Primul yaht cu propulsie hibridă construit la „Damen” Galați începe probele de mare în Olanda

Publicat: 22 iun. 2025, 12:28, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
Primul yaht cu propulsie hibridă construit la „Damen” Galați începe probele de mare în Olanda

Primul yaht cu propulsie hibridă, electrică și diesel, construit la Șantierul Naval „Damen” din Galați a început probele pe mare în Olanda, la Șantierul „Damen” din Vlissingen, la care a fost finalizată echiparea navei și au fost realizate amenajările interioare.

„First hybrid Amels 80 superyacht begins sea trials in Vlissingen”, titrează  revista „Boat International”, anunțând începerea probelor de mare a yahtului de tipul „Amels 80”, construit la Galați sub titulatura „comanda „8002”,.

„Prima unitate din mult așteptata serie Amels 80 se află acum în faza de teste pe mare la Vlissingen, Olanda. Ambarcațiunea de 80 de metri a ajuns la fabrica Damen Yachting în aprilie anul acesta și este pe cale să fie livrată în vara anului 2025”, scriu jurnaliștii de la „Boat International”.

„Super-yahtul”, cum este denumit în presa de specialitate, a fost construit la Șantierul Naval „Damen” din Galați, care în cadrul Grupului „Damen” este specializat în construirea navelor militare și a yahturilor de lux și la care în 2010 a fost construită o hală specială pentru montarea corpurilor de yahturi.

Yahtul „Comanda 8002”, din seria „Amels 80”, a fost lansat la apă la Cala „Dunăre” a șantierului naval din Galați în august 2024. După lansarea la apă a urmat etapa pe care navaliștii o numesc „armarea navei”, în cadrul căreia au fost montate motoarele și echipamentele și au fost montate și puse în funcțiune instalațiile.

Conform graficului stabilit în cadrul Grupului „Damen”, după această etapă yahturile sunt transferate de la „Damen” Galați la alt șantier din cadrul grupului, la „Damen” din Vlissingen, din Olanda, unde sunt finalizate echiparea și amenajările navei. La Vlissingen funcționează fabrica „Damen Yachting”.

Yahtul a ajuns la Vlissingen în luna aprilie și în cele două luni a fost finalizată echiparea navei și s-au realizat amenajările, iar începând de joi sunt efectuate probele de mare în care specialiștii și reprezentanții clientului evaluează funcționarea instalațiilor și caracteristicile navei în croaziera pe mare.

La bordul yahtului, dotări de top: piscine, club de plajă cu spa-welness, sală de sport, saună și helicopter

Yahtul „Amels 80” are un deplasament de 2.175 tone dead weight și lungimea de 80 de metri. „Comanda 8002” are propulsie hibridă, electrică și diesel, propulsia diesel fiind necesară doar pentru a se asigura navigația dacă nu poate fi utilizată propulsia electrică.

Cu aceste echipamente de propulsie nava atinge o viteză de croazieră de 12 noduri (adică mile marine pe oră), o viteză utilizată frecvent pentru navele de agrement.

Pe yaht sunt cabine de lux în care pot fi cazați 14 oaspeți, iar alte cabine sunt destinate celor 21 de membri ai echipajului. Între dotări se află o uriașă piscină cu jacuzzi pe terasa de la puntea principală, un club de plajă cu centru spa-wellness, o sală de sport, saună.

Yahtul este construit cu puntea de lemn de tec, o cocă (corpul navei) din oțel și suprastructură din aluminiu. Un yaht model „Amels 80” are pe puntea principală o zonă prova polivalentă, în care, după dorința proprietarului, poate fi amenajat un teren de baschet sau un heliport, pentru asigurarea la bord și a unui elicopter.

Un super-yaht „Amels 80” costă de la 150 la 190 de milioane euro

În cazul unui yaht de lux un detaliu important este prețul la care poate fi cumpărat. Potrivit revistei de specialitate „TWW Yachts”, prețul unui yaht modelul „Amels 80” este „de la 150 de milioane de euro” și crește în funcție de dotări, amenajări și facilitățile comandate de proprietar. Alte publicații de yachting evaluează prețul unui „Amels 80” la 189 de milioane de euro.

