AEP vine cu lămuriri după acuzațiile conform cărora în listele electorale apar persoane decedate

Publicat: 18 mai 2025, 16:25, de Ionut Jifcu, în ALEGERI , ? cititori
AEP vine cu lămuriri după acuzațiile conform cărora în listele electorale apar persoane decedate

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a reacționat prompt la acuzațiile conform cărora în listele electorale permanente apar persoane decedate.

AEP: Datele sunt actualizate permanent

Prin intermediul unui comunicat, AEP a calificat aceste afirmații drept nefondate și a subliniat că nu a primit nicio sesizare oficială din partea vreunui partid privind asemenea neconcordanțe.

AEP a explicat că fiecare cetățean român cu drept de vot este înscris în Registrul electoral o singură dată și că datele sunt actualizate permanent pe baza informațiilor furnizate de mai multe instituții ale statului român. Structurile Ministerului Afacerilor Interne, în special Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, comunică AEP datele privind împlinirea vârstei legale pentru vot, dobândirea cetățeniei, schimbările de domiciliu sau de nume, dar și decesul cetățenilor.

Actualizarea acestor date revine în responsabilitatea primarilor sau a persoanelor desemnate de aceștia. Radierile din Registrul electoral, în cazuri de deces sau alte situații legale, se fac imediat ce informațiile sunt transmise către autoritate. AEP precizează că sistemul de evidență a alegătorilor este unul dinamic, iar modificările sunt reflectate lunar pe site-ul instituției.

În ceea ce privește scrutinul prezidențial din 18 mai 2025, AEP a comunicat că sunt înscriși 17.988.218 alegători în listele permanente. Dintre aceștia, 1.016.327 sunt cetățeni români cu domiciliul în străinătate. De asemenea, peste 8.000 de alegători din diaspora s-au înregistrat pentru a vota prin corespondență sau la secții din afara țării.

AEP a mai subliniat că procesul electoral este organizat în conformitate cu cele mai înalte standarde democratice, sistemele informatice fiind dezvoltate și administrate de Serviciul de Telecomunicații Speciale, în colaborare cu Biroul Electoral Central și Institutul Național de Statistică. Aceste sisteme permit inclusiv vizualizarea în timp real a prezenței la vot și consultarea rezultatelor finale imediat după transmiterea proceselor-verbale.

Şi Ministerul de Interne a dezminţit acuzaţiile. Potrivit MAI, Administrarea datelor din R.N.E.P. respectă strict prevederile legale în vigoare. Conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 97/2005 actualizarea informațiilor privind identitatea, domiciliul, reședința și starea civilă se realizează exclusiv pe baza documentelor oficiale emise de serviciile publice comunitare locale sau de oficiile consulare, pe baza acestora fiind înregistrate prompt, inclusiv decesele.

Conform ultimelor analize, la data de 10 mai 2025, în R.N.E.P. erau înregistrate 8.463 de persoane cu vârsta peste 100 de ani. Această cifră reflectă situația administrativă reală și nu indică erori sau nereguli. Sistemul informatic al R.N.E.P. nu deduce decesul unei persoane pe baza vârstei, ci doar pe baza documentelor oficiale transmise.

Datele din R.N.E.P. sunt puse la dispoziția autorităților electorale în mod gratuit, transparent și în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 679/2016 (GDPR). Orice cerere de informații statistice este procesată cu celeritate, respectând normele privind protecția datelor cu caracter personal.

„R.N.E.P. este actualizat pe baza informațiilor furnizate de serviciile publice comunitare și oficiile consulare, asigurând astfel acuratețea datelor utilizate în procesele electorale. Facem apel la responsabilitate. În contextul celui de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale, MAI îndeamnă cetățenii și reprezentanții mass-media să verifice informațiile exclusiv din surse oficiale și să evite diseminarea sau amplificarea informațiilor neverificate“, arată Ministerul.