Sfârșitul actelor auto pe hârtie: UE lansează revoluția digitală a înregistrării vehiculelor
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/04/inmatriculare.jpg)
Uniunea Europeană face un pas decisiv spre digitalizarea completă a procesului de înregistrare și control tehnic al vehiculelor, în dorința de a simplifica sistemul birocratic tradițional bazat pe documente fizice.
Noile reglementări propuse de Comisia Europeană promit schimbări majore pentru șoferii din toate statele membre, inclusiv România. Prin introducerea certificatelor digitale și simplificarea procedurilor transfrontaliere, Bruxelles-ul vizează eficiență, transparență și mobilitate crescută în întregul spațiu comunitar în domeniul auto.
Adio hârtiilor: documentele auto devin digitale
Propunerea Comisiei Europene prevede implementarea certificatelor digitale de înmatriculare și a certificatelor electronice de inspecție tehnică pentru toate vehiculele din Uniunea Europeană. Practic, documentele tipărite vor fi înlocuite de fișiere digitale ușor de accesat online, reducându-se astfel riscurile de pierdere, falsificare sau deteriorare.
În prezent, șoferii care se mută într-un stat membru sunt obligați să reînregistreze vehiculul pe care îl dețin deși proprietarul are acte perfect valabile din țara de origine. Această procedură este consumatoare de timp și bani, generând un volum considerabil de birocrație inutilă. Noul sistem digital va permite recunoașterea automată a documentelor între state membre, asigurând interoperabilitate și transparență în toată Uniunea.
Inspecții tehnice simplificate, valabile în toată Europa
O altă componentă importantă a reformei vizează flexibilizarea inspecțiilor tehnice. Pentru prima dată, șoferii vor putea efectua ITP-ul într-o altă țară din UE decât cea de înmatriculare, iar rezultatul va fi valabil minim șase luni. Statele membre vor avea, totodată, libertatea de a recunoaște valabilitatea inspecțiilor pentru o perioadă nedeterminată, fapt care îi avantajează în special pe lucrătorii sezonieri sau pe cei care trăiesc temporar în altă țară.
Această schimbare este susținută de crearea unui sistem digital conectat de baze de date, între țările membre, facilitând schimbul rapid de informații despre starea tehnică a vehiculului. În consecință, autoritățile nu vor mai avea nevoie de documente tipărite, iar șoferii vor evita cozile și drumurile inutile la instituțiile publice.
Noi reguli pentru motociclete, vehicule electrice și mașini vechi
Pe lângă digitalizare, Comisia Europeană introduce și noi obligații pentru anumite categorii de vehicule :
-
Inspecții tehnice obligatorii pentru motocicletele de peste 125 cm³, care până acum erau adesea exceptate.
-
Verificări speciale pentru vehiculele electrice, în special pentru sistemele de asistență a șoferului, în contextul creșterii rapide a pieței auto electrificate.
-
ITP anual pentru mașinile și furgonetele mai vechi de 10 ani, pentru a asigura întreținerea acestora și a limita riscurile de accidente cauzate de defecțiuni tehnice.
-
Testări mai stricte pentru vehicule cu emisii ridicate, în efortul de a combate poluarea urbană și de a încuraja tranziția către un transport mai curat.
Combatarea fraudelor și sprijinirea pieței second-hand
Una dintre inovațiile importante este includerea istoricului de kilometraj în certificatul digital,în certificatul digital, o măsură ce vizează combaterea manipulării odometrului – o practică frecventă în vânzările de vehicule second-hand. Astfel, cumpărătorii vor avea acces la date verificate, iar vânzătorii vor fi obligați la transparență.
Acest lucru ar putea duce la o piață auto second-hand mai sigură și mai reglementată , cu beneficii directe pentru consumatori, dar și pentru autorități, în ceea ce privește controlul fiscal combaterea evaziunii și controlul tehnic eficient al parcului auto, scrie Merkur.de.
Un sistem mai sigur și mai eficient pentru toți
Noua arhitectură digitală propusă de Comisia Europeană are la bază ideea unui sistem de transport modern și sigur până în 2030, compatibil cu obiectivele de reducere a accidentelor și a impactului negativ asupra mediului. Potrivit datelor UE, scopul este ca până în 2030 să se reducă la jumătatea numărul deceselor și rănirilor grave de pe drumurile europene.
Prin digitalizare, interconectare și actualizarea cerințelor tehnice, reforma urmărește să aducă beneficii directe pentru șoferi , inclusiv:
-
acces rapid și facil la documentele auto prin aplicații mobile sau platforme online,
-
eliminarea barierelor birocratice la schimbarea reședinței în UE,
-
mai multă siguranță rutieră și protecție împotriva fraudelor.
Când vor deveni efective noi reguli?
Deși Comisia Europeană a prezentat propunerile oficiale, acestea trebuie să fie aprobate de Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene. Dacă vor fi acceptate, regulamentele ar putea intra în vigoare în următorii ani, oferind statelor membre timpul necesar pentru implementare.
Pentru șoferii din România, noile norme ar putea marca sfârșitul cozilor la direcțiile de înmatriculare și ITP, înlocuindu-le cu un sistem digital prietenos și eficient. Astfel, mobilitatea în spațiul european va deveni nu doar un drept, ci și o experiență simplificată, în ton cu era digitală.