Cifre îngrijorătoare: Numărul reclamațiilor de violență domestică s-a dublat în primele nouă luni ale anului în curs

Publicat: 13 oct. 2020, 09:10, de Mădălina Bălăceanu, în ACTUALITATE , ? cititori
Cifre îngrijorătoare: Numărul reclamațiilor de violență domestică s-a dublat în primele nouă luni ale anului în curs

Anul 2020 este cu totul diferit față de anii precedenți, din cauza pandemiei de coronavirus. Începând din luna martie a anului în curs, până la jumătatea lunii mai, România s-a aflat în stare de urgență din cauza numărului mare de infectări. Astfel, obligați să stea mai mult în casă, românii au devenit din ce în ce mai violenți față de membrii familiei. Comparativ cu anul trecut, numărul care reclamă cazuri de violență domestică s-a dublat anul acesta, se arată într-un răspuns al Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (ANES) la solicitarea Puterea.ro.

Astfel, în perioada 1 ianuarie 2020- 8 septembrie 2020, la linia telefonică gratuită gestionată de ANES, la care pot fi semnalate situații de violență domestică, trafic de persoane, discriminare de gen sau discriminare multiplă a fost primit un număr de 2613 apeluri, incluzând atât apeluri scurte, fără dialog, cât și reveniri ale unor persoane care au apelat inițial linia telefonică.

Apelurile prin care au fost semnalate situațiile de violență domestică s-au dublat în 2020

În aceeași perioadă a anului trecut, adică 1.01.2019- 08.09.2019, la respectiva linie telefonică a fost primit un număr de 1271 de apeluri, ceea ce înseamnă că în anul 2020 actele de violență domestică s-au dublat.

„Categoria preponderentă din totalul de apeLuri primite, atât în perioada 01.01.2020 – 08.09.2020, cât şi în perioada 01.01.2019 – 08.09.2019 a fost reprezentată de apelurile primite în domeniul violenţei domestice”, arată ANES.

Astfel, la linia telefonică de la începutul anului până în prezent au fost raportate fapte de loviri şi alte violenţe comise între membrii familiei, astfel:

-463 acte de violență verbală;

-619 acte de violență psihologică;

-623 acte de violență fizică;

-21 acte de violență sexuală;

-13 acte de violență economică;

-30 acte de violență socială.

Potrivit ANES, în cazul unui apel, de regulă, sunt semnalate mai multe tipuri de violență domestică.

 „Referitor la mediul în care au fost comise faptele de loviri şi alte violențe (mediul urban,  rural, la domiciliu şi în spațiul public), precizăm următoarele:

– la linia telefonică sunt primite, spre exemplu, și apeluri prin care se solicită informați privind funcționalitatea acesteia, informații privind servicii oferite victimelor violenței domestice în plan local, reveniri ale unor victime prin care ne informează cu privire la demersurile pe care le-au întreprins, toate acestea fiind centralizate în funcție de mediul de unde provine apelul, impreună cu cele prin care ne sunt aduse la cunoştință acte de abuz propriu-zise;

-de asemenea, apelurile sunt centralizate în funcție de mediu de producere al agresiuni, astfel: urban, rural și nespecificat, în cazul în care persoana apelantă nu comunică nicio informație cu privire la mediul producerii agresiuni”, se arată în răspunsul ANES.

De la începutul anului și până în luna septembrie au fost înregistrate 1107 apeluri primite în domeniul violenței domestice, din care: 542 apeluri mediul urban, 335 apeluri mediul rural, 230 apeluri pentru care nu a fost specificat mediul de producere al agresiunilor;

Numărul apelurilor primite de ANES în domeniul violenței domestice s-a dublat în 2020

În aceeași perioadă a anului 2019, apelurile primite în domeniul violenței domestice au fost înregistrate astfel: total 667 apeluri, din care: 347 apeluri mediul urban, 199 apeluri mediul rural, 121 apeluri pentru care nu a fost specificat mediul de producere al agresiunilor.

Putem observa o creștere destul de mare a numărului de apeluri, comparativ cu anul trecut.

Referitor la numărul victimelor violenței domestice care au beneficiat la cerere de servicii sociale, raportate de către Direcțiile Generale de Asistență Socială şi Protecția Copilului și centralizate de ANES, situația se prezintă astfel:

-În anul 2018 a fost înregistrat un număr de 13.182 cazuri de violență domestică, care au beneficiat la cerere de servicii sociale.

-În anul 2019 a fost înregistrat un număr de 14.074 cazuri de violență domestică, care au beneficiat la cerere de servicii sociale.

„În ceea ce priveşte evoluția fenomenului de violență domestică se constată că în anul 2019 față de anul 2018, numărul cazurilor de violență domestică a crescut cu 6,34%.

Din evidențele pe care le deținem, pentru primul trimestru in anii 2018-2020 au fost înregistrate următoarele date:

Trimestrul I- Anul 2018- 3423 cazuri de violență domestică, care au beneficiat la cerere de servicii sociale.

Trimestrul I – Anul 2019 – 3289 cazuri de violență domestică, care au beneficiat la cerere de servicii sociale.

Trimestrul | – Anul 2020- 3087 cazuri de violență domestică, care au beneficiat la cerere de servicii sociale”, mai arată ANES.

Cum se procedează atunci când ANES primește un apel referitor la fapte de violență domestică

La nivelul instituției atunci când se primeşte un apel referitor la fapte de violență domestică, consilieri din cadrul liniei telefonice informează, indrumă și oferă consitiere primară victimelor sau martorilor, oferind asistență de specialitate și informații cu privire la serviciile adecvate nevoilor lor, precum şi recomandāri pentru soluționarea situaților care i-au determinat să apeleze linia telefonică, explicându-le acestora demersurile pe care le pot iniția pentru a depăşi situația de criză cu care se confruntă, după caz:

-apelare la 112, în situații de urgență;

– îndrumare către un adăpost aflat în proximitatea victimei;

 -îndrumare către instituțiile abilitate din teritoriu – Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, Inspectoratul Județean de Politie, Unități de primiri urgențe sau Serviciul de Medicină Legală, organizații non-guvernamentale, pentru a beneficia de consiliere şi suport,

-consiliere psihologicăşi juridică, precum şi alte tipuri de servicii în funcție de  tipologia faptelor de violență domestică descrise a victimei; informații concrete cu privire la modalitatea de obținere a ordinului de protectie și a  ordinului de protecție provizoriu, care au ca scop protejarea persoanei a cărei viață, integritate fizică sau psihică ori libertate este pusă în pericol printr-un act de violență din partea unui membru al familiei, precum şi înlăturarea stării de pericol şi informați cu privire la probele pe care victima poate să le prezinte instanțelor de judecată.

De asemenea, cu acordul victimei sunt înreprinse demersuri către instituțiile abilitate a oferi sprijin în plan local: Direcții Generale de Asistență Socială şi Protecția Copilului de la nivelul județelor, Inspectorate Județene de Poliție, precum şi instituții cu atribuții similare de la nivelul Municipiului Bucureşti, organizații non-guvernamentale, pentru a beneficia de consiliere şi suport, consiliere psihologicăşi juridică, precum şi alte tipuri de servicii în funcție de  tipologia faptelor de violență domestică descrise a victimei.