2019-09-23 05:59

Ai fost păcălit la cumpărături? Primești banii înapoi imediat

 |  22:35
Ai fost păcălit la cumpărături? Primești banii înapoi imediat

Comercianţii care folosesc practici comerciale incorecte şi care sunt sancţionaţi de autorităţi pentru acest lucru vor putea fi obligaţi să restituie clienţilor banii pe produse şi servicii, se arată într-un act normativ care va intra în vigoare sâmbătă. În caz contrar, firmele vor risca să primească o amendă de până la 50.000 de lei.

Concret, potrivit actului normativ aplicabil din 9 aprilie, comercianţii sancţionaţi de autorităţi pentru practici comerciale incorecte vor putea să fie obligaţi să restituie consumatorilor banii pe produse şi servicii într-un termen de cel mult 15 zile de la comunicarea procesului-verbal de contravenţie. "Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate dispune ca sancţiune complementară restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz, în termen de maximum 15 zile, de la luarea la cunoştinţă de către contravenient a procesului-verbal de constatare a contravenţiei", scrie în Legea nr. 51/2016.

Dacă nu vor da banii înapoi în perioada prevăzută de lege, comercianţii vor risca să fie sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 5.000 şi 50.000 de lei. Concret, începând din 9 aprilie, amenzile pentru practici comerciale incorecte şi agresive se aplică după cum urmează:

    - între 2.000 şi 10.000 de lei pentru comercianţi cu maximum nouă salariaţi şi o cifră de afaceri anuală netă de cel mult două milioane de euro (echivalent în lei);

    - între 3.000 şi 50.000 de lei pentru comercianţi care au între zece şi 49 de salariaţi şi o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 de milioane de euro (echivalent în lei);

   - între 5.000 şi 100.000 de lei pentru comercianţi cu mai mult de 50 de salariaţi şi o cifră de afaceri anuală netă de peste 50 de milioane de euro (echivalent în lei).

Practicile comerciale sunt considerate incorecte dacă sunt îndeplinite cumulativ anumite condiţii prevăzute de Legea nr. 363/2007. Astfel, acestea trebuie să fie contrare cerinţelor diligenţei profesionale şi să deformeze sau să poată deforma comportamentul economic al consumatorilor. Practicile comerciale incorecte sunt împărţite în practici înşelătoare şi practici agresive.

Practicile comerciale înşelătoare pot fi acţiuni înşelătoare (când sunt prezentate informaţii false sau care pot induce în eroare) sau omisiuni înşelătoare (când sunt omise informaţii esenţiale necesare consumatorului sau când acestea sunt oferite într-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu).

Afirmarea falsă că un produs poate vindeca boli, disfuncţii sau malformaţii, descrierea unui produs ca fiind gratuit atunci când consumatorul trebuie să suporte alte costuri şi prezentarea drepturilor consumatorilor stabilite prin lege ca o caracteristică distinctă a ofertei comerciantului reprezintă doar câteva exemple de practici înşelătoare.

Practicile comerciale agresive sunt cele care limitează sau pot limita semnificativ libertatea de alegere ori comportamentul consumatorului prin hărţuire sau prin constrângere.

Câteva exemple de practici comerciale agresive sunt crearea impresiei consumatorului că nu poate pleca din magazin până nu semnează un contract, ignorarea solicitării de a nu mai face vizite personale acasă la consumator şi includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor să-şi convingă părinţii să cumpere produsele promovate.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-04-07



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray