Legea care intră în vigoare de la 1 mai prevede și amnistia pentru obligațiile fiscale rezultate din reîncadrarea diurnelor în venituri salariale.
Specialiștii menționează că, dacă în cazul indemnizației de delegare/detașare cadrul legal este detaliat în ceea ce privește condițiile și criteriile de acordare a beneficiilor, în situația prestațiilor suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate lucrurile nu sunt întocmai clare.
În cazul angajaților mobili, este obligatorie introducerea clauzei de mobilitate în contractul individual de muncă. Categoria de salariați menționată beneficiază, potrivit legii, de o serie de beneficii suplimentare acordate de angajator, precum prestații suplimentare în bani sau bunuri în natură, considerate venituri de natură salarială, ce intră în baza de calcul a tuturor taxelor salariale.
În funcție de domeniul de activitate și specificul muncii, există numeroși angajați care nu au un loc fix de muncă, ci lucrează în afara sediului angajatorului pentru îndeplinirea sarcinilor profesionale. Activitatea acestora se poate desfășura atât în țară, cât și în străinătate, în această categorie fiind incluși spre exemplu angajații din sectorul transporturilor, construcțiilor sau achizițiilor.
Potrivit datelor Eurostat, doar în anul 2020, 10,8 milioane de persoane cu vârsta de peste 15 ani lucrau în domeniul transporturilor la nivel european, existând în medie 29 de astfel de lucrători la mia de locuitori. Cele mai mari valori au fost înregistrate în Sud-Estul Europei, regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia din România fiind în topul clasamentului cu 65 de muncitori la mia de locuitori. În ceea ce privește sectorul construcțiilor, conform datelor furnizate de European Federation of Building and Woodworkers, există un număr de 15 milioane de lucrători în domeniul construcțiilor la nivel european.