Crește interesul românilor pentru croazierele pe Dunăre, care aduc în România 40.000 de turiști

Publicat: 28 ian. 2023, 09:30, de Sorin Costea, în LIFESTYLE , ? cititori
Crește interesul românilor pentru croazierele pe Dunăre, care aduc în România 40.000 de turiști
Nava croaziera Dunare

Dacă până acum croazierele pe Dunăre îi atrăgeau doar pe turiștii occidentali, se pare că și românii au început să fie atrași de croaziere. Numărul românilor care în 2022 au preferat să îşi petreacă vacanţele călătorind pe Dunăre a fost cu 20% mai mare decât în 2021.

Croazierele pe sectorul românesc al Dunăre, către Deltă, au luat amploare după anul 2001, când croazierele de la Viena până în Delta Dunării, la Sulina sau Sfântu Gheorghe, au început să atragă din ce în ce mai mulți turiști din Austria, Germania, Franța, Marea Britanie, Italia, Belgia sau Olanda.

În cei peste 20 de ani, numărul turiștilor aduși în Deltă de navele de croazieră a crescut de la an la an și înainte de pandemie se ajunsese la un flux de peste 40.000 de turiști. Acum, după pandemie, programul croazierelor pe Dunăre ia din nou amploare.

Nava croaziera Dunare
Nava croaziera Dunare

În România, turiștii fac escale în Portul Cetate, la conacul lui Mircea Dinescu, la Giurgiu – pentru București, la Cernavodă – pentru Adamclisi și Murfaltlar și la Tulcea și în Delta Dunării, unde vizitează Sulina sau Sfântu Gheorghe, dar și canalele Deltei.

Numărul românilor care își fac vacanțele estivale călătorind pe Dunăre a crescut cu 20%

Majoritatea companiilor de navigație care efectuează croaziere pe fluviu sunt din Germania și Austria. De aceea, porturile de plecare în croaziere sunt frecvent Viena sau Passau. Recent a intrat în circuit și Marius Crivţonencu, un armator român, care a cumpărat o navă de croazieră și după investiții în modernizare și amenajări, în 2021 a început un program de croaziere în Deltă, iar din 2022 a introdus în program și croaziere de la Orșova către porturi din Serbia și Croația.

În acești doi ani, croazierele pe Dunăre au început să atragă din ce în ce mai mulți români. În 2022, numărul turiștilor români atrași de o călătorie estivală pe Dunăre a crescut cu 20% în raport cu 2021.

Creşterea este de 20%. Interesul a crescut nu numai pentru croazieră, ci şi pentru sejururile mai lungi. În 2021, am dezvoltat croaziere de până la cinci nopţi, iar în 2022 am avut croaziere de până la şapte nopţi. Credem că reuşim să atragem turiştii români să petreacă până la 10 zile pe Dunăre, pentru că aşa se pot bucura de porturi, de excursii în oraşe, de activităţile de pe navă”, a declarat Marius Crivţonencu.

Nava croaziera Dunare
Nava croaziera Dunare

În sezonul estival din acest an Crivțonencu va demara cu nava M/S „Diana” un program de croaziere între Viena și Orșova: „Din luna iunie vrem să facem croaziere Viena-Orşova, călătoriile urmând să dureze şapte zile”. Bineînțeles că în programul escalelor vor fi Viena, Bratislava, Budapesta, Belgrad.

O croazieră cu 7 nopți de cazare, costă 990 euro, un city-break cu 3 nopți de cazare costă 400 de euro

Evident, depinde de preferințele fiecărui turist care își alege cum să își petreacă vacanța estivală, dar în funcție companie și perioada în care este programată, o croazieră pe Dunăre poate fi mai ieftină decât un sejur sau un city-break pe litoralul românesc, oferind nu numai o provocatoare călătorie pe Dunăre, ci și un program de escale atrăgător, prin capitale celebre sau în Delta Dunării.

Nava croaziera Dunare
Nava croaziera Dunare

Cu nava „M/S Diana”, o croazieră de 8 nopți pe ruta Orșova – Belgrad – Novi Sad – Vukovar (Croatia) – Budapesta – Bratislava – Viena, costă 990 de euro de persoană, iar o croazieră de 4 nopți, pe ruta Viena – Budapesta – Bratislava – Viena costă 470 – 490 euro de persoană, în funcție de perioadă. În septembrie, o croazieră de 3 nopți, pe ruta Viena – Linz – Bratislava – Viena, costă 390 euro de persoană. Pentru copii sunt oferite discounturi.  

La croazierele cu nave ce oferă comfort de „5 stele” prețul crește la 3.000 de euro

Croazierele organizate de operatorii din Austria sau Germania sunt mai costisitoare, dar și pentru că în aceste cazuri discutăm de cazare la „5 stele” și multe alte facilități. În sezoanele trecute, o călătorie Budapesta – Bratislava – Viena – Regensburg, care includea și o incursiune la Praga, costa 3.000 de euro de persoană, dar prețul putea crește în funcție de facilitățile opționale.

Nava croaziera Dunare
Nava croaziera Dunare

Pentru o croazieră cu 7 nopți de cazare la bord, cu plecarea din Budapesta și escale în porturile Linz, Melk, Viena și la Wachau Valley din Austria și Passau, din Germania costa începând de la 2.525 de euro de persoană. O croazieră pe Dunăre și Canalul Rhin-Main, cu 7 nopți de cazare la bord, la care biletul costa începând de la 2.370 de euro de persoană, includea în program escale la Basel (Elveția), Strasbourg (Franța) și Amsterdam (Olanda).

Atracțiile românești din croazierele care aduc turiștii occidentali în Delta Dunării

Programele croazierelor care ajung în Delta Dunării sunt ceva mai lungi, de până la două săptămâni. Spre exemplu, în anii trecuți o croazieră pe Dunăre și în Delta Dunării cu nava M/S „Amadeus Elegant”, presupunea o călătorie cu 15 nopți de cazare la bord și costa începând de la 1.802 euro/persoană, prețul crescând în funcție de opțiunile de comfort sporit.

Traseul trecea prin porturile Durnstein și Melk/Emmersdorf (Austria), Bratislava, Budapesta, Belgrad, pe sectorul românesc fiind programate escale în Portul Cetate, pentru o debarcare la Conacul lui Mircea Dinescu, la Giurgiu pentru o vizită cu autocarele la București, la Cernavodă pentru vizitarea Monumentului de la Adamclisi și a Cramei de la Murfatlar, unde turiștilor li se oferă mâncăruri tradiționale și degustări de vinuri.

Marile orașe românești de la Dunăre, Galațiul și Brăila nu sunt nici măcar menționate, pentru că nu au oferte atractive pentru turiștii de pe navele de croazieră. Cu siguranță că turiștii occidentali care le admiră de pe Dunăre se întreabă de ce aceste mari orașe nu au nimic atractiv.

În Deltă se navigă către Sulina sau Sfântu Gheorghe, unde turiștii au parte de „Delta Safari” pe canale și excursii în diferite locații din Deltă. Printre variante sunt debarcarea la Mila 35, unde se pot face excursii cu hidrobuze pe canalele Deltei și pe Canalul Sulina, către locul în care Dunărea se varsă mare. La Sulina, turistii pot vizita „Cimitirul Maritim”, unic în Europa. Escala la Tulcea are în ofertă vizite la mânăstirile Saon, Celic-Dere, Cocoșu și la Basilica Paleocreștină din Niculițel sau la Cetatea Enisala ori plimbări cu catamaranele pe Lacul Saon.

Anual, peste 40.000 de turiști occidentali ajung în Delta Dunării

Turismul de croazieră pe sectorul românesc al Dunării a luat amploare începând din 2001. În ultimii 15 ani s-a dublat numărul navelor care au ajuns în destinații din Delta Dunării. Este un flux turistic care aduce în România 40.000 de turiști, dar operatorii din Deltă au perspective de creștere la 60.000 de turiști. Aceste planuri au fost zădărnicite de crizele economice și pandemie.

Nava croaziera Dunare
Nava croaziera Dunare

Croazierele pe Dunăre au înregistrat o primă scădere după criza din 2010, când în porturile din Deltă erau așteptate 200 de nave, dar au fost numai 137 de sosiri. Situația s-a redresat în 2013. În 2014, numărul navelor de croazieră care au ajuns în Deltă a crescut la 240, iar în sezonul 2015 au fost înregistrate în Portul Tulcea și în celelalte destinații din Deltă 230 de sosiri de nave de croazieră, cu 27.600 de turiști. Pentru 2016 se miza pe o creștere la 245 de nave, cu 32.500 de turiști. Creșterea a fost peste așteptări, la Tulcea și în celelalte porturi din Deltă acostând 298 de nave, cu aproximativ 40.000 de turiști.

În 2017, au făcut escală la Tulcea și în localitățile din Deltă un număr de 325 de nave de croazieră. În 2018 și 2019, nivelul a fost păstrat, dar a urmat pandemia, care a dus la o scădere, însă acum atracția pentru călătoriile pe Dunăre cunoaște o nouă creștere.

(Surse foto: wien.info; amamagna.croaziere; bicycletteverte.fr, biketours)