O altă țară intră în cursa globală pentru avioanele de vânătoare de generație a șasea

Publicat: 03 mai 2025, 23:00, de Nitulescu Gabriel, în Internațional , ? cititori
O altă țară intră în cursa globală pentru avioanele de vânătoare de generație a șasea
Coreea de Sud ar putea crea un avion de vânătoare de a șasea generație

Ambițiile Coreei de Sud în domeniul tehnologiei militare capătă o nouă dimensiune: țara asiatică și-a declarat oficial intenția de a dezvolta un avion de vânătoare de a șasea generație.

Un videoclip lansat recent de compania Hanwha Aerospace, lider sud-coreean în domeniul tehnologiilor aerospațiale, oferă primele indicii vizuale despre direcția în care se îndreaptă industria de apărare a Seulului. Videoclipul lansat de Hanwha Aerospace prezintă un concept animat al unui avion de vânătoare avansat, sugerând că Seulul dorește să devină un actor major în dezvoltarea aeronavelor de generație viitoare.

Hanwha Aerospace anunță intențiile printr-un prototip animat

Animația arată o aeronavă cu două motoare, un design stealth și opțiuni de operare atât cu echipaj uman, cât și în regim autonom — caracteristici definitorii pentru aeronavă de generația a șasea, scrie Army Recognition.

Compania este cunoscută pentru implicarea în dezvoltarea și întreținerea motoarelor de aviație, iar acum confirmă că lucrează la un motor nou, destinat inițial modelului KF-21 (avion sud-coreean de generația 4++), care ar urma să înlocuiască actualul motor american F-414. Potrivit Hanwha, acest nou motor ar putea fi adaptat și pentru un viitor avion de generație a șasea.

Caracteristici așteptate pentru aeronavele de generație a șasea

Niciun stat nu a reușit până în prezent să introducă în serviciu un avion de vânătoare de generație a șasea, dar multe țări, inclusiv Statele Unite, China și Marea Britanie, dezvoltă prototipuri. Experții descriu viitorul acestui tip de aeronavă printr-o serie de trăsături distincte:

  • Profil ultra-redus radar, cu forme fluide ale fuselajului și aripilor;

  • Zbor supersonic de croazieră , adică viteze supersonice menținute fără utilizarea postcombustiei;

  • Supermanevrabilitate la viteze mari;

  • Control autonom sau semi-autonom, cu posibilitatea operării fără pilot;

  • Integrare avansată a inteligenței artificiale, capabilă să ofere asistență decizională pilotului sau să preia controlul complet în anumite condiții;

  • Capacitatea de a controla drone asociate în timpul misiunilor;

  • Utilizarea armelor inovatoare, precum lasere capabile să neutralizeze rachete inamice.

Coreea de Sud își consolidează poziția în domeniul apărării

Decizia Coreei de Sud de a intra în această cursă tehnologică nu este surprinzătoare. Țara și-a consolidat în ultimii ani poziția în industria apărării, dezvoltând sisteme moderne și autonome de armament, tancuri, nave și avioane. Proiectul KF-21 „Boramae”, realizat în colaborare cu Indonezia, constituie deja un salt tehnologic major pentru Seul. Acum, ambiția sud-coreeană se extinde către următorul nivel – o aeronavă care să rivalizeze cu modelele viitorului dezvoltate de puteri militare consacrate.

Competiție internațională intensă pentru supremația aeriană a viitorului

Coreea de Sud nu este singura țară care aspiră la titlul de pionier al generației a șasea. În prezent, mai multe state dezvoltă proiecte paralele de aviație de luptă avansată:

  • China testează activ un prototip al aeronavei J-XDS, iar imaginile recente sugerează un design avansat. De asemenea, lucrează la modelul stealth J-36, un avion de vânătoare-bombardament.

  • Statele Unite pregătesc avionul F-47, prezentat doar în randări grafice și videoclipuri animate, despre care se crede că ar putea semăna cu experimentele anterioare X-36 sau Bird of Prey.

  • Regatul Unit , alături de Italia și Japonia, dezvoltă un avion în cadrul programului „Tempest” sau aeronavă multifuncțională de șasea generație.

Aceste inițiative sunt alimentate nu doar de rivalitate militară, ci și de dorința de a domina exporturilor de tehnologie aeronautică în următoarele decenii.

Orizontul de timp: când ar putea zbura primul prototip sud-coreean?

Potrivit estimărilor neoficiale, Coreea de Sud ar putea finaliza un prototip de avion de vânătoare de a șasea generație în jurul anilor 2030–2035. Timpul necesar pentru dezvoltare, testare și validare este considerabil, mai ales având în vedere tehnologiilor complexe implicate.

Totuși, avansul înregistrat de sud-coreeni în industria aeronautică și colaborările internaționale din trecut sugerează că Seulul este capabil să atingă acest obiectiv într-un interval realist.