Locul din România pe care să nu îl ratezi. Trebuie să ajungi acolo măcar o dată în viață
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/calea.jpeg)
Într-o lume în care vacanțele rapide și experiențele superficiale sunt tot mai frecvente, există locul din România unde timpul pare să curgă altfel, iar natura și istoria își dau mâna într-un mod spectaculos. Este vorba despre calea ferată Oravița – Anina, o rută cu adevărat unică în peisajul turistic românesc, considerată cea mai spectaculoasă linie feroviară montană din sud-estul Europei.
160 de ani de magie pe șine: Locul de poveste din România
Construcția acestei căi ferate a început în 1861, într-o perioadă în care ingineria feroviară abia începea să cucerească terenurile accidentate ale Europei. Lucrarea a fost extrem de dificilă din punct de vedere tehnic: traseul a fost săpat în calcare dure, direct în stânca muntelui, și a necesitat un efort uriaș pentru a fi finalizat. Cu toate acestea, la doar doi ani de la debutul lucrărilor, la 15 decembrie 1863, ruta era deja funcțională.
Astăzi, în 2025, se împlinesc 160 de ani de la inaugurarea acestei linii feroviare, care este și cea mai veche rută montană de tren din România. Cunoscută sub numele de „Semeringul bănățean”, în amintirea celebrului Semmering austriac, calea ferată Oravița – Anina reprezintă un simbol al ambiției inginerești și al valorii istorice.
O aventură la pas cu locomotiva
Cu o lungime de 33,4 kilometri, traseul urcă de la 218 metri altitudine (Oravița) până la 558 metri (Anina), având o diferență de nivel de 338 metri. Linia este spectaculoasă nu doar datorită reliefului, ci și din cauza elementelor de infrastructură rar întâlnite: 14 tuneluri, 10 viaducte, curbe extrem de strânse – cu raze de doar 114 metri – și o pantă de înclinare de 20 la mie.
Unul dintre cele mai impresionante puncte ale călătoriei este Viaductul Jitin, cel mai grandios de pe traseu, care se întinde pe 230 de metri și are o înălțime de 35 de metri. Acesta oferă o priveliște copleșitoare asupra Văii Jitinului, un loc de o frumusețe naturală rară.
Inițial, trenul era folosit pentru transportul cărbunelui extras din minele din Munții Aninei – o regiune ce reprezenta odinioară o parte importantă a economiei României industriale. Mai târziu, ruta a fost adaptată pentru transportul de persoane, iar astăzi funcționează în scop turistic, devenind un magnet pentru călători din toate colțurile lumii.
Vagoanele, vopsite într-o combinație pitorească de verde și galben, se mișcă cu o viteză modestă de doar 15 km/h, ceea ce oferă turiștilor două ore de spectacol natural neîntrerupt, fără graba unei călătorii moderne. Pe parcurs, pot fi admirate fostele mine, dealuri împădurite, versanți abrupți și văi adânci.