Ciborgul Neil Harbisson: om, robot și artist

Publicat: 21 apr. 2024, 06:30, de Radu Caranfil, în TEHNOLOGIE , ? cititori
Ciborgul Neil Harbisson: om, robot și artist

Neil Harbisson, născut la 27 iulie 1982 în Mataró, Catalonia, este mult mai mult decât o simplă persoană. Este un artist ciborg și activist pentru drepturile trans-species, care a schimbat complet modul în care percepem arta și, în general, lumea înconjurătoare.

Ceea ce îl face pe Harbisson remarcabil este faptul că este prima persoană din lume care a primit aprobare legală pentru implantarea unei antene în craniu. Această antenă, numită Antena Ciborg, îi transmite vibrații audibile prin craniu pentru a-i furniza informații. Printre acestea se numără măsurători ale radiației electromagnetice, apeluri telefonice și muzică, precum și video-uri sau imagini care sunt traduse în vibrații audibile. Prin intermediul acestei antene, el poate, de asemenea, să primească semnale și date de la sateliți.

În plus, Harbisson este cofondatorul Fundației Ciborg, o organizație internațională care apără drepturile ciborgilor, promovează arta ciborg și susține persoanele care doresc să devină ciborgi. În 2017, a cofondat și Societatea Transpecies, o asociație care dă voce oamenilor cu identități non-umane și sensibilizează cu privire la provocările cu care se confruntă acești indivizi, militând pentru libertatea de auto-design și oferind dezvoltarea unor noi simțuri și organe în comunitate.

Aude culori!

În ciuda faptului că s-a născut cu o viziune achromatică, Harbisson a transformat acest aparent dezavantaj într-o oportunitate pentru a explora noi dimensiuni ale perceptiei umane. Studiind muzica și arta, el a dezvoltat Antena Ciborg pentru a-și extinde capacitatea de a simți culorile prin vibrații auditive. Această inovație a transformat-o într-o formă de artă în sine, permițându-i să creeze portrete sonore ale altor persoane și să simtă culorile din jurul său într-un mod unic și inovator.

În plus, Harbisson a explorat și alte modalități de extindere a capacităților umane. Prin intermediul Coroanei Solare, un dispozitiv senzorial pentru simțul timpului, el își propune să modifice percepția timpului, deschizând astfel uși către posibilități de călătorie în timp și controlul asupra procesului de îmbătrânire.

Sistemul de comunicare transdentală, numit și BlueTOOTH (Dinte Bluetooth), reprezintă o altă inovație semnificativă, permițând comunicarea directă prin vibrații între dinți. Acest sistem, instalat în colaborare cu partenera sa, Moon Ribas, demonstrează încă o dată dorința lui Harbisson de a crea noi modalități de comunicare și conexiune între oameni.

Lucrările și performanțele lui Harbisson au fost expuse în întreaga lume, fiind recunoscute la nivel internațional pentru inovație și impactul lor în lumea artei și tehnologiei. El a fost implicat în numeroase festivaluri și evenimente culturale, contribuind la creșterea conștientizării publice cu privire la ciborgi, transpecies și evoluția umană.

Mai mult decât atât, Harbisson este și un activist dedicat, luptând pentru recunoașterea drepturilor ciborgilor și promovând acceptarea diversității umane. El a confruntat diverse obstacole legale și sociale în călătoria sa, dar rămâne hotărât să își folosească experiența și creativitatea pentru a schimba lumea în bine.

Neil Harbisson nu este doar un artist sau un activist – el este o sursă de inspirație și inovație pentru întreaga omenire. Prin lucrările sale, el ne îndeamnă să ne întrebăm mereu „Ce este posibil?” și să explorăm noi frontiere ale cunoașterii și creativității umane.

În lumea artei contemporane, Neil Harbisson se remarcă ca unul dintre cei mai provocatori și inovatori artiști, alături de figuri de referință precum Yoko Ono și Marina Abramović. Lucrările sale au fost clasate printre cele mai șocante performanțe artistice din istorie, demonstrând o abordare radicală și neconvențională în explorarea artei și a sensibilității umane.

Concentrându-se pe crearea de noi simțuri și pe generarea de opere de artă externe prin intermediul acestor noi simțuri, Harbisson a reușit să își facă cunoscută prezența la nivel mondial prin expoziții și evenimente de prestigiu. Lucrările sale au fost expuse la Biennalele de la Veneția, în muzee și galerii de artă din întreaga lume, inclusiv la Palazzo Foscari din Veneția, Italia, la Muzeul de Artă Contemporană Savina din Seoul, Coreea de Sud, la Museumsquartier din Viena, Austria, la CCCB și Centre d’Art Santa Mònica din Barcelona, Spania, la Pioneer Works din New York, SUA, la ArtScience Museum din Singapore, la Pollock Gallery și American Visionary Art Museum, printre altele.

Dar ceea ce îl diferențiază pe Harbisson de alți artiști este abilitatea sa de a crea portrete sonore, cunoscute sub numele de „Sound Portraits”. Stând în fața unei persoane și direcționând antena sa către diferite părți ale feței, el scrie notele muzicale pe care le aude și creează ulterior un fișier audio. Printre persoanele al căror portret sonor a fost creat se numără Philip Glass, Robert De Niro, Al Pacino, Iris Apfel, Oliver Stone, Steve Reich, Bono, Buzz Aldrin, Solange, Bill Viola, Prince Charles, Woody Allen, Antoni Tàpies, Leonardo DiCaprio, Judi Dench, Moby, James Cameron, Peter Brook, Al Gore, Tim Berners-Lee, Macy Gray, Gael García Bernal, Alfonso Cuarón, Ryoji Ikeda, Gabriel Byrne, Prince Albert al II-lea al Monaco, Steve Wozniak, Oliver Sacks și Giorgio Moroder.

Colour Scores” reprezintă o altă serie semnificativă de lucrări create de Harbisson, bazată pe transpunerea sunetelor, muzicii sau vocilor în culori. În plus, în 2009, el a publicat „Human Colour Wheel”, bazat pe tonalitățile și lumina detectate pe sute de piei umane între anii 2004 și 2009, demonstrând că oamenii nu sunt nici negri, nici albi, ci diferite nuanțe de portocaliu – de la portocaliu închis la portocaliu deschis.

Sub titlul „Capital Colours„, Harbisson a expus culorile dominante ale diferitelor orașe pe care le-a vizitat, scanând culorile fiecărui oraș până când a reușit să le reprezinte cu cel puțin două nuanțe.

Prin aceste inovații și explorări artistice, Neil Harbisson continuă să redefinească limitele artei și ale percepției umane, provocând publicul să își deschidă mintea și să își extindă orizonturile.