Rezultatul anchetei: UMB-ul a săpat un drum la jumătate de metru adâncime de conducta de gaze!
Rezultatele primei etape a anchetei desfășurate în urma tragicului incident de miercuri spre joi, în care patru persoane au murit și alte cinci au fost rănite, în urma unei explozii puternice pe șantierul autostrăzii A7, dezvăluie detalii importante privind adâncimea redusă la care se afla conducta de gaze în zona respectivă.
Potrivit datelor obținute din cadrul anchetei, măsurătorile efectuate arată că adâncimea la care se afla conducta în zona exploziei era între 0,6 metri și 1,03 metri. Această adâncime redusă este rezultatul lucrărilor de decopertare efectuate de muncitorii de la Spedition UMB în acea zonă.
În documentele consultate, Transgaz, transportatorul de gaze, a acuzat public constructorul de faptul că nu a respectat avizul de amplasament și că nu avea autorizația de a lucra în zona rețelei de gaze care intersectează autostrada. Mai mult, constructorul nu avea avizul CTE Transgaz pentru operațiunile de relocare sau deviere a conductelor de gaz.
Conform regulamentului, în zona conductei de gaze, pe o distanță de 20 de metri, de ambele părți, lucrările de construire a drumului puteau fi demarate numai după obținerea avizului CTE Transgaz pentru relocarea conductelor de gaz.
Compania de Autostrăzi dă răspunsuri incomplete
Compania de Autostrăzi, într-o reacție de joi la amiază, a declarat că, din informațiile disponibile până atunci, constructorul Spedition UMB efectua doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a autostrăzii, nu și relocarea conductelor. Cu toate acestea, nu a explicat de ce lucrările erau efectuate în proximitatea conductei de gaz, în absența relocării acestora.
UMB, unul dintre cei mai activi constructori de autostrăzi din România, este angajat în proiectul Autostrăzii „Moldova” A7, pe o lungime de aproximativ 250 de kilometri, din Ploiești până la Pașcani. Cu toate că au fost contractate 13 loturi, UMB și firmele sale (Tehnostrade și SA&Pe) lucrează doar pe 10 dintre ele. În prezent, constructorul a ajuns să lucreze chiar și în trei schimburi pe unele tronsoane, inclusiv în timpul nopții. Explozia tragică a scos în evidență importanța respectării procedurilor de siguranță în astfel de proiecte mari de infrastructură și a pus sub semnul întrebării modul în care sunt gestionate lucrările în apropierea infrastructurilor critice, precum conductele de gaze.