UPDATE, ora 10.30 / Umbrărescu: „Nu intenționez să opresc lucrul pe niciun șantier!“
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/pod-buzau-asfalt-UMB.jpg)
EXCLUSIV UPDATE: Ora 10.30 / Umbrărescu: „Nu intenționez să opresc lucrul pe niciun șantier!“
Contactat de Ovidiu Barbier, moderatorul emisiunii „Drumuri cu prioritate“ realizată în colaborare cu site-ul Puterea, Dorinel Umbrărescu a făcut un anunț ferm, în exclusivitate: „Nu intenționez să opresc lucrul pe niciun șantier!“.
Articolul inițial:
Apar primele semne de blocaj financiar pe șantierele de infrastructură rutieră din România. Pe pagina de Facebook „Drum Expres Focșani – Brăila – Constanța“ au fost postate mai multe informații cu privire la problemele cu care se confruntă constructorii de drumuri de mare viteză din România. Concret, ar fi vorba întârzieri majore la plata facturilor de către stat, iar antreprenorii ar fi chiar presați să nu mai factureze lucrările executate. Afectați sunt, la rândul lor, și furnizorii de materiale de construcții și componente pentru infrastructura rutieră, potrivit sursei citate.
Prima reacție ar fi venit de la cel mai puternic constructor de autostrăzi din România, Dorinel Umbrărescu: UMB oprește lucrul pe mai multe șantiere! Vizate ar fi în principal autostrăzile A8 (Autostrada Unirii) și A3 (Autostrada Transilvania), începând de săptămâna viitoare. Aici, lucrările vor fi oprite pe perioadă nedeterminată, potrivit mesajelor despre acest subiect care circulă deja printre muncitori, chiar pe pagina de Facebook menționată.
Conform celor prezentate aici, Grupul UMB a blocat toate plățile către furnizori pentru șantierele de care se ocupă pe Autostrada Transilvania și Autostrada Unirii.
„A încetat orice plată… nu se mai fac comenzi… s-a blocat tot financiar și pe A8 s-a spus că vor intra mai devreme cu o săptămâna în vacanță, pe termen nedeterminat, deși vacanța era de o săptămână“, a scris unul dintre muncitorii de la UMB, într-o conversație postată ulterior pe Facebook. În plus, diurnele șoferilor nu ar mai fi plătite, iar muncitorii nu au primit calificări referitor la plata salariilor. „Vom vedea săptămâna viitoare ce se va întâmpla, fiind 15 zi de salariu“, este un alt mesaj. „Și la Cluj au fost anunțați muncitorii care vor intra în liber sâmbăta viitoare și nu se știe pe ce perioadă“, mai spune altcineva.
UMB oprește lucrul pe mai multe șantiere! Mai vorbim de inaugurări de autostrăzi în 2025?
„Mai nou, de la DRDP pun presiune pe constructori ca nu cumva să factureze. Deja aud de condiționări la recepții. Înțeleg că acum plătesc facturi emise prin august – septembrie, deci sunt peste 7 luni întârziere“, sunt mesajele dintre muncitori postate pe pagina de Facebook menționată.
Singura autostradă la care va mai lucra UMB este secțiunea Margina – Holdea („lotul urșilor”) a Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, conform celor transmise în mesajele dintre muncitori: „Deocamdată doar Deva se pare că va merge înainte. Deocamdată…“
Într-adevăr, pe șantierul A1 Lugoj – Deva erau mobilizați luna trecută peste 600 de angajați și 300 de utilaje și se lucra non-stop. În aceste zile, UMB avea o armată de muncitori și la podul peste râul Buzău, de pe lotul 1 al A7 Buzău – Focșani, dar și pe secțiunea de 12 km care mai lipsește din tronsonul 4 al DEx12 Craiova – Pitești. Ambele lucrări ar trebui finalizate luna viitoare.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu toate aceste șantiere de autostradă și drum expres deschise în România. În 2024 au fost dați în trafic circa 200 km de drum de mare viteză, iar previziunile pentru anul 2025 erau de 250 km de autostradă și drum expres care ar fi inaugurați. În lipsa fondurilor însă, inaugurările rămân sub semnul întrebării.