Bogdan-Gruia Ivan: „Pornește, greu, dar pornește”. Produse competitive și fonduri cu perioadă de rambursare de 40 de ani într-un domeniu cheie
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/07/image-2017-11-10-22105345-0-transportorul-blindat-8x8-agilis-1000x560-1.jpg)
Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan-Gruia Ivan, a declarat marți, în urma unei vizite la patru unități din industria de apărare din județul Dâmbovița, că acest sector începe să se relanseze, deși provocările rămân.
„Industria de apărare pornește, greu, dar pornește”, a afirmat ministrul Bogdan-Gruia Ivan, subliniind progresele realizate și oportunitățile oferite de poziția strategică a României.
Turul unităților din industria de apărare din Dâmbovița
Ministrul Ivan a inspectat Fabrica de Camioane Militare din Petrești, Centrul de Excelență pentru Muniție NATO de la Uzina de Produse Speciale Dragomirești, Uzina Mecanică Mija și Automecanica Moreni. Aceste vizite au scos în evidență eforturile de revitalizare a unui sector afectat de dificultăți financiare și logistice, dar cu un potențial semnificativ datorită contextului geopolitic.
„Am constatat pași concreți spre relansare. Vedem o evoluție pozitivă, chiar dacă ritmul este mai lent decât ne-am dori”, a declarat Ivan, evidențiind importanța modernizării infrastructurii și a managementului actual al unităților.
Automecanica Moreni: Provocări și perspective
La Automecanica Moreni, una dintre uzinele vizitate, ministrul a recunoscut dificultățile financiare cu care aceasta s-a confruntat. Preluată în urmă cu șapte luni de un nou director, uzina a redus pierderile și începe să își recapete competitivitatea.
„În momentul de față, Automecanica Moreni nu trece prin cea mai bună perioadă. Ea a fost preluată acum șapte luni de noul director cu niște pierderi foarte mari (…). Eu sunt mulțumit de progresul făcut de managementul actual (…). Noi putem să fim foarte competitivi, datorită și infrastructurii pe care o avem din punct de vedere a uzinelor mecanice și datorită proximității geografice cu Ucraina, zona de mentenanță și reparații, unde Moreni va avea un loc foarte important’”, a spus Ivan.
Cu 288 de angajați și o medie de vârstă de 54 de ani, uzina, înființată în 1968, a diversificat producția, incluzând și componenta civilă. Directorul Alexandru Oprea a dezvăluit că sunt în derulare negocieri cu un partener asiatic pentru livrarea de transportoare blindate, un pas important spre internaționalizarea producției.
SAUR 2: Un prototip cu potențial global
Un punct de interes al vizitei a fost transportorul amfibiu blindat SAUR 2, dezvoltat la Automecanica Moreni și omologat după anul 2000, dar rămas la stadiul de prototip.
„SAUR 2, pe lângă că arată foarte bine, are parametri tehnici foarte buni și competitivi pe piața internațională, cred că va fi un produs foarte bun de dus la export. Pe lângă Armata României, care ar putea beneficia de el, va putea să fie competitiv și pe piața internațională”, a afirmat ministrul Bogdan-Gruia Ivan, conform Agerpres.
Ministrul Ivan a subliniat avantajul strategic al României în contextul conflictului din Ucraina.
„România și Polonia pot deveni piloni principali în asistența și reconstrucția Ucrainei. Avem oportunitatea de a accesa fonduri prin mecanismul SAFE, cu o perioadă de grație de 10 ani și rambursare în 40 de ani, pentru a revitaliza economia românească”, a explicat oficialul.
Aceste fonduri ar putea impulsiona industria de apărare, permițând modernizarea infrastructurii și creșterea capacității de producție. Ivan a insistat că banii trebuie să rămână în economia națională, consolidând astfel poziția României ca actor regional important.