Vânzarea yahtului cu propulsie hibridă „Amels 80” a fost anunțată la „Salonul de Yahturi” de la Monaco, din 2022.

La construirea yahturilor din gama „Amels” cooperează mai multe companii, „Amels”, Șantierul Naval „Damen” Galați, „Espen Øino”, „Damen Yachting”, „Synot Yacht Architecture 7 Design”,  Șantierul „Damen” Vlissingen, fiecare cu specializarea sa. Corpurile yahturilor sunt construite la Galați, în baza proiectului de arhitectură navală a „Damen Yachting”.

În cazul yahtului „Comanda 8002”, proiectarea a fost realizată de „Espen Øino  International”, care are în portofoliu alte 69 de super-yacht-uri, arhitectura navală a fost dezvoltată de „Damen Yachting”, care a proiectat alte 31 de super-yacht-uri, iar interiorul iahtului a fost proiectat de „Synot Yacht Architecture 7 Design”, care are în portofoliu alte 33 de interioare de super-yacht proiectate.

Șantierul Naval din Galați, specializat și construirea yahturilor

Deși la Galați se construiesc yahturi de lux de mulți ani, acest detaliu a fost mai puțin mediatizat. Este de notorietate că de 15 ani Șantierul Naval „Damen” este specializat în construirea de nave militare și de la 1 iulie va deveni și oficial „Șantier Naval Militar”, dar tot de 15 ani „Damen” Galați este specializat și în construirea corpurilor de yahturi.

Administrația Șantierului Naval „Damen” a anunțat în urmă cu cincisprezece ani că intenționează să treacă la construirea yahturilor de lux, deși acestea sunt nave sofisticate și impun un ciclu mai lung de fabricație. Pe Cala „Dunăre” a șantierului naval a fost construită o nouă hală de montaj al corpurilor de navă, cu dimensiuni și echipamente adaptate construirii corpurilor de yahturi.

După construirea corpurilor în hală, acestea sunt lansate la apă după metoda specifică utilizată în România numai la șantierul naval din Galați, „lansare pe sănii”. Este o metodă de lansare a navelor foarte spectaculoasă.

Corpul de navă este transferat pe cala de lansare unde este fixat, în echilibru, pe „sănii” din lemn, care pot aluneca pe căile de lansare către apele Dunării, dar până la momentul lansării „săniile” sunt asigurate cu parâme foarte groase. Lansarea este realizată prin tăierea parâmelor, operațiune care permite „săniilor” să alunece și să transporte corpul navei în Dunăre. Întreaga operațiune este realizată în baza unor calcule extrem de precise ale centrului de greutate a întregului ansamblu.

La șantierul naval din Galați a fost construit și un super-yaht mai mare decât cele din seria „Amels 80”, un „Amels 120”, care are lungimea de 120 de metri și dotări mai complicate și sofisticate. Publicația de specialitate „SuperYacht Times” prezenta pe 20 iunie 2023 super-yahtul „Amels 120”, cu lungimea de 120 de metri, care ajungea la Vlissingen, în Olanda, după ce fusese construit și lansat la apă la Șantierul Naval „Damen” din Galați.

„Superyacht-ul Amels 120 Full Custom are un design exterior cu cinci punți de Espen Øino International, cu arhitectură navală de Damen Yachting. Este cel mai mare iaht Amels construit în colaborare cu arhitectul naval Espen Øino și, odată terminat, va fi iahtul emblematic al companiei. (…)

Se știu foarte puține despre iahtul Amels 120, dar construirea sa a început în 2021, cu Nick Flashman de la Deeside Maritime acționând ca reprezentant al proprietarului. Este, de asemenea, cel mai lung iaht cu motor din Țările de Jos, la doar șapte metri în spatele iahtului cu vele Oceanco Koru al lui Jeff Bezos, care ocupă primul loc”,  scriau jurnaliștii de la „SuperYacht Times”.