Vehiculele blindate „fug” din Ucraina: ar trebui să ne facem griji pentru industria de apărare?
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/11/oshkosh_jltv_77659000.jpg)
În condițiile în care Ucraina continuă să-și întărească și mai mult capacitățile militare, o parte semnificativă a producției de vehicule blindate este pe cale să fie mutată în afara țării.
Recent, compania spaniolă Tecnove a încheiat un parteneriat cu organizația ucraineană „Praktika” pentru a produce vehicule blindate „Kozak” și „Jura” într-o fabrică din localitatea Erencia, Spania. Vor fi produse trei variante ale acestor vehicule: o blindată medicală, una pentru forțele speciale și o alta standard, pentru transportul trupelor. Tehnologia fabricilor din Ucraina va fi astfel integrată într-un sistem de producție european, în parteneriat cu o țară cu experiență în domeniul vehiculelor blindate.
Evoluția industriei de apărare ucrainene în contextul războiului
Deși relocarea producției poate ridica o serie de întrebări, industria de apărare ucraineană a cunoscut o dezvoltare semnificativă în ultimii ani.
În 2024, s-au produs peste 1,5 milioane de drone FPV, iar pentru 2025, Ministerul Apărării intenționează să achiziționeze 4,5 milioane de drone din producție proprie. Premierul Denys Șmihal a anunțat triplarea producției de artilerie, o creștere de cinci ori a producției transportoarelor blindate și o dublare a producției de arme antitanc.
În acest context, vehiculele blindate ocupă un loc important în echiparea forțelor armate. Producția internă este susținută în principal de două companii: „Vehicule Blindate Ucrainene” și „Praktika”. În decembrie 2019, compania ucraineană produsese deja peste 200 de vehicule „Varta”, iar numărul este acum considerabil mai mare, conform Unian.
Caracteristicile și performanțele vehiculelor „Kozak” și „Jura”
Vehiculul blindat „Kozak”, construit pe baza șasiului Ford F-550, a primit aprecieri din partea militarilor pentru mobilitate, protecție balistică și fiabilitate. Acesta poate fi utilizat atât pentru transportul de trupe, cât și pentru evacuare medicală, aprovizionare sau sprijin de foc.
Un ofițer din Brigada 38 a Pușcașilor Marini a confirmat că blidata „Kozak” rezistă inclusiv la atacurile cu drone FPV, subliniind performanțele modulului de luptă și ale motorului. Totuși, a remarcat vulnerabilitatea suspensiei și necesitatea întăririi acesteia.
De ceaaltă parte, „Jura” este un vehicul mai ușor, construit pe baza modelului Toyota Land Cruiser 70, și are o greutate de până la 5.700 kg. Acesta este apreciat pentru dimensiunile reduse, care îl fac mai greu de detectat, și poate fi utilizat în misiuni de transport, evacuare sau război electronic.
Inovații recente în industria ucraineană de apărare
Industria ucraineană dezvoltă și modele noi. Printre noutăți se numără „Varta-2”, dotat cu un tun automat de 30 mm, care poate neutraliza vehicule blindate rusești. De asemenea, vehiculul GYURZA-O2, prezentat în 2025 la expoziția IDEX din Abu Dhabi, oferă protecție conform standardului STANAG 4569, nivelurile 2 și 3.
O altă inovație este platforma terestră fără pilot UGV Protector, prezentată în Polonia. Aceasta poate fi operată la peste 15 km distanță și este integrată într-un sistem avansat de conștientizare situațională, fiind potrivită pentru utilizare în teatru de luptă modern.
Presiunea financiară și decizia strategică de relocare a producției
Relocarea unei părți a producției de armament în afara Ucrainei este motivată de mai mulți factori. În 2023, fostul ministru al industriilor strategice, Oleksandr Kamîșin, a subliniat că Ucraina propune să dezvolte producția externă cu ajutorul partenerilor internaționali. Ziarul francez Le Figaro relata că până la 85% dintre companiile de armament ucrainene iau în calcul mutarea producției în străinătate.
Această tendință este alimentată de lipsa contractelor pe termen lung, întârzierile în livrări, dar și de dificultățile cauzate de interdicțiile pentru exportul de arme, care reduce fluxurile financiare către industrie. În absența comenzilor externe, multe companii nu pot investi în cercetare, dezvoltare și extinderea producției.
Vicepreședintele Asociației Naționale a Întreprinderilor din Industria de Apărare, Serhii Visoțky, estimează că Ucraina ar putea produce armament în valoare de 20 de miliarde de dolari anual, dar capacitatea este limitată de un deficit de finanțare de aproximativ 12 miliarde. Exporturile controlate de armament ar putea aduce țării venituri de până la 2 miliarde de euro pe an din taxe.
Interes internațional și parteneriate noi
Pe fondul acestor provocări, parteneriatele internaționale devin o soluție practică. Spania, de exemplu, a furnizat anterior Ucrainei vehicule VAMTAC, similare cu Humvee-ul american, demonstrând capacități solide de producție. Compania producătoare, UROVESA, a livrat peste 4.500 de astfel de vehicule.
În plus, în 2024, a fost anunțat un parteneriat între compania canadiană Roshel și Industria de Apărare din Ucraina pentru producția comună de vehicule Senator MRAP. Până în martie 2025, Ucraina primise deja peste 1.700 de unități Roshel Senator, subliniind cererea ridicată pentru astfel de echipamente.
Riscuri și perspectivă
Relocarea producției în străinătate ridică însă întrebări legate de viitorul industriei naționale.
Pe termen scurt, decizia poate fi benefică din perspectiva siguranței și a eficienței, dar pe termen lung lung, există riscul ca Ucraina să piardă know-how-ul industrial sau să devină dependentă de facilități din afara granițelor.
Totuși, în contextul presiunilor financiare și al pericolelor constante la care sunt expuse fabricile din interiorul țării, parteneriatele cu producători europeni sau nord-americani este o cale viabilă de a menține fluxul de echipamente militare esențiale.