Evaluarea Națională se reinventează? Ministrul Educației pregătește o reformă amplă

Publicat: 21 mai 2025, 22:24, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Evaluarea Națională se reinventează? Ministrul Educației pregătește o reformă amplă

Examenele de la finalul clasei a VIII-a, cunoscute ca Evaluarea Națională, ar putea trece printr-o transformare semnificativă începând cu anul viitor. Potrivit declarațiilor recente ale ministrului educației, Daniel David, planul este ca, pe lângă tradiționalele probe la Limba Română și Matematică, elevii să fie evaluați și la alte discipline precum Istorie, Geografie sau Biologie.

Schimbări importante la Evalurea Națională

Ideea se inspiră din sistemul francez, unde testele standardizate sunt multidisciplinare și reflectă o paletă mai largă de cunoștințe.

Ministrul a explicat că, în modelul propus, elevii ar putea susține un test compozit, în care să fie integrate subiecte din mai multe materii. Acesta ar oferi o imagine mai completă asupra competențelor reale ale elevilor. Daniel David a punctat că în actualul sistem, unii copii cu potențial în științe naturale ajung să fie dezavantajați doar pentru că nu excelează la Matematică sau Limba Română.

„Poți să ai un test standardizat cu subteste, care acoperă discipline diferite. Asta nu înseamnă că vei avea testul și disciplina. Au și matematică și limba franceză, au și istorie, geografie, au și științe, așa o să facem și noi.

Reacțiile la propunerea ministerului nu au întârziat să apară, iar părinții s-au arătat indignați. Una dintre principalele temeri vizează costurile suplimentare cu meditațiile. Reprezentanții asociațiilor de părinți susțin că reforma, în forma propusă, ar împovăra familiile deja afectate de cheltuielile aferente pregătirii extrașcolare.

O reprezentantă a părinților a transmis că mulți sunt „siderați” de această idee, întrucât școala nu reușește, în forma actuală, să asigure o pregătire solidă nici măcar pentru materiile de bază. Ea a sugerat că, în locul extinderii examenului, mai potrivită ar fi o reformă a standardelor de predare și evaluare în școli, astfel încât elevii să nu mai fie nevoiți să se bazeze pe pregătirea privată pentru a obține rezultate bune.

„Sunt pur și simplu siderată pregătirea elevilor pentru susținerea examenelor se face acasă, la meditații, și nu la școală ar însemna eforturi financiare colosale. Părinții sunt total nemulțumiți. Spuneți-ne care ar fi alternativa. Să îndreptăm ce se întâmplă în sistemul de învățământ, să avem standarde de predare”, a declarat reprezentantul unei asociații de părinți, conform observatornews.ro.

Profesorii susțin schimbarea

Pe de altă parte, profesorii și directorii de școli privesc inițiativa cu interes și susțin ideea unei evaluări care să reflecte diversitatea aptitudinilor elevilor. Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I.L. Caragiale”, a punctat că mulți elevi intră la liceu cu medii foarte mari, dar nivelul lor real la alte discipline este mult sub așteptări.

Aceasta a sugerat că în locul unor examene separate pentru fiecare materie, soluția ar putea fi o probă multidisciplinară, care să testeze gândirea logică, capacitatea de analiză și conexiunea între concepte din diverse domenii. Ea a recunoscut că ideea generează panică și reticență în rândul părinților și elevilor, însă este convinsă că sistemul actual nu mai corespunde realităților și nevoilor din educație.

„Intră la liceu cu medii mari, dar la celelalte discipline sunt mult sub nivelul notelor pe care le iau în gimnaziu. Toată lumea este reticentă când aude de mai multe examene, mai multe meditații, este multă panică. Nu aș face mai multe examene, mai degrabă multidisciplinar”, a declarat Andreia Bodea, director „I.L. Caragiale”, conform sursei menționate.