„Damen” Galați devine Șantier Naval Militar, „una din cele mai importante baze de producţie navală militară din Europa”

Publicat: 14 iun. 2025, 09:23, de Sorin Costea, în ECONOMIE , ? cititori
„Damen” Galați devine Șantier Naval Militar, „una din cele mai importante baze de producţie navală militară din Europa”

Şantierul Naval Damen din Galaţi va avea statutul oficial de Șantier Naval Militar începând cu data de 1 iulie 2025. Anunțul a fost făcut de directorul Damen Naval România, Gheorghe Savu, la conferința „Defense Romania Security Dialogue 2025”.

Începând din 2010, producția Șantierului Naval „Damen” Galați a fost orientată în special către construirea de nave militare, în ultimii cinsprezece ani fiind construite zeci de nave militare pentru 13 state din Uniunea Europeană și NATO. În cadrul Grupului „Damen Shipyards” șantierul de la Galați a primit standardul de „Centru de excelență în construirea de nave militare”.

Acum a venit și anunțul oficial, al directorului „Damen Naval România”, Gheorghe Savu, potrivit căruia „Damen” Galați devine, începând cu data de 1 iulie, Șantier Naval Militar și „una dintre cele mai importante baze de producţie navală militară din Europa”.

Transformarea „Damen” Galaţi în şantier naval dedicat în principal construcţiilor de nave militare vine în contextul în care șantierul de la Galați este un centru esenţial pentru proiectarea, construcţia şi suportul tehnic al navelor de luptă de ultimă generaţie.

 „Șantierul nostru de la Galați, începând din 1 iulie, este șantier militar. Noi suntem într-un proces de tranziție în a-l aduce la standardele militare pentru că acolo vom produce cu preponderență nave militare și avem în plan să livrăm nave militare inclusiv după 2034 la Galați. Compania Damen este o companie înființată și deținută de către familia Damen, deci nu este o companie listată la bursă, asta ne creează foarte multe avantaje din perspectiva decizională a flexibilității și dinamismului pe care îl avem. Avem peste 30 de șantiere în toată lumea și avem peste 12.000 de angajați. 

Cea mai mare investiție este la Galați, unde angajăm 2.000 de oameni în șantier și trebuie să subliniez că sunt aproximativ 300 de ingineri, toți români, în general arhitecți navali, care lucrează în proiectare sau în producție la Galați. Producem în general cam 160 de nave pe an. Dintre acestea, cele mai importante pentru noi au devenit cele militare. Din anul 2000, de când avem și șantierul de la Galați, noi am produs peste 300 de nave militare. La Galați s-au produs peste 30 de nave militare pentru state NATO și state UE”,

a declarat Gheorghe Savu la conferința „Defense Romania Security Dialogue 2025”, organizată de DCNews.

La „Damen” Galați au fost construite nave militare sofisticate, remarcabile pentru performanțele tehnice

Dovada cea mai concretă că profesionalismul navaliștilor din Galați a stat la baza acordării standardului de „Centru de excelență în construirea de nave militare” este că, deși Grupul „Damen Shipyards” deține peste 30 de șantiere navale în Olanda și în alte regiuni ale lumii, la Galați au fost construite peste 50% din navele militare ale Marinei Regale Olandeze.

De la danele șantierului naval din Galați au plecat multe nave militare remarcabile prin performanțele tehnice. Una dintre ele este nava „Groningen”, care a făcut parte dintr-un proiect de 487 de milioane de euro al Marinei Regale din Olanda, de construire a patru nave militare. „Groningen” are un deplasament de 3.750 de tone, lungimea de 108 metri și lățimea de 16 metri.

Cea mai puternică armă de la bord este un tun super- rapid „Oto Melara”, cu calibrul de 76 de milimetri, care execută 120 de focuri pe minut și poate atinge ținte aflate la o distanță de 16 kilometri. Armamentul secundar este format dintr-un tun rapid „Oto Melara Marlin WS” cu calibrul de 30 mm, două tunuri rapide „Oto Melara Hitrole NT” și alte două marca „M2HB”, cu calibrul de 12.7mm. Nava poate lua la bord şi un elicopter.

Tot la Galați a fost construită și nava „HNLMS Karel Doorman”, cu un deplasament de 28.000 tone, cu lungimea de 205 metri şi o înălţime de 50 metri, destinată Marinei Regale Olandeze. E cel mai lung corp de navă construit în șantierele de la Dunăre. De fapt au fost lansate la apă două corpuri, asamblate ulterior. Această operațiune a fost o mare provocare pentru navaliștii gălățeni.

„Karel Doorman” este o navă de tip Joint Logistic Support Ship (JSS), în a cărei structură se află un heliport cu două posturi de aterizare şi un hangar pentru şase elicoptere şi rampe de urcare la bord a amfibiilor, precum şi un spital cu 20 de săli de operaţii şi tratament.

Nava e dotată cu două sisteme antirachetă, două tunuri cu calibrul de 30 mm şi patru mitraliere cu calibrul 12,7 mm. În dotările navei se află şi un punct de comandă pentru coordonarea acţiunilor tactice ale altor nave, ceea ce îi conferă rolul de „navă amiral” în coordonarea unor operaţiuni militare pe mare. Nava poate lua la bord 180 membri ai echipajului şi 120 de militari.