S-au făcut deja toate calculele! Când se va circula integral pe Autostrada Bucureștiului
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/Cand-e-gata-autostrada-care-va-decongestiona-Bucurestiul.-Data-la-care-se-da-in-folosinta-A0-pe-tot-semi-inelul-sudic.jpg)
Capitala ar putea scăpa într-o oarecare măsură de traficul aglomerat după ce va fi gata mult așteptata autostradă de centură. Autostrada Bucureștiului (A0) are aproape 100 km și este împărțită în două sectoare: Sud și Nord. Pe sectorul sudic se va circula de luna viitoare, asigurându-se astfel legătura cu A2 București – Constanța. Pe sectorul de nord mai este de lucru, dar constructorii Retter, UMB și China Civil Engineering Construction Corporation (mai exact firma Baxcom din România, subcontractată de CCECC) se mișcă bine, potrivit oficialilor de la Transporturi.
Când se va circula integral pe Autostrada Bucureștiului. În prezent, pe A0 mai sunt în lucru 4 din cele 7 loturi în care a fost împărțită autostrada: lotul 3 Sud (Aktor), care va fi deschis de luna viitoare, lotul 1 Nord (asocierea Pizzarotti – Retter), lotul 3 Nord (CCECC) și lotul 4 Nord (UMB). Restul loturilor, inclusiv o parte din lotul 3 Nord, se află deja în trafic.
Ultimul șantier din A0 pe care s-a început lucrul este lotul 1 Nord (17,5 km), unul dintre cele mai disputate loturi de autostradă din România. Acesta este construit de Asocierea Pizzarotti – Retter, după nu mai puțin de 4 ani de licitații. „Lotul are un început bun“, spunea luni secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, prezent pe șantier.
„Până la sfârșitul anului viitor acest lot va fi dat in trafic, având astfel inelul Bucureștiului, la nivel de autostrada, întreg“, preciza el. „Constructorul este același ca și la Lotul 1 Ploiești – Mizil al A7 Ploiești – Buzău, pe care l-a finalizat în termenul contractual“, a explicat Scrioșteanu, cu referire la Asocierea Pizzarotti – Retter.
UMB menține un ritm bun pe „lotul Cernica“
Un alt șantier unde se menține un ritm bun de lucru este cel de pe lotul 4 Nord, unde lucrează Grupul UMB. Este cel mai mic, dar și cel mai dificil lot din Autostrada Bucureștiului, având în vedere că se lucrează și într-o arie protejată.
În aceste zile, antreprenorul UMB Spedition era mobilizat în șantier cu 400 de muncitori și 180 de utilaje, iar stadiul fizic pe întreg șantierul (4,47 km) este de 67%, conform oficialilor de la CNAIR. Cea mai dificilă structură de pe acest lot este podul peste lacul Cernica, în lungime de 1.274 m, situat în arie protejată, în conformitate cu Acordul de Mediu emis în martie 2024. La pod s-au terminat de forat piloții, iar în această săptămână vor fi finalizate și radierele.
Potrivit CNAIR, în momentul de față pe acest lot, se lucrează la: umpluturi de pământ și balast la culeele de la pasajul peste DJ301; șanțuri și rigole; armare, cofrare plăci beton și montare lisă parapet la pasajul peste CF. „Dacă antreprenorul va menține mobilizarea și ritmul actual, lucrările din acest șantier ar putea fi finalizate în această toamnă, mai devreme decât prevede termenul contractual (februarie 2026)“, estimează CNAIR. Valoarea contractului este de 312,63 milioane de lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată prin Programul Transport (PT).
Când se va circula integral pe Autostrada Bucureștiului
Astfel stând lucrurile, dacă UMB va finaliza lotul 4 în termenul contractual, iar Asocierea Pizzarotti – Retter arată aceeași mobilizare precum cea de pe A7 Ploiești – Buzău, din 2026 se va circula integral pe Autostrada Bucureștiului. Asta dacă și chinezii își mențin ritmul, cee ace este posibil având în vedere că mai au de dat în trafic 6,3 km de autostradă din totalul de 8,6 km.
