Încă de când lumea a descoperit primul avion de vânătoare cu reacție, Me 262, pe care germanii l-au folosit în 1944, la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, s-a știut cât de importantă este puterea aeriană. După mai mulți ani de evoluție, avioanele de vânătoare au devenit o parte integrantă a arsenalului militar al oricărei țări, scrie Slash Gear.
Boeing F-15EX Eagle II – viteză Mach 2,5
F-15EX Eagle II, construit de Boeing în 2021, este o versiune îmbunătățită a modelului McDonnell Douglas F-15 Eagle. Compania intenționează să accelereze producția modelului F-15EX Eagle II pentru a completa flota Forțelor Aeriene ale SUA. În plus, se așteaptă ca F-15EX Eagle II să fie livrat către Israel, Qatar, Japonia, Arabia Saudită și Polonia.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/F-15EX_USAF-1024x648.jpg)
The F-15EX, (U.S. Air Force photo/Ilka Cole)
Boeing F-15EX Eagle II poate atinge o viteză maximă de Mach 2,5 (de 2,5 ori viteza sunetului de aproximativ 1224 km/h; numărul lui Mach este o mărime adimensională care arată de câte ori este mai mare viteza unui mobil decât viteza sunetului în acel mediu) datorită a două motoare General Electric F110-GE-129. Are o capacitate utilă de 12.470 kg și o rază de acțiune de 4.490 km. F-15EX Eagle are o lungime de 19,1 metri, o înălțime de 5,75 metri și o lățime de 12,2 metri. Avionul de vânătoare are un plafon de 18.130 metri și o greutate proprie în hangar de 14.170 kg. Sarcina maximă la decolare este de 36.000 kg.
McDonnell Douglas F-15 Eagle – Mach 2,5
Această aeronavă a intrat în serviciu la mijlocul anilor 1970. McDonnell Douglas F-15 Eagle putea atinge o viteză maximă de Mach 1,6 la 3.000 de metri și aproximativ Mach 2,5 la 15.000 de metri. Acest avion este propulsat de două motoare Pratt & Whitney F-100 cu turbofan (un turboventilator, sau turbomotor cu ventilator, adică un tip de motor cu reacție pentru aeronave, similar cu turboreactorul, dar cu un ventilator suplimentar în față, care ajută la propulsie.) și postcombustie, fiecare oferind o putere de tracțiune de 11.544 kgp.
Are o lungime de 17,6 metri, o înălțime de 4,7 metri, o lățime de 12,76 metri și cântărește 25.000 kg. Eagle poate fi înarmat cu o varietate de arme, inclusiv un tun M61A1 Vulcan de calibrul 20 mm, rachete AIM-7 Sparrow și AIM-9 Sidewinder, precum și 6.544 kg de rachete și bombe suplimentare. Aeronava are o rază de acțiune de 5.550 km.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/F-15C_Eagle-1024x717.jpg)
F-15C Eagle. Foto: Wikipedia
De asemenea, este echipat cu tehnologii avansate de avionică și senzori, cum ar fi un afișaj principal vizibil în orice lumină, sisteme avansate de comunicare, navigație și război electronic capabile să detecteze automat inamicul și un radar Doppler care permite avionului de vânătoare „să privească” în sus și în jos fără a pierde cursul.
S-a demonstrat că F-15 este capabil de zbor controlat cu o singură aripă după ce un F-15D israelian a suferit o coliziune în aer cu un A-4 Skyhawk, care a distrus cea mai mare parte a aripii drepte, în coliziunea de deasupra deșertului Negev, din 1983.
Dassault Mirage 2000 – viteză Mach 2.2+
Mirage 2000 este un avion de vânătoare francez monomotor de a patra generație, construit de Dassault Aviation. Primul prototip a zburat pe 10 martie 1978, dar a mai durat șase ani până când aeronava a intrat în serviciul Forțelor Aeriene Franceze, în 1984. Potrivit Dassault, din cele 600 de Mirage 2000, 50% au fost livrate în Brazilia, India, Egipt, Peru, Qatar, Taiwan și Emiratele Arabe Unite.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/Mirage_2000C-1-1024x768.jpg)
Mirage 2000C. Foto: Wikipedia
Mirage 2000 poate atinge o viteză maximă de peste Mach 2,2. Puterea este asigurată de un motor turboreactor SNECMA M53, care oferă o tracțiune de aproximativ 9.000 de kgp. Are 14,5 metri lungime, 8,2 metri lățime și poate urca la o altitudine de 18.000 de metri. Mirage 2000 este înarmat cu o pereche de tunuri de 30 mm și poate transporta o încărcătură suplimentară de până la 16.800 de kilograme.
Lockheed Martin/General Dynamics F-22 Raptor – Mach 2.25
F-22 Raptor, construit de Lockheed Martin, este unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale companiei. Acest avion de vânătoare stealth a zburat pentru prima dată pe 7 septembrie 1997. F-22 este echipat cu una dintre cele mai avansate cabine de pilotaj construite vreodată pentru un avion de vânătoare și este, de asemenea, dificil de detectat prin radar.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/F-22_Raptor.jpg)
F-22 Raptor. Foto: Wikipedia (U.S. Air Force photo)
Două motoare turbofan Pratt & Whitney F119-PW-100 produc individual 12.000 de kgp de tracțiune și conferă avionului F-22 capacitatea de a atinge o viteză maximă de Mach 2,25.
Eurofighter Typhoon – Mach 2
Eurofighter Typhoon este oficial cel mai avansat avion de luptă. Acest avion de vânătoare, creat de Airbus, BAE Systems și Leonardo, a zburat pentru prima dată în 1994.
Poate atinge o viteză maximă de Mach 2.0 și atinge o înălțime maximă de aproximativ 16.000 de metri. Acest avion de vânătoare bogat în caracteristici este proiectat aerodinamic și poate ataca inamicii în aer și la sol. Este propulsat de două motoare Euro Jet 200 fabricate de Rolls-Royce, MTU, Avio Aero și ITP Aero și oferă o putere de tracțiune de aproximativ 9.000 kgp.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/04/eurofighter-marea-britanie-eurofighter-typhoon_99111800-1.webp)
Eurofighter Typhoon
Fuselajul său, compus în proporție de 15% din metal, îi sporește discreția și îl protejează de detectarea radarului. Este echipat cu un senzor E-SCAN, un senzor infraroșu, un sistem DID multifuncțional, un subsistem de echipament de protecție, o funcție de identificare a obiectelor de zbor amice și inamice, un afișaj head-up și alte caracteristici.
Lockheed Martin/General Dynamics F-16 Fighting Falcon – Mach 2
Avionul General Dynamics F-16 Fighting Falcon a intrat în serviciu în 1979. Peste 3.000 de avioane F-16 sunt în serviciu în 29 de țări, inclusiv Statele Unite, Olanda, Norvegia și Danemarca.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/07/F-16_June_2008-1024x708.jpg)
Lockheed Martin/General Dynamics F-16 Fighting Falcon
Lockheed Martin
F-16 Fighting Falcon este propulsat de un singur motor General Electric F110-GE-129 sau Pratt and Whitney F100-PW-229. Această aeronavă poate atinge o viteză maximă de Mach 2 și are o greutate proprie de 9.000 de kilograme. F-16 are 15 metri lungime, 10 metri lățime și cinci metri înălțime. Se mândrește cu un plafon maxim de 16.000 m și o rază de acțiune de până la 2.250 km.
În plus, este echipat cu un tun multi-țeavă M-61A1 de 20 mm și stații externe pentru diverse tipuri de rachete și bombe terestre.
Saab JAS 39 Gripen – Mach 2
Începând cu 2025, avionul de vânătoare monomotor multirol Saab JAS 39 Gripen este utilizat de Suedia, Republica Cehă, Ungaria, Regatul Unit, precum și de Brazilia, Africa de Sud și Thailanda.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/02/SAAB_JAS-39_Gripen.jpg)
JAS-39 Gripen. U.S. Air Force photo by 1st Lt. Christopher Mesnard/Released
JAS 39 Gripen original este propulsat de un singur motor Volvo Aero RM12. Poate atinge o viteză maximă de 2.130 km/h, echivalentul a Mach 2. Una dintre principalele caracteristici ale JAS 39 Gripen este versatilitatea sa în timpul decolării și aterizării pe drumuri și regiuni înzăpezite, pe piste de aterizare de până la 500 de metri.
