2019-10-17 18:55

hoSTIUcARTA.ro: RDW, fragmente (II)

 |  21:01
hoSTIUcARTA.ro: RDW, fragmente (II)

Atunci când folosim în domeniul aprecierii critic-estetice un cuvânt-calitate de tipul „personalitate” subînţelegem, legat de domeniul designului, al artei în genere, acea operă care aparţine complet unui „stil” personal, propriu – voim a descrie un fel de a concepe şi pune în operă, fără rest, o idee prelucrată mental-manual de către autor şi asumată intregral de obiectul finit. E ceea ce, într-un jargon amabil, numim „la griffe”, amprenta unică a operei unui mare creator. Niciun amator serios de artă nu va confunda vreodată un van Gogh cu un Gauguin, un scaun Arne Jacobsen cu unul semnat Karim Rashid.

Arhitectură, Design, şi ceva nehotărâre...

Punct în care dorim să explicăm de ce anume nu ne-am oprit mai mult asupra designului arhitectural românesc prezent în locaţia Amzei – curatorii manifestării par a nu-şi fi dat seama foarte bine de diferenţa de tratare esenţială care există între un spaţiu lucrat de un arhitect în raport cu unul „meşterit” de un designer şi ne prezintă proiectele de arhitectură locale mai atente la detalii cu o imparţialitate care nu-mi pare a-şi avea nici locul, nici rostul aici şi acum, cu toată aura de „interdisciplinaritate” pe care o tot clamăm drept criteriu de „modernitate”, „actualitate” etc. Ca să motivăm „istoric” această deosebire, să spunem doar că, deşi a lucrat mult mobilier şi a gândit decorul integral al mai multor case făcute de el însuşi, Wright nu este cunoscut de reper fundamental în lumea designului (clădirile lui sunt celebre, obiectele asociate designului numai punctual, accidental), câtă vreme Arne Jacobsen este mult mai puţin renumit pentru clădirile sale, deloc rele, cât pentru excelenţa unor piese de mobilier care au făcut şi fac carieră în continuare, după decenii. Brutal şi simplificând aproape nepermis, să spunem doar că edificiile lui Wright declamă forţe şi vectori spaţiali, pe când Jacobsen este radical stăpânit de ideea de confort a casei, căreia-i subsumează întregul ansamblu. Anca şi George Mitrache pot include designul unei balustrade florale într-o locuinţă (Casa Goanţă, Slatina), dar nu se manifestă şi ca autori de design, aşa cum încearcă în arhitecturile lor Radu Teacă sau Mario Kuibus, ca să vorbim despre un posibil contrast profesional autohton.

Deşi, printr-o fericită coincidenţă, designul în arhitectură este prezent în expoziţie, însă datorită birourilor nordice: inserţiile urbane vorbesc, şi aici, despre o „funcţionalitate” de plan secund, care face loc confortului – stupul arhitectului Facundo Arboit, observat cu atenţie, arată gradul de înţelegere înalt pe care autorul îl foloseşte în raport cu natura, pe de o parte (mini-igloo-ul nu copie, ci preia structura stupului de albine, pe care o descompune şi interpretează, probabil cu adresă climaterică), în raport cu oraşul, pe de altă parte (este un obiect prezent prin volum, dar discret prin amplasament, cromatică şi geometrie, care urmăreşte să fie observat, însă nu la modul acuzat, ţipător, şi prin aceasta se înscrie într-un confort vizual urban pe care nu îl strică, nu îl deranjează).

„Că nu e om să nu fi scris...”

Unde, în schimb, gesticulaţia vizuală, stridenţa îşi are locul (până la un punct) este domeniul graficii, despre care, urmând pe linie de comunicare o paralelă cu fotbalul şi politica, afirmăm fără niciun fel de teamă de a greşi că a devenit obiect de competenţă universală pentru toţi creatorii, fără diferenţă de „clasă” sau „gen” (în mintea lor, desigur) – nu există, la Românica, vreun ins trecut cât de puţin printr-un mediu artistic care să nu pretindă că „ştie” sau „face” grafică (cel mai des spre enervarea, dar, de ce nu, şi spre buna relaxare, spre buna dispoziţie a puţinilor designeri profesionişti din domeniu). Excepţii există, fără doar şi poate – deşi aici pericolul major care ne paşte, ca şi aglomeraţie pe tărâmul signaleticii vizuale, este ca un măiastru omuleţ care într-o clipă de har va fi nimerit vreo siglă să se alăture, cu deşănţată cordialitate, celor care au ca obiect de competenţă această arie extrem de importantă pentru cultura publică actuală; să revedem, în imaginaţie, numai înscrisurile de care ne lovim preţ de 5 minute în oraş şi ne vom da seama imediat despre cât de important ar fi ca toate acestea să aparţină strict profesioniştilor. Chiar dacă nu conştientizăm aceasta, lettrismul prost ni se insinuează în vedere şi deseori ne induce o tulburătoare, parazitară oboseală – de unde stare de disconfort, câteodată nervi... fără ca noi să observăm, să realizăm care este cauza reală; adăugaţi la aceasta un mesaj strident, la limita vulgarului – şi atacul asupra sensibilităţii Dvs este complet. A nu se pierde din vedere că o bună parte din design e competent folosit de marii profesionişti ai domeniului spre a ne manipula, spre a ne atrage, dirija, forma, formata... (Acum o săptămână, un prieten care a parcurs pe jos Kiselefful termina satisfăcut această activitate cu reflecţia „te simţi om când mergi pe un astfel de trotuar”; să ne gândim, aşadar, cât de departe de ideea de civilizaţie şi design urban suntem, ca şi oraş care se vrea european, dacă avem a ne bucura de 2-3km de trotuar acceptabil! Să nu ne mai mirăm ipocrit, deci, de veşnica încruntare a pietonului bucureştean, de sila lui de a parcurge pe jos oraşul...)

Dar, spre a nu încheia negativist acest text, să listăm o serie de bune şi foarte bune propuneri grafice: coperţile de carte pentru capodopere germane (Julien Britnic), aproape geniale în continuitatea lor de design minimalist, utilitar, atât de specific culturii pe care o reprezintă, „coliţa” Type is sexy a Biancăi Dumitraşcu (extrem de interesantă ilustraţie kinky a culturii contemporane orientate către sex), excepţionala serie de afişe în aer liber Typopasasge de pe aripa de N exterioară, în faţa căreia orice iubitor de cultură vizuală ar trebui să petreacă un ceas estetic şi, deopotrivă, didactic...

*Romanian Design Week, 20 Mai – 5 Iunie 2016, Piaţa Amzei


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-06-09

GALERIE MEDIA





Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray