 90% se tot repeta in fiecare zi si vorbesc de cea de la pranz si seara, pt. ca dimineata se repeta in proportie de 100%.

La pranz si seara in schimb au cateva salate (cam 4 la numar) din care doar vreo 2 au fost comestibile din pct. meu de vedere cel putin - restul fiind ceva de genul : parizer cu maioneza, dovlecei cu maioneza si alte cateva chestii greu de identificat (asa ca m-am bazat doar pe salata de rosii si castraveti si salata de varza).

3 feluri de branza (astea sunt omniprezente) - sa nu va asteptati sa gasiti ceva genul: cas romanesc, sau cine stie specialitate au ceva gen feta. apoi dovlecei fierti, copti ,,pastai fierte, morcovi fierti (omniprezenti), porumb fiert-boabe, orez cu scoici , paste fierte si pizza (omniprezenta), supa de peste , supa de brocoli si mai raman aproximativ 2-3 feluri de mancare din care am mai putut sa mancam: o tocanita de porc si au fost vreo 2 zile copane de pui (cu toate ca in una dintre zile copanele cam mancau salata din farfurie- inca sangerau).

Oferta de fructe destul de saraca: 2 tipuri de fructe la fiecare masa doar, fara pepene sau cine stie ce specialitati (în luna august, a apărut pepenele n.r.)

Problema noastra a fost ca intr-una din zile au servit carnaciori la gratar - seara, iar a doua zi la pranz un fel de snitele (cica de pui??)  dar din care am mancat cu totii (inclusiv copiii). Ca si gust nu am remarcat ceva dubios, dar acum in compozitie ingredientele pot fi mascate cu diverse arome.

Ei bine, de aici banuim noi ca au inceput problemele : copii s-au deranjat la stomac f. tare (au vomat si au avut diaree) iar in aproximativ 4 ore maxim am fost nevoiti sa mergem cu ei la centrul medical -unde li s-a pus perfuzie (deoarece erau deshitratati). A urmat apoi o prescriptie medicala cu o reteta care a costat aproxim. 105 leva.

Consultul medical si perfuzia au fost acoperite de asigurarea medicala de calatorie (sfat: niciodata, dar absolut niciodata sa nu plecati din tara fara asigurare medicala sau cardul european).

Centrul medical in Sunny Beach -noi am fost la cel de la Hotel Kotva (Ancora-in romana) -nu este f. departe de Aronia - aproxim 500m. - acolo asistentele au fost foarte dragute, si au un asistent care vorbeste f. bine engleza si un doctor (femeie) care vorbeste romana destul de bine (a terminat fac. in Craiova). Sunt foarte cooperanti. Bine -eu nu va doresc sa ajungeti pe parcursul vacantei la un centru medical - pt. voi sau copiii vostri.

Dupa ce li s-a dat tratamentul si reteta, ne-am intors la hotel unde am intrebat la receptie pe acest Stanev -de unde pot lua si eu apa clocotita (mentionez engleza mea este destul de buna), deoarece imi trebuia sa prepar un antibiotic. La care el foarte deranjat de intrebarea mea imi spune ca nu-i treaba lui, el e de la receptie (in loc sa ma directioneze ori catre bucatarie -care tocmai isi terminase programul deoarece era trecut de 21.30, ori sa sune la ei sa-i roage sa-mi aduca sau sa-mi sugereze alta varianta). In fine, am mers singur la bucatarie, unde cei de acolo mi-au dat apa fierbinte de la aparat gen „Fantana” la noi (nicidecum clocotita). Dupa administrarea tratamentului copii au adormit, linistindu-se, dar s-au trezit in jur de 2.30 noaptea cu sete si pofta de mancare. Doctorul ne-a spus ca nu avem voie sa le dam apa cateva zile, ci doar ceai. Ok, cel pe care il luasem atunci cand am ajuns in hotel (adica 2 pahare) s-a consumat rapid si acum ne aflam in situatia in care aveam nevoie de apa calda pt. ceai. La ora aceea toate automatele pt. bauturi sunt oprite (tot ce insemana bauturi se opreste la 22.30-23).

Sotia mea a mers la receptie rugandu-l pe individul repectiv sa-i deschida totusi un aparat sa poata lua apa calda. Refuzul lui a fost total si foarte enervat de solicitare. Serios?? Pana la urma vorbeam de o situatie de maxima necesitate! Si cui trebuia sa ne adresam : unei tanti/nene de pe strada? La urma urmei tu-RECEPTIONERULE -esti singurul reprezentant al hotelului la acea ora! Hotel de 4 stele???

Ok, am fost nevoit sa iau termosul din dotare si sa merg pe strada la un Non-stop unde am rugat pe cineva sa-mi dea apa fierbinte (sfat-luati cu voi obligatoriu o cana electrica sau un fierbator-nu cere de mancare, nu ocupa mult si se poate sa va fie de folos - din pacate noi nu am luat cana electrica deoarece in anii din urma la alte hoteluri de 4 stele la ei -dar la Nisipurile de Aur-, chiar nu am avut nevoie de asa ceva).

Dar culmea culmilor, la plecare am aflat de la un alt receptioner ca de fapt ei aveau un aparat gen „Fantana” cu apa rece/calda chiar in receptie. Deci, ce sa inteleg ca acel receptioner a fost rau voitor, nu??

Le-am atras atentia si la bucatarie in privinta mancarii si a faptului ca nici noi romanii, nici basarabenii si nici polonezii cu care am vorbit nu agreăm mancarea pe care ne-o servesc.

