2020-08-12 11:01

Realizare ştiinţifică: Ce au reușit cercetătorii de la MĂGURELE

Realizare ştiinţifică: Ce au reușit cercetătorii de la MĂGURELE

Echipa condusă de un cercetător suedez angajat al Centrului ELI-NP de la Măgurele confirmă experimental, prin măsurători extrem de precise, existența unei forme foarte rare a radioactivității gama a nucleelor.

Este vorba despre o realizare ştiinţifică de excepţie a unei echipe internaţionale de cercetători din România, Japonia, Italia şi Germania în domeniul fizicii nucleare. Rezultate inițiale, publicate în urmă cu cinci ani în revista Nature de către o echipă a Institutului pentru Fizică Nucleară al Universității Tehnice din Darmstadt, Germania, au fost acum confirmate de echipa internațională și au apărut în numărul din 26 iunie al revistei Nature Communications, potrivit Radio România Cultural.

O foarte mare intensitate

„Experimentul este unul extrem de sofisticat ,care testează o ipoteză teoretică și apoi confirmată parțial experimental de emitere de fotoni în procesul de dezexcitare a nucleului atomic, și anume dezexcitarea prin stări virtuale. Nucleul atomic este un sistem cuantic, deci are stări extrem de bine precizate din punct de vedere energetic”, a declarat academicianul Nicolae Victor Zamfir, directorul ELI-NP. Proiectul Extreme-Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI–NP), cunoscut în România ca „Laserul de la Măgurele”, este un laser de o foarte mare intensitate, „primul laser de 10 petawati din lume”, potrivit profesorului Zamfir. Este vorba de construcția a două lasere cu pulsuri ultrascurte de 10PW și a celui mai strălucitor fascicul reglabil de raze gama.

Cea mai avansată infrastructură de cercetare din lume

Echipa de cercetători este formată din: P.-A. Söderström, L. Capponi, E. Açıksöz, T. Otsuka, N. Tsoneva, Y. Tsunoda, D. L. Balabanski, N. Pietralla, G. L. Guardo, D. Lattuada, H. Lenske, C. Matei, D. Nichita, A. Pappalardo & T. Petruse).ELI–NP este cea mai avansată infrastructură de cercetare din lume axată pe studiul fizicii fotonucleare și pe aplicațiile acesteia. Laserul va favoriza cercetări în domeniul fizicii fundamentale, al fizicii nucleare și astrofizicii, științei materialelor, managementului materialelor nucleare și științelor vieții.

Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-07-05