O confirmare privind deschiderea din 2026 a întregului inel de centură al Capitalei am primit și de la Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, în cadrul emisiunii „Drumuri cu prioritate“ realizată de Ovidiu Barbier în colaborare cu site-ul Puterea.
„În 2026 ar trebui să se termine lotul 4, cel cu viaductul pentru lacul Cernica, dar și lotul 3, cel al chinezilor, și să se cupleze, adică să ai gata pe sectorul de nord loturile 2, 3 și 4, adică de la DN1 până la A2 să poți să mergi cursiv pe autostradă și pe nord, incluzând și A3, deci faci legătura DN1, A3, DN3 și A2. În momentul în care se va termina și lotul 1, cel al lui Retter, care are ordin de începere și se mișcă bine, deci când se va termina și acest lot estimat pentru 2026, vei avea tot inelul de centură la profilul de autostrada la București. Și atunci vorbim altfel, nu numai despre fluxurile care vor trece prin zona București, pentru că A3 e continuarea lui A7, ai coridorul vest, ai coridorul nord-sud, se creează un hub în zona București, dar vorbim și de dezvoltarea periurbană a Capitalei“, a afirmat Alin Șerbănescu.
Cum arată Autostrada București
Autostrada București (A0) are o lungime de aproximativ 100 km și este împărțită în două secțiuni: Sud (3 loturi) și Nord (4 loturi).
Lotul A0 Sud se prezintă astfel:
- Lotul 1, A2 – CF902 (Jilava), 16,9 km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 830.679.662,15 lei fără TVA. Contract semnat în august 2019. O secțiune de 6 km între Popești Leordeni și CF902/Jilava a fost deschisă în aprilie 2024, iar diferența în iulie 2024.
- Lotul 2, CF902 (Jilava) – DN6, 16,3 km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 750.849.942,12 lei fără TVA. Contract semnat în martie 2019. 10 km între DN5 și DN6 au fost deschiși în decembrie 2023, diferența de 6,3 km între CF902/Jilava și DN5 au fost deschiși în aprilie 2024.
- Lotul 3, DN6 – A1, 17,97 km, câștigător Asocierea Aktor SA – Euro Construct Trading SRL, preț de 853.422.022,52 lei fără TVA, termen de execuție 42 de luni. Contract semnat. Contractul a fost preluat integral de Aktor SA și are termen de recepție data de 31 mai.
Segmentul Nord al Autostrăzii A0 este împărțit în 4 loturi:
- Lotul 1, DJ601 – DN1 (Corbeanca), 17,5 km, în execuție, câștigător: Impresa – Pizzarotti – Retter Project Management, preț: 815,08 milioane lei fără TVA. Durata: 12 luni pentru proiectare, 22 de luni pentru construcție. Contractul a fost semnat în septembrie 2023, lucrările au demarat deja.
- Lotul 2, DN1 (Corbeanca) – DN2 (Afumati), 19 km, în execuție, câștigător: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL, preț: 831.920.653,34 lei fără TVA, durata de proiectare: 12 luni, durata construcție: 22 de luni. Contract semnat în mai 2021. 9,5 km între DN1 și A3 au fost deschiși în noiembrie 2023, iar diferența deschisă în decembrie 2024.
- Lotul 3, DN2 (Afumați) – DN3 (Cernica), 8,6 km, în executie. Constructor selectat în noiembrie 2022: China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), preț 397.996.117,63 lei fără TVA, durata de proiectare: 12 luni, durata de execuție: 18 luni. Contract semnat în martie 2023. 2,3 km au fost deschiși în decembrie 2024.
- Lotul 4, DN3 (Cernica) – A2, 4,47 km, câștigător Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL, preț 312,6 milioane lei fără TVA, durata de proiectare: 12 luni, durata de execuție: 18 luni. Contract semnat în august 2020.