Am concluzionat ca probleme copiilor nostri ar putea fi de la mancare, dupa ce am discutat cu alti romani cu copii (si ai lor au avut cam in acelasi interval cam aceleasi probleme, dar nu chiar atat de grav), dar ei au pus pe seama insolatiei.

Am discutat si cu romani, am discutat si cu basarabeni si polonezi, deoarece cam astia eram majoritari. Si toata lumea a concluzionat ca acest hotel este de maxim 3 stele.

Nici unii nu au fost multumiti de mancare sau de cleaning pe camera (din acest punct de vedere -cleaning pe camera- noi nu avem ce sa reprosam, dar erau foarte multi care reclamau ca nu le-au schimbat prosoapele, curatenie si nici macar hartie igienica nu le-a adus). Sfat: aveti ceva de reclamat in privinta serviciilor adresati-va receptiei si faceti si reclamatie scrisa daca este cazul. Nnoi ca natie suntem construiti sa tacem - nu, nu e bine, ati platit pt. niste servicii, iar acestea nu sunt optionale sunt OBLIGATORII! ”.

Ce pot adăuga, din experiența proprie:

1. Categoric, hotelul are mari probleme la capitolul servicii. Curățenia în cameră însemna golirea coșului de gunoi. A trebuit să punem prosoapele jos, în holul de la intrare, pentru a fi înlocuite. De altfel, prosoapele erau murdare și în momentul cazării (a trebuit să sesizăm la recepție, pentru a fi trimisă o femeie de serviciu cu prosoape curate).

2. În holul hotelului, curățenie se face maxim o dată pe zi. Toaletele comune miros îngrozitor a urină și se întâmplă să nu existe hârtie igienică. Există un singur lift, iar pe holul scărilor era întuneric, un bec ars rămânând neînlocuit pe toată durata sejurului nostru de șapte nopți.

3. În baia noastră era igrasie pe pereți și mucegai lângă cadă, deși hotelul a fost, chipurile, renovat chiar anul acesta. Vasul de toaletă era pentru copii mici, pentru un adult era inconfortabil de utilizat. Exista doar săpun lichid, fără consumabilele și facilitățile pe care le aștepți la patru stele (șampon, cască de baie, papuci de casă, halat de baie etc.).

4. În toată camera existau două prize. Una era ocupată de frigider și televizor, a doua era mascată în spatele comodei pe care era televizorul. De la recepție nu ne-au putut da un prelungitor cu mai multe prize, așa că a trebuit să cumpărăm unul (noroc că stațiunea se învecinează cu localitatea Nessebăr, unde se găsesc magazine mai bine dotate).

5. Ferestrele sunt din termopan de slabă calitate, încastrate în tâmplărie PVC de slabă calitate, culisante, cu spații mari la îmbinări. Rezultatul: mare parte din zgomotul exterior pătrunde în cameră și este greu să te odihnești, dacă ești o persoană sensibilă din punctul ăsta de vedere.

6. La piscine (destul de bune, amenajate pentru toate categoriile de turiști, cu apa curată, deși nu conținea mult clor - chiar am văzut pescărușii bând din ea), s-a repetat același scenariu, zilnic. După ora 9 începea balamucul, cu muzica dată tare într-o boxă de slabă calitate, care distorsiona sunetul. Repertoriul eram cam același, format din vreo 20 de piese, o treime manele internaționale. Rezervarea șezlongurilor nu este posibilă (deși nu există un avertisment în sensul ăsta, prosoapele lăsate pe șezlonguri se adună și nu se garantează returnarea acestora).

7. Mâncarea a fost ceva mai diversificată și, din fericire, nici noi, adulții, nici copilul nostru, nu am avut probleme de sănătate. Cafeaua este o poșircă, berea și vinul roșu execrabile. Recomand, la micul dejun, clătitele cu gem de portocale.

8. Plaja din Sunny Beach este excelentă, există locuri în care poți face plajă fără să plătești (și am găsit oricând spații neocupate), cum există și plaje private, cu șezlonguri ce pot fi închiriate cu ziua (10-15 leva șezlongul/zi). Așadar, dacă nimeriți la un hotel bun, stațiunea poate fi considerată atractivă, mai ales considerând vizita în localitatea învecinată (Nessebăr), unde se poate ajunge în circa 10 minute fie cu autobuzul (mai ieftin, 1.30 leva / persoană), fie cu un trenuleț (3 leva / persoană). Nessebăr este un punct de atracție turistică, cu ruine antice grecești, clădiri medievale, sute de restaurante și magazine cochete.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-08-23

GALERIE MEDIA





Parerea ta...

BULGARIA
23 Aug 2016

antibiotic pentru copii se poate prepara cu apa plata din PET neinceput, la temperatura camerei. cursul valutar cell mai bun e la noi la BCR. pe lista. dureaza vreo saptamana. nu se merita all inclusive dar se merita numai cu mic dejun.
HAZNAUA COMUNALA
23 Aug 2016

ESTE NORMAL , CIND SE DUCE CLANUL DE TIGANI A LUI PEPE , CU TOATA SANDRAMAUA LUI
CĂKAȚI CU ”BOLENTINE”.
24 Aug 2016

SÎNTEȚI ”TRATAȚI” PRECUM VI SE CUVINE, PROSTĂLĂI ROMÎRLANI! (”REAȚI A DRACULU DĂ TALENTE BĂȘTINOASE!”)
STOICA RAZVAN
25 Aug 2016

MA DUC DE 5 ANI IN ALBENA CU 2 COPII SI NU SE COMPARA CU LITORALUL ROMANESC , PENTRU FAMILII CU COPII ESTE SUPERB
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray