CNAIR s-a încurcat în birocrație și întârzie de 5 ani deschiderea podului de la Brăila

Publicat: 03 feb. 2023, 08:45, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
CNAIR s-a încurcat în birocrație și întârzie de 5 ani deschiderea podului de la Brăila

Podul de la Brăila, „Golden Gate”-ul românesc cum i se spune datorită asemănării cu celebrul pod din San Francisco, este finalizat, a fost aplicată hidroizolația, e pregătit pentru turnarea stratului de asfalt și deschiderea traficului, dar turnarea asfaltului este amânată din cauză că nu sunt finalizate drumurile de legătură.

Aceste întârzieri nu se datorează companiilor care au executat lucrările, WeBuild SpA, fostă Astaldi SpA din Italia și IHI Infrastructure Systems, din Japonia. Constructorii au fost în grafic.

Întârzierea lucrărilor a fost provocată de beneficiarul lucrărilor, Ministerul Transporturilor, respectiv CNAIR, care a întârziat expropierea și punerea la dispoziție a terenurilor și astfel s-a ajuns la decalarea termenului de finalizare a lucrărilor de proiectare și execuție și a fost amânată deschiderea traficului pe pod cu cel puțin 200 de zile.

HG-ul pentru expropieri a apărut în 2018, dar despre expropierile pentru podul de la Brăila se discuta din 2008

În 2008, așadar în urmă cu 15 ani, erau luate primele decizii în legătură cu expropierile de terenuri pentru construirea podului. Atunci, fostul președinte al CJ Brăila, Gh Bunea Stancu a emis o dispoziție prin care a declarat ca fiind de utilitate publică de interes local lucrarea „Pod suspendat peste Dunăre”, dând posibilitatea trecerii la exproprierea terenurilor pe care va fi ridicat podul și vor fi construite drumurile de acces.

Apoi, proiectul a fost abandonat de Guvernul Boc și Guvernul Ponta, studiul de fezabilitate fiind reactualizat în 2016 de Guvernul Cioloș. În 2017, proiectul Podului peste Dunăre de la Brăila a primit undă verde de la fostul premier Mihai Tudose, care este brăilean și a semnat hârtiile de demarare a proiectului în ultima zi a mandatului său la Palatul Victoria.

Pe 31 octombrie 2018, Guvernul a aprobat HG. 857/2018, prin care a fost aprobat amplasamentul podului și expropierile pe raza Brăilei și a comunei brăilene Vădeni, precum şi în comunele Jijila şi Smârdan, ambele din judeţul Tulcea. Despăgubirile aprobate erau de peste 10 milioane de lei.

Pe 5 mai 2020, CNAIR a anunțat proprietarii terenurilor expropiate să depună dosarele pentru încasarea despăgubirilor, dar, deși în proiect erau toate datele care să identifice terenurile ce trebuiau expropiate, problema nu a fost clarificată pe deplin.

Nervi, acuzații, procese și despăgubiri de 29 milioane de lei plătite de CNAIR companiei WeBuild SpA

Anul trecut, în luna mai, reprezentanții constructorului italian din asocierea nipono-italiană, compania italiană WeBuild SpA, care se ocupă de infrastructura rutieră a podului, au anunțat că termenul de finalizare a podului va fi întârziat, din cauză că Ministerul Transporturilor și CNAIR au întârziat punerea la dispoziție a terenurilor pentru drumurile de legătură și astfel au întârziat lucrările de proiectare și execuție.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grideanu a anunțat că antreprenorul va fi sancționat și s-a ajuns la mai multe procese între compania din Italia și CNAIR. Anul trecut, Curtea de Apel București a aprobat prelungirea termenului de finalizare a podului cu 193 zile și a obligat CNAIR să plătească companiei WeBuild SpA despăgubiri de aproape 29 de milioane de lei, pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale.  

În decembrie 2022, când podul trebuia inaugurat, CNAIR a anunțat o nouă „șarjă” de expropieri

Termenul de finalizare a „Golden Gate”-ului de la Brăila era 48 de luni, adică în decembrie 2022. Dar tot la 48 de luni de la începerea lucrărilor, exact la momentul în care podul trebuia inaugurat, CNAIR a anunțat noi expropieri.

Era vorba de această dată de două imobile (terenuri) expropiate în județul Brăila, la Brăila și Vădeni și de alte 34 de terenuri din județul Tulcea.

În motivarea noilor expropieri găsim și o explicație haucinantă: o platformă betonată de 400 mp, care exista și în 2018, figura în proiect, a fost identificată abia în 2022 de funcționarii de la CNAIR.

„Urmare a întocmirii documentațiilor cadastrale, pe terenul supus deja exproprierii de la poziția nr. crt. 26 din anexa nr. 2 la H.G. nr. 857/2018, a fost identificată o construcție (platformă betonată) în suprafaţă de 387 mp şi care la momentul declanșării procedurii de expropriere pentru terenuri, deși aceasta exista, nu a fost identificată”, se spune în anunțul CNAIR.

Improvizație. A fost etapizată racordarea podului la drumurile de legătură, în Etapa 1 podul fiind racordat la vechile drumuri

Pentru a micșora perioada în care „Golden Gate”-ul de la Brăila va fi doar o piesă de muzeu, CNAIR și Ministerul Transporturilor au lansat ideea etapizării racordării podului la rețeaua de drumuri naționale.

În Etapa 1, podul va fi racordat la drumurile existente în zonă, adică la drumul DN 22A Galați – Brăila de pe digul de la Dunăre, rezervat autoturismelor și microbuzelor și varianta mai lungă, DN22 B, pentru autovehicolele de peste 3,5 tone.

„Etapa 2”, de racordare a podului la Drumul Expres DX6 Brăila – Galați, construit în mod special pentru asigurarea conectării podului la rețeaua de drumuri naționale, urmează să aibă loc în perioada următoare, când va fi finalizat drumul, aflat în întârziere deoarece în 2019 și 2020 Ministerul Transporturilor, condus de Lucian Bode și Cătălin Drulă, a întârziat organizarea licitației și punerea la dispoziție a terenului și pentru DX6.

Potrivit secretarului de stat la Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, podul ar putea fi inaugurat în această primăvară cu „Etapa 1”, care presupune racordarea podului la drumurile vechi din zonă.

 „La podul de la Brăila s-a aplicat primul strat care permite aplicarea hidroizolației peste tablierul metalic. În funcție de condițiile meteo din februarie – martie o să spunem când vom deschide efectiv podul și prima etapă a drumurilor de legătură, de pe malul brăilean și de pe malul tulcean.

Când se vor finaliza lucrările la pod, se va finaliza și prima etapă la drumurile de legătură, în așa fel încât podul să fie funcțional de a 2-a zi, nu să rămână finalizat și închis”, a precizat secretarul de stat.

La Drumul DX6 Brăila – Galați s-a lucrat și noaptea, la lumina farurilor, dar nu se pot face minuni

Drumul DX6 Brăila – Galați este construit de Grupul UMB, al omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu și potrivit contractului încheiat în toamna lui 2021, lucrările ar urma să fie finalizate în toamna lui 2023.

Chiar dacă în cursul primăverii și verii pe șantierul drumului de expres DX6 s-a lucrat și noaptea, la lumina farurilor, cu zeci de utilaje, se pare că termenul de finalizare a drumurilor de acces nu poate fi devansat prea mult.

Construirea DX6 presupune și realizarea unui viaduct cu lungimea de câteva sute de metri peste Siret, o lucrare care ia ceva timp.