Boeing F/A-18E/F Super Hornet – Mach 1,89
F/A-18E/F Super Hornet a intrat în serviciu în 2001. Acest avion de vânătoare multirol poate îndeplini orice misiune, inclusiv atacuri de precizie pe timp de zi și de noapte, spectru tactic, escortă de luptă, suprimare a apărării și realimentare în aer. Este propulsat de două motoare turbofan General Electric F414-GE-400, fiecare furnizând o putere de tracțiune de 10.000 kgp, și are o viteză maximă de Mach 1.8+, o rază de acțiune de 2.250 km și o altitudine maximă practică de 16.000 m.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/US_Navy_F-A-18F_Super_Hornet-1024x459.jpg)
US_Navy F-A-18F Super Hornet. Foto: Wikipedia
Are o lungime de 18 metri, o anvergură a aripilor de 13 metri și o înălțime de 4,8 metri, putând decola cu o sarcină utilă maximă de 28.000 de kilograme. Una dintre caracteristicile cheie ale aeronavei este radarul cu matrice fazată activă (APAR) AN/APG-79, care îi va permite să detecteze, să urmărească și să atace ținte la distanță lungă.
Dassault Rafale – Mach 1.8
Dassault Rafale este un avion de vânătoare multirol capabil să îndeplinească o varietate de misiuni, inclusiv luptă aeriană, patrulare în spațiul aerian, culegere de informații, descurajare nucleară, atacuri de precizie, atacuri antinavă și realimentare aeriană. A intrat în serviciu în forțele aeriene ale Indiei, Egiptului, Qatarului, Emiratelor Arabe Unite, Indoneziei și Serbiei. De asemenea, este un avion favorit al unor țări precum Franța, Grecia și Croația.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/06/rafale_62468100-1000.jpg)
Rafale
Rafale a intrat în serviciu în 2004. Este propulsat de două motoare turbofan SNECMA M88, fiecare producând o putere de tracțiune de aproximativ 7.365 kgp. Avionul de vânătoare poate atinge o viteză maximă de Mach 1,8 și o viteză de apropiere mai mică de 222,24 km/h. Rafale are o înălțime maximă de 15.000 de metri și este echipat cu o suită de sisteme de senzori, inclusiv un sistem de detectare și urmărire în sus și în jos, un afișaj montat pe cască, sistemul de direcționare TALIOS și un dispozitiv de desemnare laser. Este singura aeronavă capabilă să genereze o hartă 3D în timp real a unghiurilor moarte.
Lockheed Martin/General Dynamics F-35 Lightning II – Mach 1.6
F-35 Lightning II este propulsat de cel mai puternic motor de avion de vânătoare Pratt & Whitney F135 din lume și are o viteză maximă de Mach 1,6. Este înarmat cu un tun GAU-22/A de 25 mm, rachete aer-aer AIM-120C/D și o pereche de bombe ghidate GBU-31 JDAM de 900 kg.
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/10/F-35-1024x736.jpg)
Lockheed Martin/General Dynamics F-35 Lightning II
F-25 este echipat cu cea mai avansată suită de senzori din lume, care include un radar Active Electronically Scanned Array (AESA), un sistem cu apertură distribuită (DAS), un sistem de direcționare electro-optică (EOTS) și capabilități avansate de război electronic pentru detectarea/urmărirea forțelor inamice, bruierea radarelor și întreruperea atacurilor.
Diverse versiuni ale F-35 au intrat sau vor intra în curând în flotele Statelor Unite, Finlandei, Norvegiei, Regatului Unit, Danemarcei, Olandei, Belgiei, Germaniei, Poloniei, Republicii Cehe, Elveției, Italiei, Greciei și României.