Fabrica de vagoane de la Arad a clacat după 134 de ani! Explicațiile oficiale ale ministrului Ivan

Publicat: 17 iun. 2025, 08:33, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Fabrica de vagoane de la Arad a clacat după 134 de ani! Explicațiile oficiale ale ministrului Ivan

Fabrica Astra Rail Industries din Arad, parte a grupului american Greenbrier, și-a încetat activitatea, conform notificării oficiale primite de Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad, care a confirmat că „699 de persoane au rămas fără loc de muncă în urma acestei decizii.”

Un document semnat de ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan-Gruia Ivan, oferă o perspectivă clară și detaliată asupra motivelor care au condus la această decizie și asupra măsurilor guvernamentale în contextul economic actual.

Motivele închiderii fabricii Astra Rail Arad

Conform declarației oficiale a companiei, citată în document, „Datorită provocărilor dificile și accelerate de pe piața locală, compania Greenbrier România intenționa să își înceteze operațiunile de producție desfășurate la fabrica din Arad.” Ministrul Bogdan-Gruia Ivan evidențiază, în acest sens, o serie de cauze principale:

  • Constrângeri logistice și infrastructura veche: „Presiunile tot mai puternice de la nivelul industriei de profil, costurile operaționale în creștere prin comparație cu celelalte fabrici, dar și constrângerile logistice legate de vechimea unității și de mediul urban” au făcut dificilă eficientizarea producției în Arad.

  • Redistribuirea producției: „Producția de vagoane de marfă va fi transferată către fabricile Greenbrier din Caracal și Drobeta Turnu Severin”, unde există „costuri operaționale mai avantajoase și oportunități mai mari de dezvoltare pe termen lung”. Totuși, documentul recunoaște că „închiderea fabricii din Arad ridică semne de întrebare cu privire la viitorul industriei și la capacitatea României de a rămâne un jucător important în acest sector.”

  • Creșterea costurilor operaționale: „Costurile de producție au devenit tot mai ridicate, afectând competitivitatea fabricii”, se arată în analiza ministrului.

  • Presiuni de piață: „Piața vagoanelor de marfă a devenit din ce în ce mai dificilă, iar cererea fluctuantă a influențat negativ activitatea fabricii.”

Eforturile de adaptare ale Astra Rail Arad

Înainte de luarea deciziei de închidere, fabrica a încercat să gestioneze aceste dificultăți prin mai multe strategii, așa cum notează ministrul Economiei:

  • „Compania a încercat să optimizeze costurile operaționale prin eficientizarea proceselor de producție și renegocierea contractelor cu furnizorii.”

  • A fost analizată „posibilitatea de a diversifica gama de produse fabricate la Arad”, însă „constrângerile logistice și costurile ridicate au limitat această strategie.”

  • Deși „unitatea a implementat unele îmbunătățiri tehnologice pentru a crește productivitatea”, acestea „nu au fost suficiente pentru a compensa presiunile economice.”

În consecință, Greenbrier a decis „să își consolideze operațiunile în fabricile din Caracal și Drobeta Turnu Severin.”

Rolul și măsurile guvernamentale în susținerea industriei

Ministerul Economiei, prin documentul semnat de Bogdan-Gruia Ivan, subliniază că sprijină și promovează „politicile de stimulare a investițiilor în toate ramurile industriei naționale.” În acest cadru, MEDAT derulează programe importante pentru susținerea sectorului industrial, cum ar fi:

  • Schema de ajutor de stat conform H.G. nr. 959/2022, care are ca obiectiv „acordarea de granturi pentru realizarea de investiții inițiale sau pentru o investiție inițială în favoarea unei noi activități economice.” Aceasta acoperă investiții precum „extinderea capacității unei unități existente”, „diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior” și „crearea de noi locuri de muncă.”

  • Potrivit documentului, „la această dată ne aflăm cu schema în etapa evaluării cererilor de plată pentru acordurile de finanțare în vigoare,” ceea ce indică faptul că măsurile de sprijin sunt active și pot ajuta în mod direct unitățile industriale.

  • De asemenea, Ministerul a elaborat o „Schema de ajutor de minimis în vederea tranziției către economia circulară,” ce are ca obiectiv „decuplarea creșterii economice de consumul de resurse naturale prin refolosirea și reciclarea materialelor deja disponibile în piață sub formă de deșeuri” și „scăderea emisiilor GES conform obiectivelor europene și internaționale stabilite.”

  • Un alt program important menționat este „Programul de creștere a competitivității produselor industriale (Schemă de minimis),” care finanțează „implementarea și certificarea sistemelor de management al calității și/sau a sistemelor de management al mediului” și acoperă costuri precum „instruirea personalului în domeniul calității,” „consultanță pentru elaborarea manualului calității,” „achiziționarea tehnicii de calcul, soft și hard,” și „costuri legate de activitatea de evaluare și certificare a produselor aflate în fabricație.”

Concluzii oficiale

Documentul oficial al ministrului Bogdan-Gruia Ivan oferă o imagine clară asupra complexității cauzelor care au condus la încetarea activității fabricii Astra Rail din Arad:

„Datorită provocărilor dificile și accelerate de pe piața locală… presiunile tot mai puternice de la nivelul industriei de profil, costurile operaționale în creștere prin comparație cu celelalte fabrici, dar și constrângerile logistice legate de vechimea unității și de mediul urban” au determinat această decizie.

În același timp, ministrul subliniază importanța măsurilor guvernamentale menite să sprijine și să revigoreze industria națională:

„Ministerul Economiei susține și promovează politicile de stimulare a investițiilor în toate ramurile industriei naționale, în acest sens derulând scheme de ajutor de stat și de minimis care vizează creșterea competitivității și tranziția către economia circulară.”

Tranzacție: Proprietarul Astra Rail Industries Arad se extinde în Turcia

O istorie de peste 130 de ani

Astra Vagoane Arad a fost cel mai mare producător de vagoane de marfă din România și unul dintre cei mai importanți jucători din Europa în acest domeniu. Compania a fost înființată în 1891 sub denumirea „Fabrica de Vagoane și Motoare Johann Weitzer”, având ca principal obiect de activitate proiectarea și fabricarea materialului rulant, inclusiv vagoane de marfă și metrou, utilaje și componente specifice.

În 1999, americanii de la Trinity Industries au preluat 70% din companie, investiind inițial 50 de milioane de dolari, suma totală ajungând ulterior la 150 milioane dolari. În 2006, Trinity a vândut divizia europeană, inclusiv Astra Vagoane Arad, către International Railway Systems (IRS), un grup european condus de omul de afaceri Cristian Burci.

Compania a fost parte a unui grup internațional ce cuprindea fabrici din mai multe țări europene, consolidându-și poziția pe piața feroviară. În 2009, Astra Vagoane Arad avea peste 2.100 de angajați și o cifră de afaceri de peste 160 milioane euro.

Istoric, fabrica a început cu producția de locomotive cu abur, iar după 1920 s-a specializat în construcția de vagoane. În perioada comunistă, în 1989, numărul angajaților a ajuns la peste 16.000. După Revoluție, pentru a atrage investiții străine, societatea a fost divizată în 1998, separând segmentul de vagoane de marfă de cel de călători.

r292B