În mod tradițional, principala modalitate de a determina ce își doresc cumpărătorii a fost să fie analizat direct coșul lor de cumpărături, iar tehnologia a facilitat acest lucru. Apariția scanerului pentru codurile de bare a făcut mai ușor pentru retaileri să urmărească exact ceea ce se vindea în magazinele lor în timp real. Nu-i așa, ce abordare mai bună de a vedea ce și-au dorit consumatorii decât să ne uităm la ceea ce cumpără de fapt?
Dar, desigur, chiar și datele de vânzări în timp real reprezintă o privire în urmă, așa că într-un fel este ca și cum ți-ai conduce mașina în funcție de ceea ce vezi în oglinda retrovizoare. Este minunat să știi ce au cumpărat consumatorii ieri, dar ce vor ei să cumpere mâine? Care sunt produsele pe care le-ar cumpăra dacă ar exista doar ele? Și care sunt produsele care le-ar plăcea cu siguranță, dar pe care nici măcar nu știu că și le doresc?
Agențiile de marketing research au venit în ajutorul clienților și au explorat acest teren prin sondaje și paneluri de consumatori, dar astăzi există modalități bazate pe tehnologie inovatoare pentru a obține și aceste informații.
Ca să ne facem o idee despre cum arată aceste tehnologii în practică, putem consulta cea de-a patra ediție a seriei Finding the Future de la Kantar, serie care se dorește a fi un ghid pentru cele mai recente tendințe care determină comportamentul consumatorilor la nivel global și cum variază el în diferite țări sau categorii. Această ediție prezintă tendințele emergente legate de Mâncare și Băuturi, cu scopul de a oferi brandurilor posibilitatea de a cartografia și de a identifica oportunități viitoare de inovare, creștere și activare legate de produsele lor.
În edițiile precedente ale seriei Finding the Future, au fost acoperite trendurile din următoarele categorii: Servicii financiare, Sustenabilitate și Frumusețe și Cosmetice.
Cum face Kantar acest lucru? Compania descrie procesul astfel: „Kantar se folosește de AI (inteligență artificială) și modele de analytics pe volumele uriașe de date existente (în urma căutărilor online și a postărilor de pe rețele de socializare) pentru a identifica tendințele emergente rapid și la scară largă. Fiecare raport Kantar din această serie analizează peste 36 de miliarde de căutări făcute pe Google, privind peste 180 de subiecte sau teme și care acoperă peste 9000 de trend-uri la nivel global pe o perioadă de cinci ani, pentru a descoperi tendințele emergente. Cu alte cuvinte, în esență sunt subliniate predicții legate de ceea ce își doresc consumatorii și modul în care contextul dinamic al căutărilor lor din online se traduce în trenduri. Astfel, sunt identificate oportunități de creștere pentru branduri analizând diferite piețe, limbi și sectoare în timp real.”, descrie abordarea Dx – Emerging Trends Cristiana Onofrei, Head of Analytics la Kantar Romania.
Din această analiză, care în această ediție a urmărit categoriile de Mâncare și Băuturi pe baza datelor dintre 2018 și 2023, Kantar a identificat o serie de tendințe la nivel global. Raportul detaliază fiecare tendință, oferind informații retailerilor de exemplu, dar nu numai lor, despre felul în care ar putea să extindă sortimentele de mărci private cu variante sau ingrediente noi sau cum unele branduri și-ar putea extinde gama sau intra în categorii sau pe piețe noi.
Consumatorii sunt interesați, de exemplu, de produse care susțin sănătatea și capacitatea cognitivă, inclusiv funcții precum: memoria, concentrarea și rezistența mentală. Acest interes se reflectă în creșterea volumelor de căutări pentru ingrediente cum ar fi ashwagandha și coama leului.
Alte tendințe identificate de Kantar au inclus interesul continuu pentru sănătatea intestinului, o dezbatere despre zahăr și ideea că plantele marine precum spirulina și algele (varec-ul) ar putea fi următoarele superalimente.
„Prin combinarea perspectivei umane dată de consultanți cu multă experiență și folosind modelul specific Kantar de analiză a trendurilor, identificăm oportunități de creștere relevante pentru branduri, uitându-ne în diverse arii geografice, indiferent de limbă, și analizând categorii diferite de produse, totul în timp real”, a mai adăugat Cristiana Onofrei.
Mai jos sunt tendințele identificate de Kantar și descrierea lor:
Raportul complet de la Kantar poate fi găsit aici.