2019-10-14 18:45

LUNEA SFÂNTULUI DUH. Ce nu ai voie să faci în a doua zi de Rusalii

 |  10:18
LUNEA SFÂNTULUI DUH. Ce nu ai voie să faci în a doua zi de Rusalii

În ziua după Duminică Pogorârii Sfântului Duh, adică în Lunea Rusaliilor, Biserica Ortodoxă prăznuieşte pe Sfântul Duh, a treia persoană a Sfintei Treimi.

Conform tradiției, în ziua următoare marilor praznice, sărbătorim persoanele care au slujit că instrumente ale evenimentului praznuit sau care au avut un oarecare rol în săvârșirea lui. Astfel, a două zi după Duminică Pogorârii Sfântului Duh, adică în Lunea Rusaliilor, Biserica Ortodoxă prăznuiește pe Sfântul Duh, a treia persoană a Sfintei Treimi, precum indică Penticostarul, la Sinaxarul Utreniei din Lunea Cincizecimii : "Întru această zi, prăznuim pe însuși Preasfantul și de viață făcătorul și întru tot puternicul Duh, Carele este unul din Treime Dumnezeu...".

În calendarele românești, această zi este trecută că fiind sărbătoarea Sfintei Treimi. Denumirea această, de dată mai nouă, reprezintă probabil o influență catolică (la catolici Sfânta Treime e sărbătorită în prima Duminică după Rusalii). În sec. XII, nici în Apus nu era încă generalizată o asemenea sărbătoare, ci era privită în unele mănăstiri că o inovație; ea a fost stabilită definitiv în Apus abia la 1334. În calendarele celorlalte Biserici Ortodoxe însă, Lunea de după Rusalii este numită încă Lunea Sfântului Duh, că în Penticostar. În schimb, adorarea Sfintei Treimi pare a face mai degrabă obiectul expres al slujbei din Duminică Rusaliilor (vezi stihira lui Leon Despotul, de la Slavă..., la "Doamne, strigat-am" din slujba Vecerniei: "Veniți, popoare, să ne închinăm Dumnezeirii celei în trei ipostasuri..."). De aceea, în artă iconografică rusă, praznicul Cincizecimii e reprezentat de obicei prin cei trei îngeri din scenă "Filoxeniei lui Avraam" (așa cum a zugrăvit-o Andrei Rubliov). În calendarele mai noi ale Bisericii ruse Sâmbătă Rusaliilor e numită "a Treimii" (Troitkaia), iar Duminică Rusaliilor e indicată că "Ziua Sfintei Treimi".

Sfânta Treime

"Dogmă despre Treimea dumnezeirii sau a unității întreit ipostatice este o dogmă cardinală, deoarece are implicații asupra întregii învățături creștine.

S-au păstrat două metode de a prezența misterul Treimii: tradiția apuseană pornește de la unitatea firii dumnezeiești la identitatea persoanelor; tradiția răsăriteană pleacă de la realitatea ipostasurilor în care Se manifestă Dumnezeu la consubstanțialitatea lor, urmând principiul că identitatea lucrării probează unicitatea naturii.

Credință într-un singur Dumnezeu, personal (monoteismul) este învățătură principala care s-a descoperit în Vechiul Testament (Ies. 20, 2-3; Deut. 6, 4; Is. 43, 10-11) și care s-a păstrat și în Noul Testament (Mc. 12, 29; În 17, 3).

Descoperirea personală a lui Dumnezeu s-a exprimat în istoria Vechiului Testament, mai ales, prin "legămintele" pe care Dumnezeu le-a încheiat cu poporul Izrael, (cf. Fac. 17, 2). Astfel, Dumnezeul tuturor devine părintele unui popor: "Am să va primesc să-Mi fiți popor, iar Eu să fiu Dumnezeul vostru" (Ies. 6, 7).

Ce nu ai voie să faci în Lunea Sfântului Duh

În Lunea Sfântului Duh, nu este bine să te cerți cu nimeni, acest lucru îți poate aduce necazuri. Rusaliile sunt zâne ale apelor, astfel că nu este bine să înoți sau să te speli nici în a două zi de Rusalii.

De la Duminică Rusaliilor, timp de nouă săptămâni, nu este bine să culegi plante tămăduitoare. Nu te urcă în pomi, nu te duce în locuri înalte și nu călători departe de casă.

De asemenea, nu este bine să muncești în această perioadă, pentru că zânele se înfurie pe cei ce nu le respectă și nu sărbătoresc această ocazie.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2019-06-17



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri



PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray