2019-11-19 07:53

UNICEF: Dacă menţine investiţia în educaţie la un nivel atât de scăzut, România va pierde între 12 şi 17 miliarde de euro

 |  17:20
UNICEF: Dacă menţine investiţia în educaţie la un nivel atât de scăzut, România va pierde între 12 şi 17 miliarde de euro

Specialiştii atrag atenţia că există în continuare copii români de vârstă şcolară care sunt în afara sistemului de învăţământ. Potrivit cifrelor oficiale, peste 6% dintre copiii de vârsta ciclului primar şi gimnazial se află în această situaţie, iar 17,24% dintre tinerii cu vârste între 18 şi 24 de ani au părăsit timpuriu şcoala. Mai mult, doar 21,8% dintre persoanele de 30-34 de ani au studii superioare, comparativ cu media UE de 34,6%.

Studii internaţionale arată că un an de şcoală în plus duce la creşterea veniturilor cu 8-9% şi la scăderea riscului de apariţie a unor probleme de sănătate. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, este nevoie de investiţie corespunzătoare în Educaţie. Studiul „Costurile Investiţiei Insuficiente în Educaţie în România” arată că ţara noastră are cea mai scăzută rată a investiţiei în acest domeniu din UE. Reprezentanţii UNICEF trag un semnal de alarmă: „dacă menţine investiţia în educaţie la un nivel atât de scăzut, România va pierde între 12 şi 17 miliarde de euro în perioada 2015- 2025”.

O altă problemă a sistemului de învăţământ este că de această investiţie nu beneficiază toată lumea în mod egal. Din 2005, în domeniul educaţiei alocările bugetare au crescut la nivelul învăţământului secundar şi terţiar şi au scăzut în cazul învăţământului preşcolar şi primar. Iar acest lucru se reflectă tocmai la nivelul elevilor. Studiul PISA arată că aproximativ 40% dintre elevii de 15 ani din România abia ştiu să citească, să scrie şi să socotească. Cei care au probabil cel mai redus acces la educaţie şi rezultate şcolare mai proaste sunt copiii din familile foarte sărace, din comunităţile rome, din medul rural şi copiii cu dizabilităţi. „Recomandarea noastră este ca România să acorde prioritate maximă educaţiei timpurii şi celei primare. Ar trebui investit mai mult şi în şcolile ce cuprind şi menţin în sistemul de învăţământ elevi dezavantajaţi (din familii sărace, comunităţi, rome, mediul rural şi copii cu dizabilităţi). Ar fi indicat să se depună mai multe efoturi care să vizeze copiii cu risc de abandon şcolar, în sensul prevenirii sau abordării imediate a situaţiei de abandon”, susţine Sandie Blanchet, reprezentantul UNICEF în România. 


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2014-11-24



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray